Iedere week komen er tientallen nieuwe albums binnen op de redactie van Maxazine. Veel te veel om ze allemaal te beluisteren, laat staan te recenseren. Iedere dag één recensie zorgt ervoor dat er te veel albums blijven liggen. En dat is zonde. Daarom plaatsen we vandaag een overzicht van albums die op de redactie binnenkomen in korte recensies.

Alien Ant Farm – ~mAntras~

Kent u ze nog? Alien Ant Farm, de band die begin jaren 2000 een dikke hit had met hun cover van Michael Jackson’s ‘Smooth Criminal’. Bijna tien jaar na hun laatste studioalbum is de band terug met nieuw materiaal. Ook tussen dat album en zijn voorganger zat negen jaar. Heel veel haast om met nieuwe songs te komen heeft de band dus niet echt. Het onlangs uitgebrachte album heet ‘~mAntras~’. Snapt u hem? De Ant wordt nog een keer uitgelicht. Net als in drie songtitels. Leuk bedacht, maar als het niet helemaal past zoals bij ‘Last dAntz’ kun je het beter niet doen. Voelt wat geforceerd. De muziek ligt prima in het gehoor, maar of dit album over twintig jaar bij hun beste albums zal gaan horen, lijkt me van niet. Leuk om weer wat van de band te horen, wAnt het was dus alweer even stil. Geen hoogvlieger, gewoon prima. (Rik Moors) (6/10) (Alien Ant Farm)

Roni Kaspi – Poni

Stap binnen in de wereld van de 23-jarige drum-sensatie Roni Kaspi en ervaar haar unieke geluid – een genre-overstijgende visie voor 2023 en daarna die je zintuigen zal opschudden en je aan het dansen zal houden. Deze drummer en singer-songwriter’s innovatieve muziek is vooruitstrevend, maar toegankelijk en funky, waardoor ze een must-see is voor alle muziekliefhebbers. Verken Roni Kaspi’s creatieve reis en laat je betoveren door haar meeslepende geluid. Roni Kaspi is zeker bekend bij jazzliefhebbers vanwege haar langdurige samenwerking met bassist Avishai Cohen. Met ‘Poni’ slaat ze echter een compleet nieuwe weg in en laat ze zien dat ze moderne, dansbare en uiterst muzikale, soms sensationeel goede muziek kan produceren. Deze veel te korte EP is zeker een 8 waard. (Jan Vranken)(8/10)(RoniPoni)

Hans Zimmer & Kara Talve – The Tattooist from Auschwitz (Original Series Soundtrack)

Hans Zimmer is al jaren een van de meest vooraanstaande componisten voor filmmuziek. Dit keer werkt hij samen met Kara Talve een jonge een veelbelovende componiste uit New York, alumni van Berklee College. Samen maakten zij de muziek voor deze televisie serie die het levensverhaal verteld van Lale Sokolov, een joodse gevangene van concentratiekamp Auschwitz die door de nazi’s gedwongen werd de registratienummers van de gevangenen in hun huis te tatoeëren. Voorwaar geen licht onderwerp, en dat komt dan ook in de muziek tot uiting. De muziek is dramatisch, gedragen en zoals we van Hans Zimmer mogen verwachten, immens cinematografisch en beeldend. Het is prachtige muziek bij een erg zwaar onderwerp. Geen muziek die je zomaar opzet. Klassiek en zwaar. Laten we hopen dat Zimmer hiermee Talve een slinger kan geven naar meer bekendheid als componiste, want dat verdiend ze zeker. Prachtige muziek is dit.(Jan Vranken)(8/10)(Sony Music Entertainment)

Better than Ezra – Super Magick

Het nieuwste album van Better Than Ezra, ‘Super Magick’, laat een teleurstellende indruk achter met zijn 12 nieuwe nummers. De band, oorspronkelijk gevormd in 1988, was een van de pioniers van de alternatieve pop-rockscene van de jaren ’90, maar lijkt nu vast te zitten in het verleden. Ondanks een solide geschiedenis van hits, zoals het iconische ‘Good’ van hun platina-gecertificeerde debuutalbum ‘Deluxe’ uit 1993, lijkt ‘Super Magick’ moeite te hebben om de magie vast te houden die hun eerdere werk kenmerkte. Het openingsnummer, ‘Mystified’, doet een veelbelovende poging om de luisteraar mee te slepen, maar blijft uiteindelijk hangen in vertrouwd terrein. Het titelnummer, ‘Super Magick’, valt plat en slaagt er niet in om de aandacht vast te houden, ondanks een poging tot het toevoegen van Coldplay-achtige piano-elementen. Het lijkt alsof de band, ondanks hun lange carrière en ervaring, moeite heeft om relevant te blijven in een steeds veranderend muzikaal landschap. Met een achtergrond van verschillende labelwisselingen en een voortdurende strijd om commercieel succes te behalen na hun vroege hoogtijdagen, is het begrijpelijk dat ‘Super Magick’ niet de frisse impuls lijkt te bieden die de band nodig heeft. Het album voelt eerder als een herhaling van zetten dan als een vernieuwend statement.
Al met al, hoewel de inspanning van de band om relevant te blijven lovenswaardig is, valt ‘Super Magick’ helaas te kort om echt te overtuigen. Een beoordeling van 6 op 10 lijkt zelfs te genereus voor deze matige inspanning.(Elodie Renard)(6/10)(Round Hill Records LLC)

Will Kimbrough – For the Life of Me

Will Kimbrough heeft een lange geschiedenis in de muziekindustrie, bekend als frontman van Will & the Bushmen en later als soloartiest. Zijn nieuwste album, ‘For the Life of Me’, biedt 11 tracks waarin hij voortbouwt op zijn vertrouwde pad van country-rocknummers van gemiddelde kwaliteit. Hoewel er op ‘The Other Side’ een vleugje oude jaren negentig REM doorklinkt, blijft dit een eenmalige herkenning in een overigens conventioneel album. ‘Isolation’ begint veelbelovend, maar vervalt al snel in clichés. Voor dit album geldt dat er weinig nieuws onder de zon is. Countryrock is een bekend terrein en ‘For the Life of Me’ voegt hier geen nieuwe hoofdstukken aan toe. Ondanks dit gebrek aan vernieuwing, is het album ambachtelijk goed gemaakt, wat zeker iets waard is. Al met al biedt ‘For The Life Of Me’ een solide verzameling nummers die fans van Kimbrough’s eerdere werk zullen waarderen. Voor nieuwkomers biedt het echter weinig verrassingen. Met een waardering van 7 op 10 erkennen we het vakmanschap van Kimbrough, maar blijven we hopen op meer experimentatie en innovatie in zijn toekomstige releases. (Jan Vranken)(7/10)(Daphne Records/Soundly Music)

Deel: