Na een jaar verplicht rust te hebben genomen kwamen de mannen van U2pia na een ingrijpende verbouwing weer in een geheel gerenoveerde Voorste Venne. Een gebouw waar jaren duscussie over is geweest: afbreken of behouden. Gelukkig is het behouden gebleven. Het is ontworpen door Anton Pieck en nu een prachtig cultureel centrum. Traditiegetrouw was U2pia op Tweede Kerstdag terug op hun vertrouwde locatie.

U2pia is in 1995 opgericht door leden van de band Relèvement’82. Begin jaren ’80 waren zij populair met eigen werk in het rock en new wave genre. In recensies werd regelmatig enige gelijkenis met de Ierse formatie U2 waargenomen. Het lag in die zin voor de hand dat de organisatie van een geldinzamelingsactie voor Amnesty International in 1995 de band vroeg om een éénmalige U2 tribute act neer te zetten om het evenement vorm te geven. Zoals bekend is U2 zelf bijzonder actief voor tal van charity instellingen. De band stemde in en de reacties nadien waren overweldigend positief; U2 was niet eerder op zo’n natuurgetrouwe wijze in zowel sound als performance gecoverd! Een stroom van aanbiedingen voor live optredens voor tal van evenementen was het gevolg.

In diverse landelijke bladen is de band geroemd als Nederlands beste U2 coverband. Een optreden van U2pia bijwonen is een belevenis die je niet mag missen en voor de echte U2 fan dé mogelijkheid om van dichtbij te genieten van het buitengewoon gevarieerde repertoire van de wereldberoemde Ierse band. En gevarieerd was het, van ‘Pride’ tot ‘One’, van ‘Sunday Bloody Sunday’ tot ‘With or Without you’.

Het typische geluid van ‘the Edge’ Hans Spee, deed het ‘m. Het geluid van Bono Eric van Kessel deed het ‘mt. Daarmee is niets af te dingen aan het bassen van Richard van Seeters en de drums van William Mimpen. Met om en nabij 1000 koppig publiek werd het een show zoals vanouds. In een mooiere zaal, met beter geluid. Hopelijk dat Kerst 2019 weer wordt afgesloten met een concert van deze U2 Tribute band. Velenin het publiek kijken nu alvast uit naar 26 december 2019.

Foto’s (c) Rob Verbrugge

Deel: