Op 26 februari komt het nieuwe soloalbum van Toto-zanger Joseph Williams uit onder de titel ‘Denizen Tenant’. Gisteren publiceerden we op Maxazine al een review van het album dat ‘een waar meesterwerk’ genoemd wordt. Naast het nieuwe solo-album presenteerden Williams en Lukather enige weken geleden hun nieuwe touring band ‘Dogz of Oz’ middels een coronaproof online-concert aan het publiek.

Genoeg aanleiding om via een Zoom-verbinding in gesprek te gaan met Joseph Williams over de totstandkoming van ‘Denizen Tenant’. “Toen ik het album begon te maken had ik geen platencontract. Ik heb alles in eigen beheer gedaan en zelf gefinancierd. Het platencontract kreeg ik pas nadat ik het album af had. Dat was dus voor mij een erg luxe situatie. Ik had alle tijd, niemand die me achter de broek zat, geen deadlines.” Met een brede glimlach vervolgt hij: “Ik ben nu erg blij met de mensen van de Mascot Label group. De relatie die ik nu met dit label heb is veel persoonlijker. Dat kan ik niet vergelijken met de manier van werken van bijvoorbeeld Sony.”

Natuurlijk is het interessant om de zakelijke kant van de totstandkoming te weten, daarnaast willen we natuurlijk vooral weten hoe hij dit album muzikaal zo goed hebt gekregen; Het klinkt zo modern, maar tegelijkertijd heeft het een hele organische, analoge feel over zich heen die erg mooi klinkt. Nog voordat die vraag kon worden geformuleerd, schuift Joseph naar het puntje van zijn stoel. “‘Weet je, toen ik jong was, vond ik het fantastisch om in mijn auto lange ritten langs de kust te maken hier in Californië. Dan luisterde ik altijd naar hele albums van artiesten als Steely Dan, Stevie Wonder of the Beatles. Ik wilde een album maken dat precies zo klonk en dat je ook lekker van voor tot achteren kan luisteren.”

Joseph Williams - Denizen Tenant

Topmuzikanten

Op het album doen vele topmuzikanten mee, waaronder Toto-maatjes Steve Lukather en David Paich en daarnaast andere oude Toto live collega’s zoals Leland Sklar en Simon Phillips. Toch is het anders om aan een Toto-album te werken dan aan een soloalbum. “Ik ben op dit album de enige die verantwoording hoeft af te leggen. Dat is wat er anders is dan bij het werken aan een Toto-album. Bij Toto was altijd iedereen ook producer en songwriter. Als je op die manier met elkaar werkt, dan moet je altijd compromissen sluiten. Nu kon ik het album precies zo maken zoals ik het zelf wilde. Ik kon ook precies met de muzikanten werken die ik graag erbij wilde hebben. Dat is anders dan samen in een band spelen, waarin je een vaste drummer hebt, of een vaste bassist of gitarist.”

“Ik vond het geweldig om samen te kunnen werken met mijn favoriete muzikanten”, vervolgt Williams, “Toen ik een tiener was, had ik een band met mijn broer, en daar zat toen ook al Mike Landau bij. We speelden de clubs in en rond LA. Toen ik dit album ging maken heb ik Mike gebeld en hem verteld dat ik weer zo’n ouderwets album wilde maken, die feel. Dus toen ik begon met het album had ik al het idee, ging ik er al vanuit dat Mike Landau mee ging doen. De songs zijn dus op Mike’s manier van spelen gemaakt. Later werd duidelijk dat ik voor het ene nummer Simon Phillips nodig had of voor die gitaarsolo Steve Lukather.”

Solo

Er zijn artiesten die het makkelijker vinden om als band aan een album te werken, terwijl anderen liever solo werken. Joseph behoort tot die laatste categorie. “Ik vind het veel moeilijker om als groep te werken. Je moet dan altijd rekening houden met de ideeën van iedereen. Je moet steeds weer compromissen sluiten. Nu ik helemaal alleen die verantwoordelijk droeg, had ik niemand meer om ruzie mee te maken, dat is heerlijk werken!” bekent de muzikant.

Ieder album heeft wel enkele essentiële nummers. Nummers die niet inwisselbaar zijn en gewoonweg op dit album horen en nergens anders. Op het moment dat we het daar over hebben, valt er een iets langere dan gemakkelijk voelende stilte bij Joseph. Williams gaat in een denkhouding zitten en na enige seconden kwam het antwoord na een diepe zucht: “Dan kom ik niet eens tot twee of drie nummers. ‘Never saw you coming’ is voor mij vanaf het begin de track geweest die als uitgangspunt voor het album moest gaan dienen. Ik ben al in 2016 begonnen om aan dat nummer te werken. Het is een proces van vier jaar geworden. Ik schreef er af en toe wat aan, soms liet ik het maanden liggen. Dan stuurde ik een demo aan Mike zodat hij er wat gitaarpartijen bij kon zetten. Zo is dat dus jaren heen en weer gegaan. In 2020 had ik het eindelijk klaar en schreef ik er de definitieve tekst bij. Het is dus niet bedoeld als een concept voor het album of zo, maar voor mij is het duidelijk het startpunt voor het proces dat uiteindelijk tot dit album leidde.”

Studio

Op het album zingt Joseph Williams uitzonderlijk goed. Hij was uiteraard altijd al een topzanger, maar op dit album klinkt hij buitengewoon goed bij stem, de harmonieën en backings, alles klinkt fantastisch. “Dat heb je goed gehoord en dat is ook wel te verklaren. Na de laatste tour heb ik een speciale studio laten bouwen, die er helemaal op is gericht om vocalen zo goed mogelijk op te kunnen nemen. In die studio heb ik twee verschillende set-ups om vocals op te nemen die beiden precies gemaakt zijn zoals ik ze wilde hebben. Dat helpt immens kan ik je vertellen.”

Joseph is blij met zijn nieuwe studio en dat vertaalt zich in volkomen rust voor de muzikant. “Doordat ik die studio heb kan ik zonder restrictie, dag en nacht als ik wil werken aan mijn arrangementen en kan ik laag voor laag opnemen precies zoals ik het wil. De aandacht die jij hoort voor de vocals, komt dus vooral daardoor. Het was een feestje om zo te kunnen werken, ik heb nooit echt de mogelijkheid gehad om zoveel tijd te spenderen aan het opnemen van de vocals voor een album.”

Toto

Op het album staat een nummer dat echt de Toto geest draagt, ‘Liberty Man’. Niet zo gek als je ziet dat het samen met Paich werd geschreven. “Ja klopt, ik heb het geschreven samen met David Paich, en het klopt inderdaad dat het de feel heeft alsof het op ‘The Seventh One’ had kunnen staan. Ik had ook al vanaf het begin het idee dat Simon Philips op dit nummer moest drummen. Deze track is perfect voor hem. Leland en Luke spelen erop mee, en natuurlijk Landau die er nog eens extra overheen gaat. Dus ja, ‘Liberty Man’ klinkt het meest als de oude vertrouwde Toto, omdat komt vooral doordat Paich zijn stempel erop heeft gedrukt.”

Zoveel aandacht voor de zangpartijen, de harmonieën en de overdubs. Zingen zit hem in het bloed, dat is duidelijk. Maar kan je ook de benodigde muziektheoretische kennis die nodig is om dit soort arrangementen te maken overerven, of moet je daar toch echt een conservatoriumstudie voor doen? “Mijn moeder was een zangeres waarvan ik veel geleerd heb. Ik ben thuis opgegroeid, met mijn vader’s muzikale werk altijd om me heen.” De vader van Joseph Williams is de wereldberoemde cinematische componist John Williams, onder andere verantwoordelijk voor de muziek van Star Wars, Jaws en Jurassic Parc. “Mijn broer en zus, mijn hele familie wij spreken de taal ‘muziek’ alsof het een tweede moedertaal is. Ik heb nooit een formele muzikale opleiding gehad of zo. Ik heb heel veel geleerd van mijn vader en van mijn moeder. Van hun heb ik enorm veel geleerd over muziektheorie en over arrangeren, zelfs toen ik nog heel jong was.”

Dochter

Op het album staan twee covers, ‘Don’t Give Up’ van Peter Gabriel en Kate Bush en een oudje van de Beatles, ‘If I Fell’. Op ‘Don’t give Up’ zingt hij samen met een op het eerste gehoor onbekende zangeres. Een grote grijns verschijnt op het gezicht van Williams en hij steekt van wal: “‘Don’t Give Up’ heb ik opgenomen met mijn dochter. Het idee om die cover en die van de Beatles op te nemen zijn ontstaan tijdens pauzes in de opnames. Ik heb de gewoonte om dat wat youtube video’s te gaan kijken. Toen ik zo ‘Don’t give up’ voorbij zag komen realiseerde ik me wat voor een mooi nummer dat eigenlijk was. Eigenlijk gewoon voor de lol heb ik toen de eerste opnames daarvoor gemaakt, een eerste piano versie. Ik werd er toen door gevangen en ik heb het toen alle tracks volledig ingespeeld.”

“Nadat ik het had opgenomen moest ik uiteraard iemand vinden voor de stem van Kate Bush”, vervolgt de zanger, “Ik voelde ook dat de tekst van het nummer goed kon werken als een soort van vader/dochter gesprek. Mijn dochter Hannah is een professioneel zangeres en ze kan enorm toonvast zingen. Daarnaast heeft ze ook nog eens een hele mooie engelachtige stem. Ik vond het een heel mooi lied om samen met mijn dochter op te nemen.”

Dogz Of Oz

Door Corona kan Joseph voorlopig geen live promotie doen voor het album. “Hier in de USA en zeker in California heeft corona heel hard toegeslagen. Gelukkig ben ik tot nu toe gezond gebleven. We hopen dat we snel uit deze situatie komen. Kijk als Lukather en ik gevaccineerd zijn, zijn we ready to go. We hebben in de nazomer al wat shows gepland staan in Duitsland, maar we willen heel graag heel Europa gaan bespelen met de ‘Dogz Of Oz’-tour. Daarin spelen we met de beste sessiemuzikanten alle Toto hits en deep cuts, en we brengen dan ook onze nieuwe solo-albums live, want we weten dat de mensen dat graag willen horen.” Maar tot die tijd zullen we het moeten doen met zijn nieuwste solo-album ‘Denizen Tenant’.

Foto’s (c) Alex Solca

Deel: