De drie met zorg geselecteerde cabaretiers, een presentator en een DJ maakt het totaalconcept van de succesformule genaamd ‘Cabarestafette’ compleet. Op 8 oktober 2014 presenteerde cabaretier Daniël Arends de eerste editie in de schouwburg van Tilburg waar de voorstelling twee keer per jaar neerstrijkt.

Cabarestafette, een bekende schakel in theaterland op het gebied van cabaret. Al vele grote namen zijn voortgekomen uit deze productie, zoals bijvoorbeeld: Jochem Myjer, Theo Maassen en Sara Kroos. Het idee achter deze productie is dat beginnende cabaretiers een kans krijgen om ontdekt te worden en zo een carrière op te starten in theaterland. Het publiek krijgt dus op een avond drie verschillende en voor hen waarschijnlijk onbekende artiesten voorgeschoteld die een stukje spelen uit hun eigen avondvullende theaterprogramma. Geen avond is hetzelfde en dat zorgt voor een unieke theaterformule die al jaren succesvol meegaat. Ook in Tilburg werd het publiek verrast door de drie energieke cabaretiers die maar al te graag hun strepen willen verdienen en timmeren aan een weg naar de top.

Martijn Hillenius
Martijn Hillenius mag het spits afbijten in Tilburg en tevens ook een poging doen om het ijs te breken. Dat lukt hem niet helemaal, Hillenius speelt een stuk uit zijn voorstelling ‘Nu’. Een voorstelling met als leidraad paradoxen en het leven in het ‘Nu’. Van de hak op de tak komen diverse thema’s aan bod die niet aanslaan bij het publiek in Tilburg. Te kortzichtige en te makkelijke seksueel getinte grappen en sneren naar ras en etniciteit zijn de oorzaak hiervan. Ook zijn eigen gecreëerde typetjes kruipen maar net door het oog van de naald als het gaat om originaliteit. Tussendoor brengt hij een ludieke cover op een liedje van André Hazes. Tegen het einde van zijn tijd laat Hillenius zien dat hij daadwerkelijk wel de capaciteiten heeft om theater op niveau te maken. Als afsluiting brengt hij een cover op het nummer ‘Wonderful World’ van Louis Armstrong waar zijn al typetjes samenkomen. Helaas is dat alleen wel het enige theatrale hoogstandje gedurende het half uur dat hij op toneel staat.

Daan en Jan
Het theater duo Jan Beuving en Daan van Eijk mag de eerste helft van de voorstelling afsluiten. Zij spelen stukken uit hun avondvullende theaterprogramma genaamd ‘Reken maar nergens op’. De afgestudeerde wiskundige en natuurkundige brengen een voorstelling over de exacte wetenschap naar de Nederlandse Theaters. Niet echt een thema dat je verwacht te treffen als zijnde avondvullend theaterprogramma. Toch bewijzen de heren het tegendeel, de twee ex-studenten kibbelen en kakelen op een prettige wijze een hoop ingewikkelde berekeningen aan elkaar en snijden thema’s aan die men normaliter alleen treft in het kaslokaal. De heren brengen ludieke sketches, grappige liedjes en pittige rekensommen. Opmerkelijk is het gevoelig nummer wat Daan van Eijk ten gehore brengt waaruit hij als gepeste jongen zingt over pesterijen en wraakacties. Een nummer wat het publiek raakt en laat zien dat de heren in staat zijn om breed theater te maken. En ondanks dat de heren her en der nog wat mogen schaven aan hun presentatie en overdracht naar het publiek, laten ze wel zien dat ze een ongebruikelijk thema een plek kunnen geven in het theater.

Tim Fransen
Na de pauze is het de beurt aan cabaretier Tim Fransen. Een jongen uit de Amsterdamse Bijlmer die cum-laude afstudeerde als filosoof. Hij speelde een stuk uit zijn avondvullende theaterprogramma genaamd ‘Het failliet van de moderne tijd’. Tim won eerder diverse cabaretprijzen en speelt nu wekelijks in de Toomler waarnaast hij toert met de ‘Comedytrain’. In Tilburg weet hij ten opzichte van de vorige cabaretiers punten te scoren door in te spelen op actualiteiten uit het huidige nieuws. Zo brengt hij een monoloog over ISIS en het feit dat hij daarom in de supermarkt geen Iraanse soep durfde te kopen omdat hij bang was dat hij daarmee de oorlog stimuleerde. Opvallend aan Tim Fransen is zijn vermogen om zijn eigen kennis op prettige wijzen te communiceren met het publiek. Hij weet op prettige wijze zwaar beladen thema’s op intellectuele wijze te behandelen om daarna over zijn favoriete film te beginnen. Ten alle tijden doet hij dit wel gegrond en op integere wijze waardoor hij al snel een sfeer weet te creëren waarbij hij alleen een vrijbrief heeft om ongeschonden zijn gal te spuien. Tim Fransen is vermakelijk om naar te kijken, het is een aparte vertoning op het toneel en dat stimuleert ergens zijn spel op positieve wijze.

Cabarestafette is en blijft een sterke formule die niet meer uit de theaters weg te denken valt. Dat blijkt ook wel weer uit deze aparte editie van deze theaterproductie. Cabarestaffete toert momenteel door heel Nederland en later dit jaar brengen zij ook met Cabarestaffete II. Ondanks dat het altijd afhankelijk is en blijft van wie er op het toneel staat, is dit wel een ideale kans om nieuw talent op te duikelen in onze grote theaterindustrie anno 2014!

Deel: