Acht weken stond de single in de Nederlandse Top 40, met een 12e plek als hoogste notering. Het was de titeltrack van het debuutalbum van de band die een jaar eerder nog hoge ogen gooide met ‘Relax’, ‘The Power of Love’ en de nummer 1 hit ‘Two Tribes’. Een band die slechts twee albums uit bracht, in 1984 en 1986, maar gezien wordt als een van de belangrijkste bands van de jaren ’80. ‘Welcome to the Pleasuredome’ wordt qua single en qua album gezien als baanbrekend.

Producer van de plaat was Trevor Horn, de man die in feite de personificatie is van het geluid van de jaren ’80. Dat geluid begon in 1979 bij The Buggles, waarmee Horn met ‘Video Killed the Radiostar’ zelfs muzikaal de geboorte van MTV in 1981 omlijstte. Horn was op dat moment al een gelouterd artiest, die al twintig jaar optrad, en deel uit maakte van de band van discozangeres Tina Charles, die een wereldhit scoorde met ‘I love to love (but my baby loves to dance’). Horn maakte deel uit van avant-garde band The Art of Noise, van progrockgroep Yes, richtte platenlabel ZTT Records op, tegenwoordig onderdeel van Universal Music. Bij dat label tekende Horn acts als Grace Jones, Hans Zimmer, Roy Orbison, Propaganda, 808 State, Afrika Bambaataa, Tom Jones, Wendy and Lisa en natuurlijk Frankie Goes To Hollywood. Bij veel van die artiesten trad Horn op als producer, maar ook bij acts als ABC, Pet Shop Boys, Seal, t.A.T.u., Marc Almond, Paul McCartney, Tina Turner, Cher, Mike Oldfield, Robbie Williams, Lisa Stanfield en Godley & Creme. Horn werd het geluid van de jaren ’80 en die erna.

‘Welcome to the Pleasuredome’ was het zevende album dat Horn produceerde, uit een lijst van meer dan 100 albums, waarvan vele de top 10 in de albumlijsten haalden. Het nummer ‘Welcome to the Pleasuredome’ werd bekritiseerd omdat het losbandigheid zou aanmoedigen. Het tegendeel was echter waar, want het nummer was juist een protest tegen de losbandigheid die verschillende jongeren in die tijd al ten deel viel. “Vanuit creatief oogpunt zou ik het nummer nu nog steeds zo produceren”, zegt Horn, “Technisch gezien was de titeltrack eigenlijk een nummer van 3 minuten, waar we lang epos van hebben gemaakt.

Het nummer is opgenomen met twee Sony Multitrack recorders. “Dat zou ik nu niet meer doen”, aldus Trevor Horn, “Het heeft ons drie maanden gekost toen. Het is goed gelukt, maar nu zou het niet meer zo lang moeten duren.” Uiteindelijk is het een track geworden die een hele kant van het album duurde. “De track was er perfect voor, het nummer kabbelde een tijdje voort om dan ergens op een hoogtepunt te komen.”

Tegenwoordig worden veel albums niet meer in een studio opgenomen, maar gewoon op zolder of in een slaapkamer. Hoewel Horn eerst twijfelt of tracks als ‘Relax’ en ‘Two tribes’ buiten de studio gewoon thuis hadden kunnen worden opgenomen, draait hij toch bij. “Ja, natuurlijk kan je ze in je slaapkamer ook maken, als ik erover nadenk. Het ligt er alleen aan wie er in je slaapkamer zit. Op ‘Relax’ speelden een heleboel getalenteerde mensen samen.” Het nummer werd gemaakt met gitarist Stephen Lipson (Vier Grammy Awards en een tiental nominaties), toetsenist Andy Richards (componist van een deel van de muziek op ‘Wild Romance, de film over het leven van Herman Brood) en JJ Jeczalik (voormalig roadie en medeoprichter van Trevor Horn’s the Art of Noise) en Trevor Horn zelf in de studio. “We konden het wel in een slaapkamer opnemen, maar dat zou vrij onmogelijk zijn geweest. Nee, met vier mensen in een slaapkamer…”, grapt Horn. “Slaapkamerplaten zijn doorgaans toch eenzamer, één of twee mensen…”

Ongelofelijk om te horen, maar toch waar: Alleen het nummer ‘Welcome to the Pleasuredome’ zelf kostte al 3 maanden opnametijd. “Het waren voornamelijk Stephen en ikzelf die onszelf drie maanden in de studio opsloten, en de rest van de jongens kwamen zo nu en dan langs om te luisteren naar de voortgang. Iedereen weet dat toen het nummer eigenlijk af was, het maar 3,5 minuut duurde, en we moesten het nummer uitwerken naar zo’n 18 minuten.” Horn weet nog goed hoe lang het duurde, omdat die tijd werd opgevoerd in de rechtbank, toen de band zich in 1988 onder hun contract met Horn’s ZZT records uit wilde laten procederen. Toen gevraagd werd waarom het nummer echt drie maanden opnametijd kostte, reageerde Trevor Horn laconiek: “Heb je wel naar de track geluisterd?” De rechter beaamde en voegde eraan toe dat hij het nummer erg goed vond. “Als je dan weet dat het nummer 18 minuten duurt, dan snap je waarom de opname zo lang duurde in die dagen. En ik kon iedere dag verantwoorden.”

18 minuten is extreem lang, dat beseft Horn ook. “Op dat moment vond ik dat het album een lange track nodig had, naast ‘Relax’ en ‘Two Tribes’. Het moest iets groots worden, een soort van statement.” Het werd een van Horn’s meesterwerken, maar toch twijfelt de meester of hij het opnieuw zou doen. ‘Welcome to the Pleasuredome’ of Frankie Goes To Hollywood opnieuw, het zou een uitdaging zijn… “Of ik het nog eens zou doen? Laten we het erop houden dat ik het gedaan heb.” Gelukkig.

Deel: