Iedere week komen er tientallen nieuwe albums binnen op de redactie van Maxazine. Veel te veel om ze allemaal te beluisteren, laat staan te recenseren. Iedere dag één recensie zorgt ervoor dat er te veel albums blijven liggen. En dat is zonde. Daarom plaatsen we vandaag een overzicht van albums die op de redactie binnenkomen in korte recensies.
Chevelle – Bright As Blasphemy
Na vier jaar stilte keert Chevelle terug met ‘Bright As Blasphemy’, een album dat de band terugbrengt naar hun kenmerkende alternatieve metal sound. De opening ‘Chemical’ zet meteen de toon met zware riffs en Pete Loeffler’s herkenbare vocalen die balanceren tussen melodie en agressie. Het titeltrack ‘Bright As Blasphemy’ toont de band op hun best, met een hypnotiserende groove die aantoont waarom ze al decennia relevant blijven. Songs als ‘Salvation’ en ‘Breaking Point’ variëren van atmosferische passages tot explosieve refreinen, terwijl de productie ruimte laat voor elke nuance in het geluid. De drumpartijen van Sam Loeffler blijven het fundament vormen voor de experimentele gitaarwerk van zijn broer Pete. Het album slaagt erin om zowel toegankelijk als uitdagend te zijn, zonder de intensiteit te verliezen die fans van het eerste uur zo waarderen. ‘Bright As Blasphemy’ bewijst dat Chevelle nog altijd weet hoe ze hun unieke sound moeten perfectioneren. (Norman van den Wildenberg) (7/10) (Alchemy Recordings)
Ellefson-Soto – Unbreakable
De samenwerking tussen voormalig Megadeth bassist David Ellefson en zanger Jeff Scott Soto resulteert in ‘Unbreakable’, een album dat oude school heavy metal combineert met moderne productietechnieken. Opening track ‘Rise Above’ zet meteen de toon met Soto’s krachtige stem die perfect aansluit bij Ellefson’s kenmerkende baslijnen. Het titeltrack ‘Unbreakable’ toont beide muzikanten op hun sterkst, met een anthem die zowel nostalgisch als fris klinkt. Songs als ‘Metal Heart’ en ‘Thunder Road’ brengen herinneringen aan de gloriejaren van heavy metal, maar voelen nooit als nabootsing door de unieke chemie tussen beide veteranen. De gastbijdrages op tracks zoals ‘Warrior’s Call’ en ‘Steel Commander’ verrijken het album zonder de cohesie te verstoren. Ellefson’s ritmische fundament vormt de perfecte basis voor Soto’s veelzijdige zangstijl die varieert van melodisch tot agressief. Het album slaagt erin om zowel oude fans tevreden te stellen als nieuwe luisteraars aan te trekken met zijn tijdloze benadering van heavy metal. (Anton Dupont) (7/10) (Rat Pak Records)
Alison Goldfrapp – Flux
Op haar tweede soloalbum toont Alison Goldfrapp zich kwetsbaarder dan ooit. ‘Flux’, het eerste album op haar eigen label, gaat over verandering en introspectie, geïnspireerd door het noorderlicht dat ze haar hele leven al probeert te zien. Samen met Richard X en Stefan Storm creëert ze een elegante mix van synthpop en persoonlijke reflectie. Het album opent met ‘Hey Hi Hello’, dat nostalgische ‘Supernature’-vibes combineert met melancholie. Single ‘Find Xanadu’, vergelijkbaar met de magie van ‘Ooh La La’, biedt pure synthpop-euforie, terwijl ‘Reverberotic’ laat zien hoe ze moeiteloos van ambient naar electro schakelt. ‘Cinnamon Light’ straalt eighties-warmte uit, en afsluiter ‘Magma’ zweven op hemelse vocalen. Soms voelt het album te glad geproduceerd, alsof de experimentele kant van Goldfrapp wat te veel is weggepolijst. Het mist de rauwheid die haar duo-werk zo memorabel maakte. Toch bewijst ‘Flux’ dat Goldfrapp na 25 jaar nog altijd trends kan zetten in plaats van volgen. (Jan Vranken) (7/10) (A.G. Records)
Incite – Savage New Times
Met ‘Savage New Times’ levert Incite hun meest gebalanceerde album tot nu toe af, waarin de agressie van groove metal perfect wordt gecombineerd met meer experimentele elementen. Frontman Richie Cavalera, zoon van Max Cavalera, toont opnieuw zijn krachtige stem op opener ‘New World Rising’, waarin zijn woede en passie perfect naar voren komen. Het titeltrack ‘Savage New Times’ combineert politieke boodschappen met onweerstaanbare riffs die blijven hangen. Songs als ‘Digital Divide’ en ‘Broken System’ tonen de band’s maatschappelijke bewustzijn zonder dat dit ten koste gaat van de muzikale intensiteit. De ritmesectie van drummer Lennon Lopez en bassist Christopher White vormt een solide fundament voor de experimentele gitaarlijnen van Dru Rome en Eli Santana. Tracks zoals ‘Resistance’ en ‘Fight the Power’ variëren tussen pure agressie en meer melodische passages waarbij de dynamiek van de band optimaal tot zijn recht komt. ‘Savage New Times’ bewijst dat Incite hun eigen identiteit hebben gevonden binnen het grove metal genre. (William Brown) (8/10) (Reigning Phoenix Music)
Bruce Liu – Tchaikovsky: The Seasons deluxe edition
Drie jaar na zijn historische overwinning bij de Chopin Competitie kiest Bruce Liu voor een onverwachte wending: Tchaikovsky’s ‘The Seasons’. Deze twaalf pianominaturen, oorspronkelijk gepubliceerd als maandelijkse bijlagen in een muziektijdschrift, onthullen de intieme kant van de Russische meester. Liu’s benadering is poëtisch en genuanceerd. In ‘January (At the Fireside)’ roept hij perfect de warmte van een open haard op, terwijl ‘February (Carnival)’ bruist van kinderlijke vreugde, denk aan de sprankeling van Tchaikovsky’s ‘Notenkraker’. Zijn verfijnde aanslag in ‘June (Barcarolle)’, het bekendste deel van de cyclus – toont subtiele dynamiek en fragiele weemoed. ‘October (Autumn Song)’ krijgt een hartverscheurende melancholie mee. De deluxe-editie bevat vijf extra Tchaikovsky-stukken, waaronder een arrangement van ‘Swan Lake’. Liu’s technische perfectie staat ten dienste van de muziek, nooit omgekeerd. Waar sommigen meer virtuoos vuurwerk zouden willen, kiest Liu bewust voor diepgang en reflectie. Een volwassen artistieke keuze die de essentie van Tchaikovsky’s lyriek perfect weergeeft. (Jan Vranken) (8/10) (Deutsche Grammophon)