Mix Master Mike kwam als tiener begin jaren tachtig in aanraking met hiphop. Al snel ging zijn interesse niet uit naar het vocale gedeelte van deze muziekstroming, maar ging hij aan de slag als dj. Met twee cassetterecorders mixte hij de muziek aan elkaar wat hij jaren later ging doen met platenspelers en vinyl.

Mix Master Mike

Hij won tot drie keer achter elkaar de internationale DMC Turntablism titel wat de interesse opwekte van de immens populaire Beastie Boys. Eind jaren negentig gingen de twee samenwerken voor het album ‘Hello Nasty’ van de Beastie Boys en was een goed huwelijk geboren. Van dit album is ‘Intergalactic’ de grootste hit en daarop zijn de skills van Mix Master Mike goed te horen. Na het uiteenvallen van de groep ging Michael Schwartz, zoals zijn echte naam is, door met solo optredens en stond hij afgelopen donderdag in de kleine zaal van de Melkweg.

De tijden zijn veranderd sinds de laatste keer dat MMM in de poptempel stond. In 2004 stond hij samen met de Beastie Boys in de grote zaal en werd dit optreden nog live uitgezonden op MTV. Donderdag mocht Schwartz het in z’n eentje proberen in een volle en warme kleine zaal. De set van 70 minuten was eigenlijk in drieën gehakt met een ijzersterk begin. Beastie Boys klassiekers als ‘Sabotage’ en ‘Intergalactic’, maar ook DMX, Ini Kamoze en zelfs ‘My Cherie Amour’ van Stevie Wonder werden moeiteloos aan elkaar gemixed.  Zijn scratchwerk is nog steeds van een andere planeet en blijft boeiend om te zien met welke snelheid MMM het vinyl bewerkt met de naald.

Rauwe hiphop op vinyl

Waar voorheen het vinyl zijn belangrijke gereedschap was, is tegenwoordig de laptop, cue-knop en vooral de fingerdrum een onmisbare gadget voor de meester. Dat hij met zijn tijd meegaat was te merken aan het middenstuk van de set. Electro, dubstep en zelfs techno werd moeiteloos opgepakt door het publiek en in combinatie met enkele oldskool hiphop beats een mooie aanvulling. Mix Master Mike is een echt showmannetje en de momenten dat hij een paar seconden zijn handen vrij had, gebruikte hij dat om het publiek op te jutten met gebaren of microfoon.

Dat er links en rechts wel eens wat fout ging met overgangen en mixen is eigenlijk onoverkoombaar met de snelheid waarin de nummers elkaar opvolgde. Minimaal 50 nummers, samples en beats werden gebruikt in de hele set die eindigde waar MMM groot mee geworden is. Rauwe hiphop op vinyl, gemixt door de meester zelf.

Photo: mixmastermike.com

 

Deel: