Baaba Maal is een Senegalese zanger en muzikant die al jaren een zeer vooraanstaande rol speelt in niet alleen de Senegalese muziek. Hij mengt traditionele klanken met moderne invloeden tot een uniek en krachtig geluid dat hem een toegewijde aanhang heeft opgeleverd. Een van de opvallendste aspecten van Maals muziek is zijn krachtige stem, die rijk en soulvol is, en vergeleken wordt met de groten van de Afrikaanse muziek zoals Salif Keita en Youssou N’Dour. Hij is ook een meester op de gitaar, en zijn ingewikkelde en complexe speelstijl is sinds zijn vroegste opnamen met zijn begeleidingsband Daande Lenol dat zoveel betekent als ‘Stem van het volk’, een kenmerk van zijn werk.

Maal begon zijn carrière als muzikant in de jaren zeventig, met verschillende groepen in en rond zijn woonplaats Podor. Zijn grote doorbraak kwam begin jaren tachtig toen hij werd uitgenodigd om toe te treden tot de band van de legendarische blinde Senegalese zanger en percussionist Mansour Seck. Maal en Seck vormden al snel een hechte band, en samen begonnen ze met de band Daande Lenol een geluid te ontwikkelen dat traditionele Afrikaanse ritmes vermengde met westerse invloeden als rock en reggae. Het resultaat was een uniek en krachtig geluid dat snel aandacht kreeg in de muziekwereld. Samen met Daande Lenol maakte hij het album ‘Djam Leeli’ dat gezien wordt als een waar meesterwerk in de wereldmuziek.

In de loop der jaren heeft Maal een reeks veelgeprezen albums uitgebracht, waarop telkens zijn unieke mix van traditionele Afrikaanse muziek en moderne invloeden te horen is. Met het album ‘Firin’ Fouta’ kwam zijn internationale doorbraak. Zijn muziek wordt gekenmerkt door een diep gevoel van spiritualiteit en veel van zijn liedjes gaan over thema’s als liefde, vrede en eenheid. Hij heeft samengewerkt met een breed scala aan artiesten uit de hele wereld, waaronder Brian Eno en Peter Gabriel. Hij staat bekend om de specifieke elementen uit verschillende culturen en achtergronden samen te brengen om iets heel bijzonders te creëren.


Inmiddels is Baaba Maal bijna zeventig jaar, maar bij blijft een groot innovator, zo laat hij andermaal horen op zijn nieuwe album ‘Being’. Het lijkt er sterk op dat de twee grootste sterren van Senegal de internationale markt slim verdeeld hebben. Youssou Ndour richt zich met zijn op de mbalax gebaseerde muziek vooral op Europa en Baaba Maal richt zich al sinds dertig jaar meer op een carrière in de USA. Slim.

‘Being’ is andermaal een geweldig album geworden, maar dit keer moet de liefhebber van Baaba Maal’s muziek er wel meer moeite voor doen dan gebruikelijk. Het album vergt toch een draaibeurt of drie voor het zijn geheimen prijsgeeft. Het album klinkt ontzettend modern, maar toch weet Maal zijn roots trouw te blijven. Sinds zijn succes in de Black Panther soundtrack pakt hij zijn muziek behoorlijk cinematografisch aan. Luister naar een track als ’Ndungi Ruumi’, filmisch, wijds, gedragen en dan die betoverende, prachtige stem van de Sahel.

Baaba Maal doet ook mee met de trend om ‘collabs’ mee te nemen op een album, om zo een nieuwer en breder publiek aan te spreken, maar ook om deze jonge artiesten een opstapje te geven. Op ‘Being’ staan samenwerkingen met de Zweeds/Malawiaanse Electro-Afro band the Very Best, vocalist Rougi en Paco Lenol, een in LIbreville, Gabon geboren, maar in Dakar gevestigde producer, zanger en rapper, die als activist betrokken is bij het behouden van de Pulaar cultuur. ‘Mbede Wella’ het nummer waarom hij samen met Baaba zingt op dit album, is wellicht de beste track

Met ‘Being’ heeft Baaba Maal andermaal laten zien dat leeftijd slechts een cijfer is. Hij levert een fris, innovatief en uiterst muzikaal album af, dat elke luisterbeurt beter wordt. Een ontdekkingsreis. Een meesterwerk. (9/10) ( Atelier Live ltd)

Deel: