Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    donderdag, augustus 14
    Trending
    • Blaudzun pakt Slottuin in Zeist volledig in
    • Extreme extreem fit in 013
    • Geschiedenis van The Beatles nog altijd heel tastbaar in Liverpool
    • Big Sexy – River of Shame
    • R&B-grootheden Joe en Dru Hill samen naar Rotterdam
    • Tennessee Drifters – Life Is Pretty
    • Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter A Flock of Seagulls – I Ran (So Far Away)
    • Hoe muziek in films de sfeer en emoties van kijkers beïnvloedt
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Benjamin Clementine – At Least For Now
    CD Recensie

    Benjamin Clementine – At Least For Now

    By Peter van Cappelle12 januari 2015

    In oktober 2013 maakte hij indruk met zijn tv debuut bij Jools Holland. Waar hij, tussen gevestigde namen als Paul McCartney, Arctic Monkeys en Gary Clark Jr., het nummer ‘Cornerstone’ speelde. Sindsdien gaat de naam van de Britse singer/songwriter Benjamin Clementine, die in Parijs als straatmuzikant werd ontdekt, veel in de ronde. En nu is daar dan eindelijk zijn debuutalbum ‘At Least For Now’.

    470395.300Als invloeden noemde hij zelf Antony & The Johnsons, Nina Simone, Leo Fèrrè en Leonard Cohen, maar ook een klassieke componist als Erik Satie. Die invloeden zijn ook terug te horen in de songs op het album. Hij lijkt jazz, klassiek pianospel en zijn Antony Hegarty achtige zang naadloos met elkaar te kunnen combineren. Vooral in het nummer ‘Adious’ komen jazz en klassiek samen. Na ongeveer 2 en een halve minuut volgt er een bijna opera achtige climax. Waarbij Clementine ook bewijst veel met zijn zangstem te kunnen.

    De meeste songs op het album zijn donker en in mineur. Waarin hij z’n hart lijkt uit te storten. Hij weet dat wel over te brengen met zijn groots zang. Zoals in ‘Then I heard a bachelor’s cry’, ‘London’, ‘Nemesis’ en ‘Condolence’. Maar er zijn ook ‘lichtere’ nummers als het eerdere genoemde ‘Cornerstone’, ‘The People & I’ en ‘Gone’. En allemaal past het uitstekend achter elkaar.

    De enige vreemde eend in de bijt is het korte overgangsnummer ‘St-Clementine-On-Tea-and-Croissants’. Zonder dat nummer had het waarschijnlijk meer een geheel kunnen vormen. Want dat Benjamin Clementine een bijzondere is bewijst hij wel op zijn debuutalbum. Het is nog te vroeg om dit al één van de meest veelbelovende debuutalbums van 2015 te noemen. Maar 2015 heeft in ieder geval al wel één bijzonder sterk album aan het begin van het jaar. (9/10)(Behind/Universal)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleVooruitgang is niet altijd verbetering, of wel?
    Next Article Armin van Buuren geeft fans regie over 700ste radio show

    Related Posts

    Big Sexy – River of Shame

    Tennessee Drifters – Life Is Pretty

    Album recensie overzicht: Nick Drake, Aamarae en meer


    RSS Muzikantenbank
    • Depthwake zoekt muzikanten
    • Zangeres (28) zoekt band om nieuwe muziek mee te gaan maken
    • Metal band zoekt drummer
    • Gitarist(e) gezocht
    • Gitarist(e) gezocht voor R.E.M. coverband
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.