Op sommige artiesten heeft de coronacrisis geen effect. Ondanks dat er geen concerten en festivals georganiseerd worden, veroveren bepaalde online artiesten de muziekindustrie met miljoenen streams en tienduizenden fans die ze weten te vinden op social media. Yade Lauren is één van deze artiesten.

Het autobiografische album van de 21-jarige zangeres, Reflecties, vertelt het aangrijpende verhaal van een dochter die in de steek is gelaten door haar ouders en op het punt is gekomen dat ze ongezonde relaties uit haar leven probeert te bannen. Ze heeft nog nooit een concert gegeven, maar breekt wel door als een van de grootste talenten in de Nederlandse R&B-wereld. De onlinewereld is groot, waardoor corona geen impact heeft op haar carrière. Tot nu toe is ze goed voor 113 miljoen streams op Spotify.

De coronacrisis maakt muzikanten zelfstandiger en onafhankelijker. Zo zie je bijvoorbeeld dat de muziek die wordt gemaakt introverter is, omdat het niet mogelijk is om met veel personen in de studio te verzamelen. De nieuwe generatie artiesten maakt steeds vaker songs op de slaapkamer. Hierdoor is er geen dure studio of technicus nodig, maar kunnen de artiesten zelf aan de slag.

Steeds meer jongeren vullen hun inkomen ook aan door een YouTube kanaal op te zetten en daar interessante content op te delen. Dat kunnen vlogs zijn, maar bijvoorbeeld ook zelfgeschreven liedjes. Onze contactpersoon van FitForMoney.de laat weten dat dit niet alleen in Nederland te zien is, maar ook in Duitsland het geval is. Gemiddeld valt er per 1000 views zo’n €0,30 tot €4,- te verdienen. Voor wie miljoenen views weet te genereren, kan dit duizenden euro’s opleveren.

De streaming business zorgt voor een ander verdienmodel voor artiesten. Hoeveel ze overhouden per stream valt niet te zeggen, omdat deze bedragen afhankelijk zijn van diverse factoren zoals de afspraken met het muzieklabel en je manager. Wel is bekend dat er per kwartaal een miljard betaald wordt aan royalty’s aan de artiesten.

De manier waarop artiesten zichzelf tegenwoordig verkopen is drastisch veranderd. Waar vroeger alles fysiek ging en artiesten naar een platenwinkel of radiostation moesten rijden om hun muziek te pluggen, is streaming tegenwoordig het toverwoord. Hip-hop en popmuziek floreert online, maar ook andere muziekstijlen krijgen een groter platform.

Voor Yade Lauren was 2020 een succesvol jaar. Met 21 miljoen streams ging haar samenwerking met Kevin, ‘Als Ik Je Niet Zie’, platina. Ook de remake van Antonie Kamerlings’ ‘Mij Niet Eens Gezien’ in samenwerking met Lil Kleine en Kris Kross Amsterdam werd een grote hit. 2021 ging sterk van start met een deluxe editie van haar album ‘Reflecties’.

Deel: