Er bestaat een bijzondere plek waar spiritualiteit en ritme elkaar ontmoeten, waar de gebedsmantras van de Senegalese Baye Fall-traditie versmelten met de pulserende hartslag van moderne Senegalese muziek. Op ‘Moove and Groove’ heeft Carlou D die plek gevonden en er een album van gemaakt dat zowel zijn innerlijke reis als zijn muzikale groei documenteert.
Dit zevende album markeert een nieuw hoofdstuk voor de artiest die ooit de politieke barricades van Positive Black Soul bemande. Waar zijn vroegere werk soms worstelde tussen zijn hip-hop verleden en spirituele toekomst, klinkt Carlou D hier eindelijk thuis in zijn eigen huid. Zijn ‘Muzikr’-filosofie, die kenmerkende fusie van muziek en zikr heeft een nieuwe rijpheid gekregen, minder zoekend en meer zelfverzekerd. Het album ontvouwt zich als een klanklandschap van zeven verhalen, elk getekend door Carlou’s kenmerkende akoestische gitaarspel en die stem die ergens tussen aarde en hemel lijkt te zweven. Maar het is de samenwerking met Viviane Chidid en Pape Diouf die het album zijn echte zwaartepunt geeft. Een moment waar drie generaties Senegalese muziek samenkomen in perfecte harmonie. Deze collaboratie had een voorzichtige dans kunnen worden tussen ego’s en stijlen, maar in plaats daarvan ontstaat er iets organisch moois. Viviane brengt de wijsheid mee van iemand die mbalax heeft helpen vormgeven, haar stem draagt decennia aan ervaring. Pape Diouf vertegenwoordigt de nieuwe garde, hongerig en direct. En tussen hen in staat Carlou D, niet als scheidsrechter maar als vertaler, zijn spirituele aanpak als brug tussen verleden en toekomst.
De track begint intiem met alleen Carlou’s gitaar en gefluister, voordat het uitgroeit tot een celebration die je voeten onwillekeurig laat bewegen. Het is een perfecte weerspiegeling van hoe Senegalese muziek werkt: begint bij het persoonlijke, groeit naar het universele. De drie stemmen weven zich door elkaar zonder ooit om aandacht te vechten, elk moment precies wetend wanneer voorop te staan en wanneer ruimte te maken. Deze muzikale dialoog toont Carlou D op zijn sterkst als arranger en bandleider. Waar zijn eerdere albums soms de neiging hadden om elk instrument en elke stem tegelijk te laten spreken, demonstreert hij hier een nieuwe discipline. Elke kora-noot heeft zijn plaats, elke percussie-slag zijn moment. Het resultaat klinkt als muziek die ademruimte heeft gekregen, leven.
De rest van ‘Moove and Groove’ houdt misschien niet altijd dat perfecte evenwicht vast, maar komt er dichtbij genoeg. Carlou’s stemgebruik heeft een nieuwe volwassenheid; minder acrobatiek, meer emotie. Hij zingt over zijn geloof zonder te preken, over zijn roots zonder nostalgisch te worden. Het zijn de liedjes van iemand die vrede heeft gesloten met zijn verschillende identiteiten: de ex-rapper, de spirituele zoeker, de moderne griot. Productietechnisch ademt het album warmte en authenticiteit. Je hoort de ruimte waarin opgenomen werd, voelt bijna de energie tussen de muzikanten. Het is het tegenovergestelde van de gepolijste perfectie die veel moderne Afrikaanse popmuziek kenmerkt, hier klinkt alles menselijk, levend.
In het bredere verhaal van Senegalese muziek positioneert ‘Moove and Groove’ Carlou D als een waardige erfgenaam van zijn mentor Youssou N’Dour. Niet door imitatie, maar door eigen evolutie. Hij toont hoe spirituele muziek kan klinken in 2025: geworteld maar relevant, traditioneel maar fris. ‘Moove and Groove’ bewijst dat Carlou D’s beste verhalen nog geschreven moeten worden. Dit is muziek met ziel, gemaakt door iemand die zijn plek in de wereld gevonden heeft en die met ons wil delen. (8/10) (Look Art Productions)