“Ik wilde graag een betere zanger worden, hopelijk heb ik vooruitgang geboekt.” Dat zegt Dan Bejar over het tiende Destroy.1r album ‘Poison Season’1. Al twintig jaar brengt de Canadees muziek uit als Destroyer en met ‘Kaputt’ beleefde hij in 2011 een onverwachte doorbraak. Op ‘Poison Season’ laat hij zich beïnvloeden door jazz en crooners als Frank Sinatra en Scott Walker.

De 42-jarige Dan Bejar bedacht twintig jaar geleden de artiestennaam Destroyer voor zichzelf en debuteerde in 1996 met het album ‘We’ll Build Them A Golden Bridge’. Daarnaast werkte hij samen met Canadese indierock bands als The New Pornographers en Swan Lake. Destroyer bleef lang obscuur maar het album ‘Kaputt’ wordt in 2011 succesvol. Voor het eerst gaat Bejar dat jaar langdurig met een band op tournee.

Echte zangers

‘Kaputt’ en ‘Poison Season’ verschillen muzikaal nogal van elkaar, toch ziet Bejar overeenkomsten tussen de albums. “’Kaputt’ was een startpunt voor dingen die ik wilde veranderen”, zegt Dan Bejar. “Ik focuste me bijvoorbeeld meer op melodieën terwijl ik vóór die plaat vooral bezig was met de voordracht, frasering en beeldspraak. Tijdens het maken van ‘Kaputt’ luisterde ik veel naar jazz en zangers als Frank Sinatra en Scott Walker heb ik altijd goed gevonden. Zonder dat ik het bewust doorhad, beïnvloedde dat mijn manier van schrijven. Ik wilde op ‘Poison Season’ voor het eerst echt de rol van zanger aannemen.”

Makkelijk proces

Bejar kijkt met veel plezier terug op de opnamesessies van ‘Poison Season’, die plaatsvonden in The Warehouse Studio in Vancouver. De eigenaar daarvan is Bryan Adams. “Het ging allemaal vrij makkelijk. Dat vond ik een goed teken, want van tevoren was ik niet zo zeker over deze plaat. We oefenden een paar dagen met de band en daarna hebben we het album ook in een paar dagen opgenomen. Ik ging ervan uit dat ik veel materiaal zou moeten weggooien maar de opnames klonken opvallend natuurlijk en krachtig.”

Niks veranderd

Bejar is vooral te spreken over zijn zang, iets waar hij voorheen nooit echt tevreden over was. “Ik heb deze keer niks aan mijn studio-zanglijnen veranderd. Normaal zou ik nog een boel overdubs toevoegen totdat ik het goed vond klinken. Maar ik ben er wel tevreden mee. Zelfs de microfoon in de studio klonk uitzonderlijk goed.”

Destroyer live:

4 november – AB, Brussel
21 november – Le Guess Who? Festival, Utrecht

©FaceCulture

Deel: