2017 is weer vrijwel voorbij, vandaar dat Maxazine deze kerst traditiegetrouw komt met een muzikaal jaaroverzicht. In het kort gaan we door het hele jaar heen. Dit uur blikken we terug op november.

Een mooi initiatief werd als succes uitgebreid: Bandswipen. Café Bel Air in Breda, Patronaat Café in Haarlem en Podiumcafé De Vorstin in Hilversum bieden bands uit elkaars’ steden een plek om zich aan een nieuw publiek te presenteren. Het aantal podia dat meedoet met 2B@ ‘network of bands’ staat daarmee op vijf. Het Haagse Paard-café en Willemeen in Arnhem waren het initiatief met z’n tweeën gestart, een groot succes.

Bassist Stefan de Kroon stapt uit Racoon. Dat maakte de Zeeuwse band in november bekend. Voor de gelegenheid organiseert Racoon extra shows in Goes, Enschede en Bergen Op Zoom. Op 6 oktober presenteerde Racoon haar nieuwe studio-album ‘Look Ahead And See The Distance’. Voor bassist Stefan de Kroon werd het de laatste muzikale worp met zijn kompanen vooraleer hij de groep verlaat.

In november overleed ook Hans Vermeulen. Vermeulen begon in 1961 de band Sandy Coast. In 1965 nam de band hun eerste single op met ‘Being In Love’. Het jaar daarop volgde het eerste hitsucces met ‘We’ll Meet Again’, een cover van Vera Lynn. De band scoorde verder hits met nummers als ‘A girl like you’, ‘I see your face again’, ‘And her name is… Amy’, ‘Capital punishment’, ‘True love that’s a wonder’, ‘Just a Friend’, ‘Just two little creatures’, ‘Summertrain’ en ‘Blackboard jungle lady’.

Ook Chuck Mosley, voormalig Faith No More frontman overleed. Volgens een verklaring van zijn familie overleed hij door de gevolgen van verslaving gerelateerde oorzaken, dit na een lange periode van soberheid. Mosley werd in 1984 frontman van Faith No More en nam twee albums op met de band op, ‘We Care a Lot’ (1985) en ‘Introduce Yourself’ (1987). Chuck Mosley werd vanwege ongewenst gedrag in 1988 uit de band gezet en vervangen door Mike Patton.

Het voormalige tieneridool David Cassidy overleed in november is op 67-jarige leeftijd. Cassidy werd een week eerder opgenomen in het ziekenhuis en werd in coma gebracht. Alleen een transplantatie van nier of lever had hem nog kunnen redden.

Wat positiever nieuws was de start van de Nederlandse tournee van Albert Hammond. Met Maxazine als partner verkocht Hammond 10 van zijn 11 concerten volledig uit. Met zo veel hits als Hammond heeft, leken zijn concerten meer op een avondje Top 2000, dan op een enkel concert. Een groot succes, mogen we zeggen.