De Limburgse band DeWolff bracht in mei een nieuw album uit, ‘Thrust‘. De band ging daarbij op een ruime tournee en Maxazine sprak met gitarist/zanger Pablo van de Poel en drummer Luka van de Poel over het album.

Herkenning en erkenning

Het nieuwe album gaat super, volgens Pablo zelfs beter dan alle andere albums bij elkaar opgeteld, hoewel de recensies uit het buitenland het album beter beoordelen dan de Nederlandse. “Ik merk dat in Nederland mensen ons toch nog steeds wel zien als die jonge gastjes met hemdjes met ruches erop, die steeds een net iets beter album maken, waarvan ‘Thrust’ dan gewoon de volgende stap is”, aldus Pablo, “In het buitenland is die context er niet, en is er gewoon de erkenning van wow dit is gewoon een heel goed album.” “Inderdaad”, vult Luka hem aan, “het voelt alsof we in Nederland nog steeds niet helemaal serieus worden genomen.”

Te schattig

Pablo denkt dat het gebrek aan die herkenning wellicht komt door het feit dat ze in de begindagen ’te schattig’ leken. “Ik denk dat we een valse start hebben gemaakt. Als ik eraan terugdenk vind ik dat we het precies goed hebben gedaan, maar veel mensen zagen ons als 13/14 jarige gastjes op het podium en die vonden dat wel heel schattig, maar konden dat toch niet erg serieus nemen, en die mensen zien ons nog steeds zo, terwijl als ze nu onbevooroordeeld zouden instappen was het een ander verhaal, en in het buitenland hebben we die belemmering niet.”

Qua bekendheid zit het wel weer goed met DeWolff. Veel mensen kennen de band van naam, of hebben de band zelfs al live gezien, bijvoorbeeld op Pinkpop. ” Ja, maar dat is inmiddels ook al weer 8 jaar of zo geleden”, geeft Luka aan, “DeWolff is niet meer dezelfde band, we zijn gegroeid”. Het gaat ook in Nederland hartstikke goed met de boekingen. De tour is volgeboekt tot eind december, en zelfs in 2019 staan al een aantal concerten. De releaseparty van het laatste wapenfeit was in Paradiso. Pablo kijkt er voldaan op terug. “Ja dat was fantastisch, ik eindigde de avond crowdsurfend over het publiek, dat op het podium stond. De vorige keer in Paradiso stond het publiek ook op het podium, dus ik had wel zoiets van “Zal ik het doen?‘ zal ik het vragen?”, maar toen kwam weer iedereen het podium op en ging het vanzelf.” 

IJzersterk

De Wolff heeft een ijzersterke live reputatie opgebouwd door de jaren heen. Dit is gevangen in ‘Thrust’. “Het is niet perse de bedoeling geweest”, geeft Pablo aan, ” maar bij vorige albums was het wel zo dat we ons steeds meer ‘verloren’ in het componeren en dan bleek later dat zo’n nummer live niet zo goed overkwam. Het was dan nodeloos ingewikkeld of misschien was het gewoon niet zo’n goed nummer. Dan had dan gewoon de energie niet die we wilden hebben. De basis van ‘Thrust’, drums, gitaar en Hammond, is helemaal live ingespeeld, en wel echt gemaakt met het idee, om het live zo vet mogelijk te kunnen laten klinken.” 

Luka: “We hoorden heel vaak dat de albums wel goed waren, maar dat DeWolff live pas echt vet was, en we wilden deze keer toch een album maken dat net zo goed was als DeWolff live is. En ik denk dat het wel gelukt is. Het is wel moeilijk om die live energie echt te vangen in een studio, maar ik denk dat dit album echt wel harder aankomt wat dat betreft.”, erkent Pablo dan weer. Toch zijn die energieke liveshows wel een wel het unique sellingpoint van DeWollf.

DeWolff IV

DeWolff is geen band a la Alan Parsons Project, die alleen maar muziek in de studio maakt, die live bijna niet uit te voeren is. “Toch hebben we wel van die muziek gemaakt”, geeft Pablo aan, “een album dat me meteen te binnen schiet is ‘DeWolff IV’. Daar hebben we eigenlijk nooit plezier aan beleefd. Niet perse het album, maar die periode zie ik wel een beetje als de zwarte bladzijde in ons bestaan, of wellicht een grijze, neigend naar het donkerbruine. Toen vroegen we ons wel af, wat kunnen we hier nu mee doen? We hadden een heel album vol met strijkers, dat we live niet konden doen. We spelen nu ook niks meer van ‘DeWolff IV’.

Nu is ‘Trust’ gelanceerd en zit de band midden in een succesvolle tournee. Toch is DeWolff alweer bezig met het vervolg volgens de zanger. “We zijn met het nieuwe album nu al verder dan ik had durven hopen. We krijgen heel goede reviews in Engeland, dat had ik niet verwacht. Daardoor komen mensen nu ook naar onze shows kijken. Een tijd geleden geleden speelden we een uitverkochte show in Londen. Die mensen komen toch maar mooi allemaal kijken!” 

DeWolff later

De leeftijd van de muzikanten is nog steeds extreem jong, nog steeds jonge broekjes, die leven in het hier en nu. Erg ver vooruit kijken doen de jongens dan nog niet. “Ik zie mezelf misschien wel op een tropisch eiland, in mijn zwembroek”, lacht Pablo, “maar nee, we zullen altijd blijven spelen, live spelen is geen kunstje voor ons, het zit in ons DNA. Live spelen is iets dat we altijd zullen blijven doen. Maar wat ik doe als ik 50 ben…..ik kan me dat heel moeilijk voorstellen.” 

Gibson expert

Naast DeWolff is Pablo van de Poel bezig met enkele andere projecten, bijvoorbeeld Barry Hays Flying V. Ook werd hij eerder dit jaar door Nieuwsuur op televisie in een reportage over het faillissement van Gibson.  Pablo werd daar opgevoerd als een van de experts op het gebied van Gibson. “Ja dat is inderdaad wel een chill gevoel. Als ik zo nog eens nadenk over de toekomst, dan weet ik wel dat ik niet meer noodgedwongen iets anders zal moeten gaan doen, dus ja als ik 50 jaar ben, dan ben ik in ieder geval wel nog steeds muzikant. Of ik dan heel veel geld verdien, of net rond kan komen, dat weet ik niet, maar ik ben in ieder geval muzikant, en dat geldt voor ons alle drie.”

“Met de passie en de drive die wij erin steken, kunnen we niet anders meer”, vervolgt hij, “Dat gevoel waar we het eerder over hadden dat mensen ons van die schattige 13 en 14-jarige jongetjes vonden, dat is wel aan het smelten, en dat komt door onze toewijding en dat we ondertussen toch al zo lang bestaan.”

DeWolffDonald Trump

Toch heeft de band nog veel te ontdekken. Pablo draait zich op een bepaald moment richting Luka en deelt een nieuwtje aan zijn mede-bandlid. “Heb je ooit bij de Buma wel eens een nummer aangemeld op de site? Ik heb dat laatst voor het eerst in jaren gedaan, en dan kan je dus tussen twee categorieën kiezen. Je kiest tussen serieuze muziek of verpozing. Dat zijn de twee genres waaruit je kan kiezen! Ik heb dan toch nog maar voor verpozing gekozen. Ik denk dus dat wat ik maak nog onder verpozing valt, muziek om de tijd mee te doden.”

Om de tijd te doden schrijven ze veel, waaronder een anti-Trump nummer, ‘Deceit & Woo’. “Het is in mijn hoofd niet perse een politiek nummer”, geeft Pablo aan, “maar meer een gevoelsnummer. Ik ging ’s avonds naar bed in de veronderstelling dat Hillary Clinton president zou zijn als ik wakker werd. En toen werd ik wakker en was Donald Trump president. Ik had daar een mega gevoel bij van onbegrip, woede en frustratie bij.

We gingen die dag naar de studio, we hadden repetitie. Het enige waar we echter met zijn drieën over konden praten was de verkiezing van Donald Trump. Maar we waren bij elkaar voor een repetitie. Er kwam toen een riff uit met zoveel woede erin dat we meteen diezelfde dag dat nummer hebben opgenomen. Dat nummer is toen direct online gezet.” Luka vult aan: “Dat nummer werd meteen heel veel gedeeld en we hebben heel veel negatieve reacties gehad van Trump aanhangers. Het nummer ging viral. Van die negatieve reacties waren we wel geschrokken, want om die reden hadden we het niet gemaakt.”

Drie wijven

“Het nummer is niet zozeer een anti-Trump nummer als wel een nummer over het gevoel dat ik kreeg na die verkiezing.  En het blijkt dus dat als je ergens een positie over inneemt, dat er altijd mensen zijn die aan de andere kant gaan staan en positie tegen de jouwe zullen innemen. Mensen luisteren gewoon niet naar elkaar, laat staan naar drie langharige gastjes uit Nederland . 80% van de reacties was niet inhoudelijk, maar meer inde trant van ‘Wat hebben deze drie wijven te vertellen? of ‘Two girls and a bearded lady’.”

Vette studio’s

Ondanks dat het laatste album eerder dit jaar is verschenen, heeft de band al wel plannen voor een volgende plaat. “Mij lijkt het heel vet om op tour een keer een plaat op te nemen. Niet opnemen in de kleedruimte of hotelkamer, want dat is al eerder gedaan. Nee, ik wil dan een dag vrij plannen en dan een sicke studio in om daar een nummer op te nemen. Dat je bijvoorbeeld in Berlijn bent en dan daar in een studio een nummer opneemt. Maar er zijn niet zoveel vette studio’s meer, of ja vet volgens DeWolff standaard, maar ze zijn er wel.”

Wellicht dat de band een tour plant langs steden waar van die vette studio’s zijn. “Dat vind ik geen slecht idee”, bekent Pablo en samen met Luka komen de plannen wel iets naar boven. “Het zou best wel cool zijn om in deze tour, bijvoorbeeld tijdens de soundchecks nieuwe nummers te gaan maken. Dat je op die manier het touren combineert met het maken van nieuw materiaal.” “Als je een nieuw album hebt opgenomen en je gaat het live spelen, dan komt er altijd een punt, en daar zitten we nu al op, dat de nummers beter worden dan toen we ze op hebben genomen. Nu kennen we het nummer beter, en eigenlijk zou ik een volgend album pas op dat moment willen gaan opnemen, dan moet je een nieuw album eerst een half jaar live spelen en hem dan pas opnemen. Dat is wel lastig, maar niet ondoenbaar.”

Deel: