Net als met de albumreleases leek het wat concerten betreft in eerste instantie wat tegen te vallen in 2022. Echter, toen de lente er eenmaal was, bloeide de hele live scene weer alsof er nooit corona was geweest. Spectaculaire headliners op festivals, kleine shows van onbekend talent in achterafzaaltjes, samen met de andere concertrecensenten van Maxazine bezochten we afgelopen jaar honderden concerten. Ikzelf was quasi elke week wel in een concertzaal te vinden voor Maxazine. Hierbij een overzicht van 5 concerten die het meest indruk op mij hebben gemaakt. Hetzij door muzikale kwaliteit, hetzij door sfeer, hetzij door de show. Idealiter natuurlijk door een combinatie van al deze kwaliteiten.

 

Damon Albarn live in Philips Muziekgebouw, Eindhoven. 2 maart 2022

Vanaf het begin werd duidelijk dat het hier niet op een standaard optreden of concert zou gaan. Degenen die het laatste album kennen zullen onderschrijven dat het welhaast onbegonnen werk moest zijn om de intensiteit en gelaagdheid van het album in een live setting aan publiek over te kunnen brengen. Toch is dat precies waarin Albarn en zijn begeleiders slaagden. Albarn heeft de hele avond geen woord gericht tot het publiek. Damon Albarn in Eindhoven was een trip, een belevenis van A tot Z. Intens en innovatief, muzikaal en impressionistisch. Kunst met een grote K. Deze gaat heel hoog in het lijstje van allerbeste shows ooit.

Black Pumas, AFAS Live Amsterdam. 26 Juni 2022

Black Pumas bombardeerden de zaal met het ene hoogtepunt na het andere. Burton bespeelde het publiek op een manier die geen enkele twijfel liet over het grootse showmanship van deze artiest. En wat liet dit publiek zich graag leiden door deze band. De sfeer kon niet beter zijn. Toen de band afsloot met hun grootste hit ‘Colors’ kon slechts één conclusie de juiste zijn. Black Pumas in AFAS live was een legendarisch goed concert, waar de aanwezigen het nog lang over zullen hebben, en zij die er niet waren voor eeuwig spijt zullen hebben.

Foto (c) Armelle van Helden

Grand Corps Malade , Vorst Nationaal Brussel. 3 november 2022

Grand Corps Malade, de Franse slam-superster, is een van die artiesten die je voor een zaal vol mensen kan zetten, maar die door zijn simpele, authentieke charisma alle harten kan aanraken. Kippenvel. Langzaamaan werd er tijdens de show naar een kookpunt toegewerkt. De projecties, de lichtshow, het geluid: perfectie. Het publiek was helemaal klaar voor een feest, en dat is precies wat er gezamenlijk gemaakt werd. Een volle Vorst Nationaal zong elk lied woordelijk van begin tot einde mee. Een haast mystieke ervaring die emotioneel hard binnenkwam. 

Youssou N’dour & Le Super Etoile de Dakar, Concertgebouw Amsterdam. 19 Oktober 2022

Alle remmen gingen los tijdens dit fabuleuze optreden in Amsterdam. De band speelde,  en veranderde het concertgebouw in nachtclub de Thiossane,nachtclub in de wijk Grand Dakar, en thuisbasis van de Super Etoile. Mbaye Dieye Faye danste, speelde zijn spelletjes met het publiek, de dansers dansten de sabar. Het was mooi, erg mooi. Voor de toegift verscheen de band, gekleed in de nieuwe shirts van het nationale voetbalteam van Senegal. Youssou droeg met trots nummer 12 . De twaalfde leeuw, le douxieme Gainde. De supporters van het nationale voetbalteam. Over een maand zou  Senegal tegen Nederland spelen op het WK en de mannen op het podium hadden  een rotsvast vertrouwen in hun elftal, de kampioen van Afrika. In Amsterdam won het Senegalese elftal gemakkelijk met dubbele cijfers, maar zelden liet een publiek zich zo makkelijk overrompelen. Het was een erg mooie avond. Chakanam!

Foto (c) Govert Driessen

La Femme, Ancienne Belgique Brussel,  20 Maart 2022

De band bleef van begin tot einde maar in een enorm hoog energieke modus op een tempo van 120 bpm spelen en wist het publiek van tijd tot tijd zelfs in extase te brengen. Ze speelden het dak van de Ancienne Belgique af. ‘Nous Étions Deux’ van het uit 2013 daterende album ‘Psycho Tropical Berlin’ werd opgevolgd door een furieuze versie van de punk pastiche ‘Foutre le Bordel’.  De band liet de zaal exploderen. Bierdouches. Het nummer werd door het publiek uit volle borst meegezongen. Op het podium bleek zanger Marlon Magnee volledig in zijn rol te vallen als een soort wederopstanding van Belgisch meest bekende punker Plastic Bertrand.

Op geen enkel moment was La Femme van plan gas terug te nemen. De band walste over de zaal heen. Het publiek gaf zich volledig over. Het ene hoogtepunt na het andere bleef maar komen. Hiervoor kopen mensen dure concertkaartjes. Hiervoor willen mensen in de rij staan. Volledige overgave en een band die scheurend, kreunend en woest solerend het publiek alles geeft wat ze in zich hebben. Heerlijk!

 

Deel: