Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, juni 16
    Trending
    • Tyreek McDole – Open Up Your Senses
    • RetRock liet Waalwijk dansen en rocken
    • Bezoekers genieten met volle teugen van Jazz Middelheim
    • Album recensie overzicht: Slick Rick, Murder by Death en meer
    • New Model Army zet Muziekgieterij in vuur en vlam
    • Boyce Avenue zorgt voor een sfeervol optreden in Amsterdam
    • Arrested Development nog steeds pure magie
    • Album recensie overzicht: Omar, Jimmy Barnes en meer
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»Interview»Morcheeba is weer totaal vernieuwend
    Foto (c) Steve Gullick
    Interview

    Morcheeba is weer totaal vernieuwend

    By Norman van den Wildenberg29 juni 2010

    Wie aan de Brand-reclame van 2,5 jaar geleden denkt, kent de muziek van Morcheeba al zeker. De Britten stonden ook al op Lowlands, Torhout en Rock Werchter en hun eerste single ‘Trigger Hippie’ staat stiekum bij velen al in de platenkast op verzamelalbum na verzamelalbum. Nu, 2010 is de band reeds toe aan hun zevende studio-album en dus tijd om Paul Godfrey, een van de oprichters van de formatie, aan de tand te voelen.

    ‘Rome wasn’t built in one day’ was het laatste echte wapenfeit in Nederland, daarna werd het wat stiller rond Morcheeba. We willen natuurlijk weten wat er in die tussentijd is gebeurd. Paul: “Op zich hebben we niet stil gezeten. Morcheeba heeft flink opgetreden, alleen niet al te veel in Nederland. In 2005 stonden we nog bij jullie op Lowlands, en we hebben wat succes gehad met ‘Wonders never cease’.” Dat nummer is gebruikt voor een reclamespot van Brand-bier, maar in de tussentijd kwamen er ook nog enkele albums uit, ‘Charango’, ‘The Antidote’ en ‘Dive Deep’. Na dat laatste album werd een eigen label opgericht en ondergebracht bij [[PIAS]] om begin deze maand ‘Blood Like Lemonade’ af te leveren. Volgens Paul is de band enorm blij met de overgang naar PIAS: “We hebben het album onder licensie laten uitkomen bij PIAS. Ik geloof er in dat PIAS het beste label op aarde is, dus ik ben enorm blij deel uit te mogen maken van hun familie. Ons nieuwe album ‘Blood Like Lemonade’ is begin van de maand uitgekomen en we hebben op dit album onze oude zangeres Skye Edwards weer kunnen terug halen. Het voelt erg goed dat ze terug is, de fans zijn blij en het album klinkt weer als vanouds.”

    Om ‘Blood Like Lemonade’ te promoten gaf de band enkele previews van het album op internet; enkele singles werden gratis ter download aangeboden. Betekent dat dat Morcheeba een band is die flink met de tijd meegaat? Paul schudt z’n hoofd: “Nee, ik ben zelfs nog een ergere vinyl-liefhebber dan een cd-liefhebber. Internet gaat voor mij te snel. Ik weet het nog niet qua internet. Internet heeft voordelen, maar ook nadelen. Het is volgens mij desastreus voor de muziekindustrie… de industrie waar mijn grote liefde zit, dus ik ben er nog niet helemaal uit of het nu goed is of niet.”

    (c) Steve Gullick

    Doordat ieder jaar duizenden en duizenden Cd’s worden uitgebracht en miljoenen nieuwe nummers, is de kans om te vernieuwen steeds kleiner. Hoe gaat Morcheeba daarmee om? Paul: “We proberen altijd om te experimenteren en iets te doen wart voor ons interessant is, waar wij achter staan. Een album maken is echt keihard werken en je jezelf altijd compleet overgeven als je het door de maanden heen helemaal zelf wil afmaken.

    ‘Morcheeba’ betekent: ‘De weg van de cannabis’, en we zijn dan ook wel beïnvloed door psychedelische drugs. Het zorgt ervoor dat onze muziek wat trager is met verschillende vreemde effecten. We proberen van alles uit, duim-piano’s, sitars, en als het goed voelt dan gebruiken we dat. Maar een garantie is het dan nog niet. Het is zo jammer dat er echt enorm veel artiesten zijn die hun hele passie er in leggen, maar nooit echt doorbreken. Je zou eigenlijk als luisteraar eens moeten zoeken; de beste muziek heeft altijd maar een klein publiek, maar breekt nooit door. Daar zou je naar moeten zoeken, en dan leer je pas om echt van muziek te houden.”

    Het nieuwe album van Morcheeba heet ‘Blood Like Lemonade’. “‘Blood Like Lemonade’ is weer totaal vernieuwend. Fans kunnen in de komende tijd veel verwachten van Morcheeba. Er komt een gouden tijd aan voor Morcheeba, met verschillende vreemde wendingen, dus blijf ons volgen!”, sluit Paul af. Morcheeba komt 19 juli a.s. naar Paradiso, Amsterdam. Kaarten zijn te koop via de bekende voorverkoopadressen.

    Foto’s (c) Steve Gullick

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWaylon bijna verongelukt
    Next Article Top Notch Extravaganza VI Mixtape

    Related Posts

    Mala, een inspirerend muzikaal verhaal over oorlog, familie en liefde

    Pete Philly & Perquisite terug op het podium: Alsof je een oude vriend weerziet

    Van Feestpromotor tot Zakelijk Imperium: Luciano de Vries over Succes Opbouwen door Aanpassingsvermogen


    RSS Muzikantenbank
    • Basgitarist gezocht.
    • Drummer Gezocht!
    • Fluitiste / celliste / zangeres zoekt band
    • Backings vocaliste of vocalist gezocht!
    • Fluitiste / celliste./ zangeres op zoek naar band
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland
    Maxazine is er ook in andere talen:












    Consent

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.