Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, augustus 18
    Trending
    • Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Cutting Crew – ‘(I Just) Died In Your Arms’
    • Album recensie overzicht: Alison Goldfrapp, Bruce Liu en meer
    • Eminem brengt muziekdocumentaire en officiële soundtrack ‘STANS’ uit
    • Frenna keert terug naar Ziggo Dome
    • Album recensie overzicht: The Black Keys, Baest en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist van 15 Augustus 2025
    • Wild Romance – Too Much is Never Enough
    • Blaudzun pakt Slottuin in Zeist volledig in
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Green Day – Father Of All Motherfuckers
    Green Day – Father Of All Motherfuckers
    CD Recensie

    Green Day – Father Of All Motherfuckers

    By Rik Moors12 februari 2020

    De punk grootheden van Green Day hebben weer een nieuwe plaat toegevoegd aan hun discografie. Na vier jaar komt de opvolger van hun laatste wapenfeit ‘Revolution Radio’ en brengt het drietal zijn 13e album ‘Father Of All Motherfuckers uit. Is dit een lucky 13?

    Eerst even naar de geschiedenis van deze wereldberoemde groep. Green Day bestaat namelijk al een behoorlijke poos. De Amerikaanse band is al sinds 1987 actief. Vanaf de start van de band zijn zanger/gitarist Billie Joe Armstrong en bassist Mike Dirnt onafgebroken aanwezig in de line up. Sinds 1990 is daar drummer Tré Cool bijgekomen omdat de eerdere drummer zich wilde focussen op school en de band verliet. In 1994 kreeg de groep wereldwijde aandacht met het album ‘Dookie’ met daarop de hits ‘Basket Case’ en ‘When I Come Around’. Na wat mindere albums kwamen de heren terug met het ijzersterke album ‘American Idiot’ in 2004. Daarmee werd de headliner status een feit voor het trio. Daarna zijn er uiteraard nog genoeg albums gekomen, maar daarvoor is dit artikel niet.

    Het nieuwe album is een ontzettend korte plaat geworden. Met 10 nummers zou je zeggen dat het een normale lengte heeft, maar Green Day heeft hier geen ‘Jesus Of Suburbia’ op staan dat de negen minuten aantikt. Het langste nummer op deze plaat is iets minder dan vier minuten lang, waardoor het album nog geen half uur lang is. De nummers op de plaat zijn beter dan wat we op andere recentere albums hebben gehoord. Het plezier van de mannen straalt van de plaat af, hij klinkt lekker energiek.

    Verder durven de mannen iets nieuws te proberen. Waar het eerder vooral punk met pop gemengd is, is hier bijvoorbeeld ook de 50’s rock ’n roll te horen. De stem van Armstrong klinkt zoals gewoonlijk ijzersterk. De plaat is niet zo stevig als bijvoorbeeld ‘American Idiot’.

    Die 50’s rock ’n roll is te horen op het geweldige nummer ‘Stab You In The Heart’. Uiteraard wel met een stevigere gitaar dan toen. Dat is ook de persoonlijke favoriet van deze plaat. Je ziet de mensen hier al meteen de swing op doen. Verder staat eigenlijk de hele plaat wel garant voor een groot feest. Daarvan zijn leadsingle ‘Father Of All…’ en ‘Fire, Ready, Aim’ goede voorbeelden. Met ‘O Yeah!’ hebben ze er een nummer bij wat live de hele zaal/ het hele veld mee laat zingen met het refrein en de rest van het nummer mee laat klappen.

    Zeker toch weer een sterker album van Green Day. De energie is meer te voelen dan op de recente voorgangers. De energie is goed, de heren lijken er weer écht veel zin in te hebben en dat bewijst dit album. Zeker meer dan de moeite waard om eens te checken! (9/10) (Reprise Records)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleConcerttip woensdag 12 februari: Carly Rae Jepsen in Paradiso
    Next Article Tom Robinson komt exclusief naar de Kursaal in Oostende

    Related Posts

    Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Cutting Crew – ‘(I Just) Died In Your Arms’

    Album recensie overzicht: Alison Goldfrapp, Bruce Liu en meer

    Eminem brengt muziekdocumentaire en officiële soundtrack ‘STANS’ uit


    RSS Muzikantenbank
    • Metalcore/Hardcore drummer (ex- To Heaven Earth Is Hell) zoekt gitarist/componist
    • Saxofoonorkest zoekt tenor-en alt saxofoonist(e)
    • Saxofonist zoekt pianist of gitarist
    • Gitarist zoekt leuke band
    • Symfonie Orkest zoekt (vaste) slagwerkers en harpist(e)!!
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.