Een nieuwe plaat betekent vaak een nieuwe tour. Janne Schra, na Room Eleven en Schradinova inmiddels alweer een flink aantal jaren solo, is deze maand op tournee door de clubs in Nederland om haar nieuwe plaat te promoten. Het album, genaamd ‘OK‘ is rustig en intiem.

Het is niet zo vreemd dat Janne niet veel op festivals optreedt daar haar muziek het best tot zijn recht komt in een intieme club setting. Toch is ze live veel beter dan op haar laatste plaat. De setlist bestond in Hedon onder andere uit maar liefst tien nieuwe nummers van het nieuwe album. De eerste vijf nummers van de set waren nog wat traag en rustig en klonken nogal vlak. De spring-in-het-veld zoals Janne was tijdens haar periode van Room Eleven was is inmiddels overgegaan in een wat ingetogenere Janne en dat was even wennen.

‘Ditch’, ‘Ocean’, ‘Remember’, ‘Eidoo’ en ‘Good God’ kwamen voorbij, maar pas met ‘Paris Syndrome’ werd het muzikaal en live pas echt interessant. ‘Lights’ heeft een lekkere vibe en Janne kwam ook wat meer los. In het nummer ‘Blue bird’ liet ze horen een goede vogel-imitator te zijn door prachtig te fluiten, hetgeen door de zaal werd beantwoord. Janne is geen verteller op het podium. Haar verhaaltjes waren spontaan maar misten kop en staart en ze voelde zelf ook wel aan dat ze op dat vlak nog ervaring en routine miste om het publiek te overtuigen.

Het nummer van haar vorige plaat, ‘Carry on’ was een van de zeldzame hoogtepunten. Een heerlijk en lekker swingend nummer. Maar het absolute hoogtepunt van de show was het prachtig uitgevoerde nummer ‘OK’. De live uitvoering liet zien dat Janne er op het podium veel meer van kan maken dan op de plaat. Live zat er veel meer spanning en bombast in. De nieuwe tour is OK maar het nieuwe materiaal van ‘OK’ miste helaas nog wel wat live emotie.

Deel: