Het jaar 2018 zit er weer bijna op. Maxazine blikt met kerst traditiegetrouw terug op het muzikale jaar met een muzikaal jaaroverzicht. In het kort gaan we door het hele jaar heen, verdeeld over de maanden. Dit uur blikken we terug op januari.

Giant Tiger Hooch stopte er mee. De Amsterdamse band liet zich nog één keer goed horen in Amsterdam tijdens een avond in Paradiso. Met zo’n 300 shows in binnen en buitenland was Giant Tiger Hooch wars van alle goudzoekers die op zoek zijn naar erkenning en roem. The Hooch loopt de polonaise namelijk liever op zijn eigen manier, en eindigde op hun eigen manier. Coachella maakte de line-up bekend en Justin Timberlake kondigde een nieuw album aan, ‘Man of the Woods’. Het album is zijn eerste sinds het uit 2013 daterende ‘The 20/20 Experience’ 1 en 2.

Naked Song 2018 kondigde de eerste namen aan, en Guus Meeuwis en Typhoon werden bekend gemaakt als nieuwe namen op Strandfestival ZAND 2018. Paaspop boekte de Black Label Society, Green Lizard tribute to Nirvana, Maan en Ronnie Flex & Deuxperience. Retropop in Emmen maakte Waylon, The Wild Romance en Martijn Fischer zingt Hazes bekend voor het festival, dat uiteindelijk de laatste editie zou zijn. Ook Down The Rabbit Hole maakte weer nieuwe namen bekend, net als WE ARE ELECTRIC Weekender.

Blaudzun maakte zijn tourdata bekend, en ook U2 bracht naar buiten dat ze weer naar ons land zouden komen. Ook Santana kondigde zijn concert aan in de Gelredome in Arnhem en Lenny Kravitz startte de verkoop van de kaarten voor zijn concert in de Ziggo Dome. Vrienden van Amstel Live vierde haar 20-jarig jubileum en de Editors kondigden een nieuw album aan. Na een tournee met New Cool Collective tourde Matt Bianco voor het eerst in jaren weer door ons land. En met succes, want later in het jaar boekte de band gewoon een tweede tour erbij! Elton John daarentegen, kondigde zijn afscheidstournee aan, die in mei 2019 naar Amsterdam komt. Aan het eind van de maand kondigde ook Eminem nog een concert aan, in het Goffertpark in Nijmegen.

Toch was het festivalseizoen niet voor iedereen weggelegd. Het optreden van rapper Boef op Paaspop dat gepland stond voor Paaszondag 1 april 2018 werd geannuleerd. Na Boef’s controversiële en provocerende uitlatingen over vrouwen, die Paaspop inhoudelijk en qua fatsoen direct ten zeerste afkeurde, kreeg de rapper een internationale golf van kritiek over zich heen. Boef bood daarop vervolgens zijn excuses aan, maar na weloverwogen intern beraad is de conclusie getrokken dat de show geannuleerd diende te worden. Een conclusie waar een groot deel van het Paaspop-publiek achter stond.

Helaas verlieten ook enkele artiesten het aardse bestaan om te gaan stralen vanuit de hemel. Moody Blues-oprichter Ray Thomas overleed op 76-jarige leeftijd en ook France Gall overleed. De Franse zangeres van de hit ‘Ella elle l’a’ werd 70 jaar. Ook Cranberries-zangeres Dolores O’Riordan overleed. De zangeres van onder anderen de hit ‘Zombie’ werd slechts 46 jaar.