2016 was een bewogen jaar. Veel hoogtepunten in de muziek, maar ook een aantal dieptepunten maakten deel uit van 2016. Maxazine zet de belangrijkste gebeurtenissen op muziekgebied in 2016 op een rijtje in het Maxazine jaaroverzicht 2016. We vervolgen met maart.

Voor de Pinkpop liefhebbers die tijdens de drukke verkoop op 20 februari naast de kaarten grepen was er begin maart goed nieuws. Het grote nieuws dat de weekendkaarten Pinkpop namelijk binnen record tempo waren uitverkocht bleek toch een beetje anders in elkaar te zitten. Zo hadden de VVV-kantoren in Zuid-Limburg massaal kaarten ingekocht om deze in de winkels te kunnen verkopen. Er bleken uiteindelijk nog zoveel kaarten over dat het festival wederom niet uitverkocht.

Tiësto mocht begin maart de Edison Pop Oeuvreprijs ontvangen. De Edison Stichting kent Tiësto de prijs toe voor zijn enorme oeuvre en buitengewone verdiensten voor de Nederlandse muziek. “Hij is een voorbeeld voor velen en weet ook de nieuwe generatie jonge producers te inspireren met zijn muziek. Daarmee is hij van grote betekenis voor de dancemuziek.”, aldus het juryrapport.

De Britse producer George Martin overleed 8 maart op 90-jarige leeftijd. De producer was vooral bekend als producer van The Beatles. Vanaf de eerste single ‘Love Me Do’ van The Beatles in 1962 produceerde hij bijna alle platen van de band. Zijn bijdrage aan de muziek van The Beatles was belangrijk. Dankzij zijn klassieke opleiding voegde hij orkestrale arrangementen toe in nummers als ‘Yesterday’, ‘Eleanor Rigby’, ‘A Day In The Life’ en ‘Penny Lane’. Ook produceerde hij platen van o.a. Elton John, Celine Dion, Cheap Trick, Jeff Beck en Ultravox.

Na slechts 5 dagen crowdfunding actie is de reünie van K-otic een feit. Het reünieconcert van het zevental zal 10 december plaatsvinden. In 2001 kwam de toenmalige tv-zender Yorin met een nieuw concept om een zanggroep samen te stellen en dit via een realityshow te delen op televisie. In het voormalige Big Brother-huis werden alle kandidaten getest, wat uiteindelijk resulteerde in het groepje Starmaker. Hun eerste nummer ‘Damn I Think I Love You’ kwam destijds binnen op nummer 1 in de top 40.

De Britse toetsenist en mede oprichter van Emerson, Lake & Palmer, Keith Emerson, is op 11 maart op 71-jarige leeftijd overleden. Hij overleed in zijn huis in het Amerikaanse Santa Monica. Emerson, Lake & Palmer scoorde begin jaren ’70 een wereldwijde hit met ‘Lucky Man’. In 1977 kwam daar met het live opgenomen ‘Peter Gunn’ nog een wereldhit bij. Eind jaren ’70 viel de groep uit elkaar, en richtte Keith Emerson zich tot het schrijven van filmmuziek. Maar begin jaren ’90 kwam de groep weer bij elkaar voor een reünie. Vervolgens was er in 2010 nog éénmaal opnieuw een reünie.

Eén van de best verkopende bands aller tijden bestaat niet meer. Door het overlijden van de mede-oprichter en bandlid Glenn Frey afgelopen januari heeft Don Henley aangekondigd dat The Eagles officieel niet meer bestaan. Tijdens een recentelijk gehouden interview voor de BBC legde Henley uit dat het overlijden van Frey “the final farewell” was. “Ik denk niet dat jullie ons ooit nog zullen zien optreden, dit is het einde van The Eagles”.

Chef’Special lijkt klaar voor hun internationale doorbraak. De mannen van Chef’Special maakten in maart bekend dat ze tijdens de Amerikaanse tour van Twenty One Pilots het voorprogramma zullen verzorgen. Hun platencontract met een Amerikaanse dochteronderneming van platengigant Warner heeft de Haarlemse band in de kijker gezet. De single ‘In Your Arms’ steeg in maart naar plek 33 in de Billboard lijst.

Prince kondigde in maart aan dat hij bezig is met het schrijven van zijn memoires. Het boek, getiteld ‘The Beautiful Ones’, zal in de herfst van 2017 uitkomen, het zal zijn eerste originele boek zijn. ‘The Beautiful Ones’ overspant de periode vanaf zijn eerste herinnering tot het optreden dat hij gaf tijdens de pauze van de Super Bowl XLI halftime show in 2007. Het boek is echter, zo weten wij nu, niet af gekomen.

Nadat New Wave eerder de Popprijs won, werd de band tijdens de Edison Awards de grote winnaar. De band won een Edison voor het beste album ‘New Wave’ en beste hiphop-album. Ook kreeg groepslid Lil’ Kleine een Ediso als Beste Nieuwkomer.

Dat Hardwell een goed jaar achter de rug heeft, is duidelijk terug te zijn bij de International Dance Music Awards (IDMA’s); op 21 maart ontving hij in maar liefst zes categorieën een award. Met de prijs voor ‘Best Global DJ’ als hoogtepunt. Na een succesvol 2015 waarin hij zijn debuutalbum ‘United We Are’ uitbracht, zijn I Am Hardwell – United We Are world tour startte en met de lancering van zijn United We Are Foundation met het unieke evenement in Mumbai, domineert de Nederlander de internationale dance-scene als geen ander.