Soulline – Reflections

Soulline is een Zwitserse melodieuze deathmetalband die met ‘Reflections’ haar zevende studio album uitbrengt. Veel bijzonders valt er niet te vermelden over dit album. De melodieuze deathmetal met hier en daar wat grunge-elementen wordt vakkundig gespeeld, maar we hebben het allemaal al eerder en ook vaak beter gehoord. Ook het feit dat Soulline beschikt over een zangeres is niet meer bijzonder te noemen aangezien er tegenwoordig talloze metalbands in het bezit zijn van een zangeres die beschikt over een grunt. Het enige vermeldenswaardige feit is dat ‘Reflections’ met haar teksten de luisteraar bewust wil maken van de wereldwijde (milieu)problemen waar we momenteel mee te kampen hebben. Ondanks dit nobele streven kan ik dit album niet hoger geven dan een mager zesje. (Ad Keepers) (6/10) (Massacre)

Niedeckens Bap – Zeitreise (Live im Sartory)

Einde 2023 trad het legendarische BAP van Wolfgang Niedecken vier keer op voor een uitverkocht huis in de kleine Sartory zaal in het centrum van zijn thuisstad Keulen. Legendarisch omdat de band voor het eerst de eerste twee albums volledig live zou brengen. In het centrum van Keulen, daar waar de band ontstond, en waar naam gemaakt werd. Waar de mensen de band in hun hart sloten. Er isn u een driedubbel live album waarop opnamen van alle vier de avonden. Maxazine was er toen ook bij en op het album hoor je de verbondenheid met het publiek die we toen al met zijn allen voelden. De vriendschap, de kracht van live muziek. Bap maakte al veel live albums, maar dit is wel echt heel fijn voor de fans. Pure nostalgie, meer hoeft dat niet te zijn. BAP blijft een van allergrootste bands in de Duitse muziekgeschiedenis.(8/10)(Jan Vranken)(Universal Music GmbH)

Ringo Starr – Crooked Boy

De legendarische Beatles drummer komt met een tussendoortje. Een EP’ tje. Vier simpele rock’n roll nummers, vooral herkenbaar door de zo herkenbare Ringo Starr zang. ‘February Sky’ doet denken aan de zo gemiste Tom Petty, ‘Adeline’ klinkt als een van die Beatle liedjes met Ringo op vocals, ‘Gonna Need Someone’ klikt als een dronken poging de Blues Brothers na te doen. ‘Crooked Boy’ ademt Robbie Robertson en the Band’s , ’the Weight’. Zo een volledige recensie van een onnodig product. De Ep is volledig geschreven en geproduceerd door Linda Perry, ja, inderdaad de zangeres van 4 Non Blondes’ , dat is dan weer wel leuk.(Anton Dupont)(5/10)(Rocabella)

Manchester Orchestra – Cope live at the Earl

Op 30 maart 2023 speelde Manchester Orchestra hun album ‘Cope’. integraal live in ‘ the Earl’ in Atlanta, Georgia. Nou,en? is een vraag die je dan best kan stellen. ‘Cope’ was in April 2014 het vierde studioalbum van Manchester Orchestra en werd toentertijd best goed ontvangen door liefhebbers en critici. Na deze live opname gehoord te hebben zou mijn advies aan Manchester Orchestra maagden zijn om de originele studio versie maar even te laten voor wat die is. Deze live versie klinkt namelijk heel erg goed en overtuigend. Ik durf zelf zo ver te gaan te zeggen dat ik dit een van de beste live albums vind van de laatste 20 jaar. Het album klinkt fris, agressief, vol power, angry, lekker open, je voelt de zaalenergie in de opnamen dus dat is heel erg goed gelukt. Ik vind dit zelfs beter dan het oorspronkelijke album.(Jan Vranken)(8/10)(Loma Vista Recordings)

Loren Kramar – Glovemaker

Loren Kramar’s debuutalbum ‘Glovemaker’ biedt een verfijnde en meeslepende luisterervaring die doet denken aan de rijke tradities van de jaren ’70 singer-songwriter en de barokpop. Met zijn kenmerkende stem, die sommigen aan Cat Stevens doet denken, weeft Kramar oprechte en georkestreerde popmuziek die doordrenkt is van cinematografische klanken en lyriek. Het album opent met het prachtige ‘Hollywood Blvd’, waarbij de aanwezigheid van gastvocaliste Amber Coffman het nummer naar een hoger niveau tilt. Het hele album behoudt dit hoge niveau, met elk nummer dat doordrenkt is van emotie en vakmanschap. De recente single ‘Gay Angels’ is een glanzend voorbeeld van de prachtige popmuziek die dit album te bieden heeft, met Kramar’s stem die als een krachtige gids door de betoverende arrangementen leidt.’Glovemaker’ is een aangename verrassing en een absolute must-have voor liefhebbers van gelaagde, meeslepende popmuziek. Loren Kramar heeft bewezen een opmerkelijk talent te zijn, en dit album is slechts het begin van wat ongetwijfeld een opmerkelijke carrière zal zijn.(Elodie Renard)(8/10)(Secretly Canadian)