Nog voor het album uit kwam was er al volop rumoer om het nieuws album van Normaal. Het inmiddels 27e studioalbum van de Achterhoekers wordt begeleidt door enkele tekeningen/schilderijen die frontman Bennie Jolink samen met kunstenares Petra Verboeket  heeft gemaakt, waaronder het veelbesproken doek waarop Geert Wilders wordt afgebeeld met Adolf Hitler en Anders Breivik. De afbeelding hoort bij ‘Heb i-j dat ok’, waarop Jolink en z’n mannen het populistische geouwehoer op de hak nemen. Het is een statement en tegelijk de rode draad op ‘Halve Soul Helemoal Høken’, wat gezien mag worden als opvolger van de ‘Blues Elpee’ uit 2009.

Op het album, waarop Normaal de boerenrock voor een groot deel achter zich laat, laat de band zich een keer wat feller uit richting de maatschappij. Naast Wilders, die meermalen wordt aangepakt, worden ook de media, platenlabels en de rest van de politiek eens goed onder de loep genomen door Bennie. En dat alles een keer in een stijl die de band niet standaard is. Natuurlijk komt het Achterhoeks boerengeweld wel op de plaat, maar de band trekt meer dan ooit van leer in een mix van Rhythm & Blues, soul, reggae en durft zelfs Fats Domino’s muziek te gebruiken. De ‘Fats Domino Medley’ is direct een van de betere tracks op het album, en niet in de laatste plaats door de voor Normaal ongebruikelijke blazerssectie, die de sound van het album op bepaalde momententerug brengt naar de 50’s.

Om helemaal in de stijl te blijven heeft Normaal het album laten afmixen in Los Angeles, door Brad Gilderman, die eerder werkte met Tom Jones en Eric Clapton. De mix zit dan ook goed in elkaar, maar wat kan je als mixer doen als de opname nogal kaal wordt gehouden? Het album lijkt met regelmaat op een persoonlijk statement van Jolink, waarbij niet is gekeken naar de markt en ondanks dat Normaal door de bijna 40 jaar dat de band al bestaat al meermalen heeft bewezen precies te weten wat de markt wil, lijkt ze de plank ditmaal toch falikant mis te slaan. ‘Halve Soul Helemoal Høken’ is over het algemeen een mislukte uitstap op persoonlijke voorkeur en dat is jammer. De band kan het wel, gezien de paar nummers die de band covert op het album, maar het eigen werk , tsja…

Over het algemeen zijn de nummers van ‘Halve Soul Helemoal Høken’ niet slecht, maar eruitspringen doen ze ook niet, of het zouden de eerder genoemde ‘Fats Domino Medley’, ‘De Kop D’r Veur’ (op de muziek van Harry Muskee en Herman Brood, waarbij Fokke de Jong dan toch een goed lopende tekst kon schrijven) en de cover van Bob Marley’s ‘Stir it up’, ‘Donder op vuile klootzak’ moeten zijn. Nee, eerlijk zijn: ook het eigen ‘Eh eh, nee nee’ is nog wel te pruimen. Maar die laatste is dan ook echt in de stijl die Normaal zo eigen is. En dat is wat Normaal misschien beter kan blijven doen, want als het schreeuwende eraf gaat, klinkt de stem van Jolink niet meer zoals ie ooit geweest was. Het is wel het bewijs dat Normaal dus beter gewoon bij zijn leest kan blijven. (6/10) (CNR)

Deel: