Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, december 1
    Trending
    • Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Squeeze – ‘Cool for Cats’
    • Louis Cole vindt vrijheid in Muziekgebouw Eindhoven pas in de toegift
    • Diep respect voor Focus in De Bosuil
    • Album recensie overzicht: Ulver, Marilyn Manson en meer
    • Re-Play viert bijzondere mijlpaal in Rotterdam Ahoy
    • Danny Vera brengt Vera’s Nightclub naar Ahoy
    • Album recensie overzicht: Stargazers, Opeth en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 28 november 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Emilie-Claire Barlow – Spark Bird
    CD Recensie

    Emilie-Claire Barlow – Spark Bird

    By Norman van den Wildenberg19 augustus 2024

    Emilie-Claire Barlow, in Nederland wellicht bekend van haat samenwerking met het Metropole Orkest op ‘Clear Day’ in 2015, bevestigt met haar nieuwste album, ‘Spark Bird’, haar reputatie als een van de meest intrigerende en getalenteerde hedendaagse jazzvocalisten. Dit album markeert een verfijnde en speelse verkenning van verschillende muzikale genres en invloeden, waarbij Barlow haar eigen unieke stempel drukt op elk nummer.

    De openingstrack, ‘Over the Rainbow’, origineel door Judy Garland voor The Wizard of Oz, en tegenwoordig wellicht het meest bekend in de versie van Israel Kamakawiwo’ole, krijgt onder de Canadese zangeres een frisse, jazzy herinterpretatie. Haar versie behoudt de melancholie en hoop van het origineel, maar voegt een hedendaagse en verfijnde flair toe die het nummer nieuw leven inblaast. Dit is een kenmerkend voorbeeld van hoe Barlow klassieke nummers transformeert met haar moderne benadering.

    ‘Fais comme l’oiseau’, oorspronkelijk gezongen door Claude François, wordt door Barlow op een speelse en lyrische manier gebracht. De Franse klassieker krijgt een jazzige herinterpretatie die de levendige energie en speelsheid van het origineel vastlegt, maar met een eigentijdse twist die het nummer opnieuw relevant maakt.

    Barlow’s versie van ‘Skylark’, een nummer dat bekend werd door Ella Fitzgerald, is een ander hoogtepunt van het album. De ingetogen, doch diepgaande uitvoering van Barlow benadrukt haar vermogen om de tijdloze schoonheid van het nummer te behouden, terwijl ze een nieuwe emotionele laag toevoegt. Haar delicate zang en doordringende interpretatie maken dit nummer tot een van de meest memorabele momenten op het album.

    Het album bevat ook haar interpretatie van Coldplays ‘O’, die de luisteraar onderdompelt in een dromerige en introspectieve sfeer. De muziek en teksten in dit nummer tonen Barlow’s groei als artiest en haar vermogen om persoonlijke en emotionele diepgang in haar werk te brengen. De trompetsolo, door Rachel Therrien brengt het nummer tot grotere hoogte. De cover van ‘Where Will I Be?’ van Patty Griffin is een intieme en expressieve herinterpretatie die Barlow’s vermogen onderstreept om moderne songs een jazzige draai te geven. Het nummer weerspiegelt Barlow’s interpretatieve kracht en haar vermogen om een eigen draai te geven aan hedendaagse muziek.

    Ook ‘Little Jazz Bird’, een klassieker van Johnny Mercer, krijgt een vernieuwde, eigentijdse behandeling. Barlow’s versie legt de nadruk op haar technische vaardigheden en haar vermogen om een tijdloze melodie te vernieuwen zonder de oorspronkelijke charme te verliezen. Tot slot sluit Barlow het album af met ‘Pajaros de Barro’, een eerbetoon aan de Chileense folklegende Victor Jara. Haar jazzige benadering van dit nummer voegt een nieuwe dimensie toe aan Jara’s Latijns-Amerikaanse folk, en laat de muzikale veelzijdigheid van Barlow zien.

    ‘Spark Bird’ is een krachtig bewijs van Emilie-Claire Barlow’s talent en creativiteit. Met haar elegante stem en doordachte muzikale keuzes biedt dit album een meeslepende luisterervaring die zowel jazzliefhebbers als nieuwkomers zal aanspreken. Barlow’s vermogen om klassieke en moderne invloeden te combineren maakt van ‘Spark Bird’ een album dat absoluut de moeite waard is om te beluisteren. (7/10) (Empress Music Group)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleConcerttip maandag 19 augustus: Ugly Kid Joe @ Mezz
    Next Article Falling In Reverse en Hollywood Undead samen naar 013

    Related Posts

    Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Squeeze – ‘Cool for Cats’

    Louis Cole vindt vrijheid in Muziekgebouw Eindhoven pas in de toegift

    Diep respect voor Focus in De Bosuil


    RSS Muzikantenbank
    • Passie voor zingen?
    • Bassist en drummer gezocht voor regio songfestival.
    • Zanger gezocht voor AC/DC tribute band
    • Allround coverband zoekt bandleden
    • Professionele toetsenist op zoek naar professioneel collectief
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.