Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    zondag, juni 15
    Trending
    • RetRock liet Waalwijk dansen en rocken
    • Bezoekers genieten met volle teugen van Jazz Middelheim
    • Album recensie overzicht: Slick Rick, Murder by Death en meer
    • New Model Army zet Muziekgieterij in vuur en vlam
    • Boyce Avenue zorgt voor een sfeervol optreden in Amsterdam
    • Arrested Development nog steeds pure magie
    • Album recensie overzicht: Omar, Jimmy Barnes en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 13 Juni 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»België»België live»Orchestra Baobab: Een halve eeuw muzikale magie in De Roma
    Foto (c) Jan Vranken
    België live

    Orchestra Baobab: Een halve eeuw muzikale magie in De Roma

    By Jan Vranken7 september 2024

    Vrijdagavond 6 september 2024 werd De Roma in Antwerpen getrakteerd op een onvergetelijk optreden van de legendarische Senegalese formatie Orchestra Baobab. De band, die eigenlijk al in 2020 haar 50-jarig jubileum had moeten vieren, kon eindelijk de champagne ontkurken na jaren van uitstel door de welbekende coronaperikelen. Het wachten bleek meer dan de moeite waard, want de muzikanten bewezen dat hun unieke fusion van Afro-Cubaanse jazz, Congolese rumba, son cubano en Portugees-Creoolse klanken nog steeds even vitaal en meeslepend is als een halve eeuw geleden.

    Orchestra Baobab, opgericht in 1970 als huisband van de gelijknamige nachtclub in Dakar, heeft een opmerkelijke geschiedenis die nauw verweven is met de culturele en politieke ontwikkelingen van Senegal na de onafhankelijkheid in 1960. Onder het bewind van de eerste Senegalese president, Léopold Sédar Senghor, floreerde de muziekscene in Dakar, met clubs als de Miami (later omgedoopt tot Baobab) als broedplaatsen voor nieuw talent. Het was in deze bruisende omgeving dat Orchestra Baobab, als huisorkest van de eerder genoemde nachtclub haar unieke geluid ontwikkelde, een geluid dat de grenzen van traditionele Afrikaanse muziek verlegde door westerse invloeden te omarmen.

    Het optreden in De Roma was het bewijs van de tijdloze aantrekkingskracht van een zich conitnu vernieuwend Orchestra Baobab. De band, met voor het eerst de zangeres Korka Dieng in haar midden creëerde een klankentapijt dat zowel vertrouwd als verrassend aanvoelde. De wortels in de Senegalese mbalax waren duidelijk hoorbaar, maar werden moeiteloos verweven met Latijns-Amerikaanse ritmes en jazzharmonieën. Het resultaat was een sound die zowel nostalgisch als hedendaags klonk, en die met een gemak gebracht werd alsof het weinig om het lijf had. Heerlijk om een band te zien spelen die zich door letterlijk alles gezamenlijk heenslaat en die zo enorm goed op elkaar is ingespeeld. Het duurde in Antwerpen dan ook geen twee nummers voordat het publiek de stoelen lieten zijn voor wat ze waren. De energie tussen het podium en de zaal begon steeds verder tegen de muren van de voormalige cinema-zaal aan te klotsen, totdat deze met gemak het dak eraf blies. Wat een avond. Gezegd moet worden dar de twee jonge vocalisten, Papino Niassyaby, en Korka Dieng, bleken twee goedlopende machineonderdelen te zijn, waarbij Dieng het niveau nog hoger wist te tillen met haar door de ziel snijdende timbre dat me af en toe deed denken aan de stem van een Yande Codou Sene in haar jongere jaren, gecombineerd met de soul van een Aretha Franklin. Zo zie je maar weer dat er in deze wereld echt geen plaats meer is voor het patriarchaat. Alles wordt beter met vrouwen!

    De setlist was een zorgvuldig samengestelde reis door de rijke geschiedenis van de band. Klassiekers als ‘Utrus Horas’ en ‘Nijaay’ werden met hernieuwd enthousiasme gebracht, terwijl nummers van recentere albums zoals ‘Tribute to Ndiouga Dieng’ aantoonden dat Orchestra Baobab nog steeds in staat is om te innoveren binnen hun kenmerkende stijl. De virtuoze gitaarpartijen, de meerstemmige zang en de strakke percussiesectie vormden samen een hecht ensemble dat het publiek vanaf de eerste noten in vervoering bracht. Wat vooral opviel tijdens het concert was de moeiteloze manier waarop Orchestra Baobab generaties overbrugde. In het publiek waren zowel fans van het eerste uur als jongere liefhebbers van wereldmuziek te zien, allen verenigd in hun waardering voor de unieke muzikale erfenis die de band vertegenwoordigt. Dit intergenerationele aspect onderstreept de blijvende invloed van Orchestra Baobab op de wereldmuziekscene.

    De jubileumtournee van Orchestra Baobab is meer dan een nostalgische terugblik. Het is een viering van culturele veerkracht en muzikale innovatie. In een tijd waarin de wereldmuziek steeds meer aandacht krijgt, bewijst deze Senegalese supergroep dat authenticiteit en vernieuwing hand in hand kunnen gaan. Hun optreden in De Roma was niet alleen een eerbetoon aan hun eigen geschiedenis, maar ook aan de rijke muzikale traditie van West-Afrika als geheel.

    Terwijl de laatste klanken wegstierven in de historische zaal van De Roma, liet Orchestra Baobab een publiek achter dat zichtbaar onder de indruk was. Dit concert bevestigde niet alleen de status van de band als levende legende, maar toonde ook aan dat hun muziek nog steeds in staat is om te inspireren, te verbinden en te verheffen. Voor wie deze avond heeft gemist: houd de tourdata in de toekomst in de gaten. Een optreden van Orchestra Baobab is een muzikale ervaring die je niet wilt missen, een levend bewijs dat sommige dingen met de jaren alleen maar beter worden. Orchestra Baobab is klaar voor opnieuw een halve eeuw

    Foto’s (c) Jan Vranken

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleConcerttip zaterdag 7 september: Danny Vera @ Ziggo Dome
    Next Article Raymond van het Groenewoud verrassend in Eindhoven

    Related Posts

    RetRock liet Waalwijk dansen en rocken

    Bezoekers genieten met volle teugen van Jazz Middelheim

    Album recensie overzicht: Slick Rick, Murder by Death en meer

    Alle vacatures op een rij, KLIK HIER
    of neem direct contact op via Messenger:

    Maxazine In Andere Landen:
     

    Navigatie
    • België Nieuws
    • België live
    • Interviews België
    • Belgen bij de buren
    • CD Recensie

    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland
    Maxazine is er ook in andere talen:












    Consent

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.