Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    zondag, juli 6
    Trending
    • Suzan & Freek tonen moed en muziek in Royal Park
    • Kane in de regen: een afscheid vol muziek, herinnering en verbondenheid
    • Anastacia schitterde op Nibe Festival dag 4
    • AIR laat muziek spreken in Eindhovens Klokgebouw
    • Album recensie overzicht: Tim Jago, Paul Carrack en meer
    • Win kaarten voor Hang Youth in Nieuwe Nor
    • Guus Meeuwis royaal in Royal Park
    • Neil Young energiek met jonge band in Mönchengladbach
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Jasper Erkens – Artificial Messiah™
    CD Recensie

    Jasper Erkens – Artificial Messiah™

    By Jan Vranken27 januari 2023

    Jasper Erkens, de Vlaamse singer songwriter die via een kronkelige weg van zijn geboorteplaats Diest , waar hij zijn eerste stappen zette op zijn muzikale carrière pad, waarnaa hij in België een hit scoorde met een cover van Gnarls Barkley’ s ‘ Crazy’ , via London waar hij afstudeerde aan de BRIT academy, nu dan uiteindelijk in Amsterdam is neergestreken,die Jasper Erkens. Die heeft nu zijn vierde album uitgebracht onder de titel ‘ Artificial Messiah™, en dat is een heel fijn werkstuk geworden.

    In de titel van het album zit het concept waarmee Erkens aan de slag ging bij het componeren terug te lezen. Zeer actueel is het onderwerp van het huidige paradigma tussen kunstmatige intelligentie en de nog maar beperkte conservatie geloofsbeleving van mensen. Dat laatste is toch steeds meer iets van een voorbije tijd. Geen onderwerp dus om luchtig over te doen.

    Erkens is er echter in geslaagd om toch een opgewekt album te maken. Niks geen zware, donkere soundscapes, maar 10 bijzonder intelligente, goed geschreven, uitgevoerde en geproduceerde popliedjes. Daarin zit ook het verschil van deze recensie met een aantal andere die al over dit album zijn geschreven. Het album wordt dan juist als ‘ experimenteel; gezien, omdat het minder ‘ poppy’ zou zijn dan de voorgangers. Niks van aantrekken allemaal. Wat Erkens op dit album juist erg goed doet is zijn sound moderniseren, nog innovatiever maken. Een mooie symbiose van electro pop en ouderwetse song-smederij.

    Luister naar ‘Playin God’, met zijn originele outro , of naar ‘Both Hearts on Fire’ en zeg me recht in de ogen dat dit geen popliedjes zijn in de meest Beatle-esque betekenis. For real. Heerlijke muziek. Jasper Erkens heeft inmiddels meer dan eens bewezen een groot talent te zijn. Met dit album wordt de belofte defnitief ingelost..

    ‘ Artificial Messiah™’, de titeltrack is een soort van hoorspel, een noodkreet van hunkering naar liefde. Erkens liet sounsnippets maken door AI gedreven audio tools, en verwerkt deze in zijn muziek. Ik heb het op deze anier nog niet eerder gehoord. ‘ My mind is broken, my mind is falling apart , Love is all there is’ als een soort knieval aan de technologie die ons voorbij is gestreefd, en die ons achterlaat met onze rudimentaire menselijke gevoelens zoals liefde. ‘ How can I help you? ‘ vraagt de AI gedreven vrouw. Het is al te laat. Een indringende track, waar Erkens precies de vinger op de zere plek weet te leggen. Ook Erkens is zijn tijd ver vooruit.

    Op ‘7even4our’, het leukste U2 nummer nooit gemaakt, gaat Erkens tekeer als Bono in zijn beste dagen, je weet het misschen nog wel, toen hij nog geloofwaardig was. Erkens breekt een lans voor het onuitspreekbare. Hoop, geloof in de liefde, zonder dat er bewijs nodig is. Het staat in schril contrast met de titeltrack.

    Hoe meer je luistert, hoe meer je na gaat denken, hoe meer je gaat genieten. Wat een heerlijk album is dit. ‘ Breathe in Breathe out’ dan, ook weer zo’n quintessential 21ste eeuws popliedje. Ja mensen, dit is de popmuziek van de 21ste eeuw. Jasper Erkens mag een buiging maken en zijn applaus in ontvangst nemen. Topplaat.
    (8/10) (Dusty)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleStones vs Beatles vooral een mooi eerbetoon aan twee invloedrijke bands
    Next Article Kane Brown verovert harten in de Melkweg

    Related Posts

    Suzan & Freek tonen moed en muziek in Royal Park

    Kane in de regen: een afscheid vol muziek, herinnering en verbondenheid

    Anastacia schitterde op Nibe Festival dag 4


    RSS Muzikantenbank
    • Roestig! zoekt een 2e gitarist, toetsenist
    • A capella kwartet zoekt bas
    • Quality Musicians Wanted!
    • Ervaren gitarist zoekt band
    • Gitarist zoekt (punk) bandje
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.