Postmen is terug. Op 4 mei bracht een van Nederlands meest succesvolle hiphopformaties hun debuutalbum Documents opnieuw uit en werd de vijftiende verjaardag van de plaat gevierd in Paradiso. Maxazine sprak met frontman Remon Stotijn (37) die faam maakte onder de naam The Anonymous Mis en een paar jaar geleden solo ging als Postman, over de re-release van de plaat.

Razendsnel succes
In 1998 kwam Documents bij Top Notch uit en de hiphop-plaat had meer succes dan de band zelf had kunnen denken. “Alles ging snel, veel te snel. Van de een op de andere dag hadden we succes, maar we waren jong en onervaren. Je staat op en ineens heb je succes en is heel je leven veranderd. Als ik nu terugkijk hadden we weinig lol destijds.” Vijftien jaar later kan Stotijn het van een afstand bekijken. “We zijn allemaal een stuk volwassener geworden en hebben veel meer ervaring. Nu kunnen we erom lachen.” Er werden 100.000 exemplaren van Documents verkocht en op dat aantal bleef de teller staan. De plaat is al negen jaar niet meer verkrijgbaar – ook op Spotify en iTunes is het album niet te vinden – en de band ging in 2003 uit elkaar. “We zijn niet met ruzie uit elkaar gegaan, de koek was gewoon op.”

De re-release van ‘Documents’
Niet alleen voor de fans, ook voor de band blijkt de plaat speciaal te zijn. “Het is ook echt een document, het is een speciale plaat met een speciaal verhaal. Het heeft onze levens veranderd, op allerlei manieren. We voelden dat we het de tijd, de cultuur en de fans verplicht zijn weer iets te gaan doen. Misschien moest het gewoon zo zijn, op de een of andere rare manier.” Hoe succesvol Documents is zijn originele vorm ook was, de band heeft wel degelijk wijzigingen en aanvullingen aangebracht. “We hebben de boel opgepoetst, nieuwe tracks gemaakt en tracks die nooit uit zijn gebracht toegevoegd. Het nummer ‘Crisis’ bijvoorbeeld is nu anders dan de originele versie. Wat ons betreft klopt alles nu weer.”

Het verschil met toen
In vijftien jaar kan er een hoop veranderen. Qua technologie is dat ook zeker het geval, constateert Stotijn. “In deze tijd is het zoveel makkelijker. Denk alleen al aan de distributie. In 1998 zat er echt een oceaan tussen Nederland en Amerika. In die tijd moest je eerst een clip maken en aan MTV vragen of je op de playlist kon komen. Een interview doen voor Frankrijk? Dan moesten we daar naartoe. Het mooie aan deze tijd is dat ik vanmiddag een clip kan schieten, hem in twee dagen online kan zetten en iedereen hem dan kan zien. In deze tijd zijn er zoveel mogelijkheden om muziek te verspreiden, je hebt het veel meer in eigen hand en je kunt veel meer je eigen ding doen. Tof dat ik heb meegemaakt hoe het vroeger ging, maar ik denk dat je straks op je telefoon een studio-opname kunt maken. De mogelijkheden! Wauw, het duizelt me bijna.”

Alles al bereikt
Postmen won een Edison, een Zilveren Harp, de Popprijs 1999, en de band werd gevraagd om met het grote Doe Maar een nummer te maken. “Doe Maar bleek fan van ons.” Als je alles al bereikt hebt, wat blijft er dan nog over? “Muziek maken die we tof vinden om te maken. Wij willen niet onze oude nummers spelen, we doen nu wat we zelf graag willen. De single Wake ‘M Up is nu uit, op de b-kant staat ook een nieuw nummer. We zijn nu in staat te maken wat we in ons hoofd hebben en we kijken wel wanneer en met wie.”

De vijftiende verjaardag van Documents
Celebrating the classic album Documents, 15th anniversary, 4 mei a.s. in Paradiso. De re-relase van het album op dezelfde dag vindt opnieuw plaats bij Top Notch. De single ‘Wake ‘M Up’ is nu al te vinden op o.a. iTunes en Spotify.

Deel: