Jasper Erkens, de Vlaamse singer songwriter die via een kronkelige weg van zijn geboorteplaats Diest , waar hij zijn eerste stappen zette op zijn muzikale carrière pad, waarnaa hij in België een hit scoorde met een cover van Gnarls Barkley’ s ‘ Crazy’ , via London waar hij afstudeerde aan de BRIT academy, nu dan uiteindelijk in Amsterdam is neergestreken,die Jasper Erkens. Die heeft nu zijn vierde album uitgebracht onder de titel ‘ Artificial Messiah™, en dat is een heel fijn werkstuk geworden.

In de titel van het album zit het concept waarmee Erkens aan de slag ging bij het componeren terug te lezen. Zeer actueel is het onderwerp van het huidige paradigma tussen kunstmatige intelligentie en de nog maar beperkte conservatie geloofsbeleving van mensen. Dat laatste is toch steeds meer iets van een voorbije tijd. Geen onderwerp dus om luchtig over te doen.

Erkens is er echter in geslaagd om toch een opgewekt album te maken. Niks geen zware, donkere soundscapes, maar 10 bijzonder intelligente, goed geschreven, uitgevoerde en geproduceerde popliedjes. Daarin zit ook het verschil van deze recensie met een aantal andere die al over dit album zijn geschreven. Het album wordt dan juist als ‘ experimenteel; gezien, omdat het minder ‘ poppy’ zou zijn dan de voorgangers. Niks van aantrekken allemaal. Wat Erkens op dit album juist erg goed doet is zijn sound moderniseren, nog innovatiever maken. Een mooie symbiose van electro pop en ouderwetse song-smederij.

Luister naar ‘Playin God’, met zijn originele outro , of naar ‘Both Hearts on Fire’ en zeg me recht in de ogen dat dit geen popliedjes zijn in de meest Beatle-esque betekenis. For real. Heerlijke muziek. Jasper Erkens heeft inmiddels meer dan eens bewezen een groot talent te zijn. Met dit album wordt de belofte defnitief ingelost..

‘ Artificial Messiah™’, de titeltrack is een soort van hoorspel, een noodkreet van hunkering naar liefde. Erkens liet sounsnippets maken door AI gedreven audio tools, en verwerkt deze in zijn muziek. Ik heb het op deze anier nog niet eerder gehoord. ‘ My mind is broken, my mind is falling apart , Love is all there is’ als een soort knieval aan de technologie die ons voorbij is gestreefd, en die ons achterlaat met onze rudimentaire menselijke gevoelens zoals liefde. ‘ How can I help you? ‘ vraagt de AI gedreven vrouw. Het is al te laat. Een indringende track, waar Erkens precies de vinger op de zere plek weet te leggen. Ook Erkens is zijn tijd ver vooruit.

Op ‘7even4our’, het leukste U2 nummer nooit gemaakt, gaat Erkens tekeer als Bono in zijn beste dagen, je weet het misschen nog wel, toen hij nog geloofwaardig was. Erkens breekt een lans voor het onuitspreekbare. Hoop, geloof in de liefde, zonder dat er bewijs nodig is. Het staat in schril contrast met de titeltrack.

Hoe meer je luistert, hoe meer je na gaat denken, hoe meer je gaat genieten. Wat een heerlijk album is dit. ‘ Breathe in Breathe out’ dan, ook weer zo’n quintessential 21ste eeuws popliedje. Ja mensen, dit is de popmuziek van de 21ste eeuw. Jasper Erkens mag een buiging maken en zijn applaus in ontvangst nemen. Topplaat.
(8/10) (Dusty)

Deel: