Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    zondag, december 21
    Trending
    • DeWolff eindigt jaar met hoogmis in TivoliVredenburg
    • Originele gitarist Jethro Tull, Mick Abrahams overleden
    • Hello Festival 2026 maakt line-up bekend
    • Extra show Anohni in Carré
    • Ibrahim Maalouf kondigt tweede show in Carré aan
    • DeWolff zette De Bosuil in vuur en vlam
    • Album recensie overzicht: Dua Lipa, Angel Olsen en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 19 december 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Youth Lagoon – Rarely Do I Dream
    CD Recensie

    Youth Lagoon – Rarely Do I Dream

    By Jan Vranken26 februari 2025

    Tussen de stoffige parkeerplaatsen en eindeloze horizonten van Idaho beweegt Trevor Powers zich als een moderne troubadour. Na zijn terugkeer in 2023 met het rauwe ‘Heaven Is a Junkyard’ leidt hij Youth Lagoon nu langs de kruispunten van herinnering en mythe. ‘Rarely Do I Dream’ ontstond uit een doos vergeten VHS-banden, gevonden op een zolder waar de tijd stil leek te staan – een archeologische vondst die Powers terugbracht naar paaseieren zoeken, badtijd en achtertuingelach, vastgelegd in gepixeleerde  beelden van een vervlogen tijd.

    De productie, met Rodaidh McDonald aan de knoppen, verkent nieuwe grenzen. Waar ooit de piano centraal stond, neemt nu de gitaar het voortouw. Erik Eastmans gitaarlijnen snijden door de mix als neonlicht door woestijnlucht, terwijl synthesizers zich opstapelen als de kleuren van een zonsondergang. Het eindresultaat doet denken aan een vervaagde polaroid die langzaam tot leven komt, met arrangementen die zweven tussen folk-traditie en droomachtige elektronica.

    ‘Gumshoe (Dracula from Arkansas)’ toont Powers op zijn sterkst – zijn stem zweeft als een vreemde radiozender door de nacht, terwijl de muziek western-elementen verweeft met hedendaagse indie-rock. De teksten roepen een wereld op van serveersters die hun schort achterstevoren dragen, paaldanseressen die met dominees flirten, en mannen die playboys onder hun autostoel bewaren. Powers schrijft als een regisseur die Amerikaanse mythologie vermengt met persoonlijke geschiedenis.

    ‘Lucy Takes a Picture’ schetst personages die leven in de schaduw van benzinestations en afgelegen diners, al mist het soms de rauwe openheid van zijn vroegere werk. De productie glanst hier misschien te veel, waar eerder werk juist blonk in zijn imperfecties. ‘Canary’ vormt een brug tussen verleden en heden, met een uitbarsting die klinkt als een onweersbui boven asfalt – een moment waarop Powers’ ervaring als producer en zijn instinct als verhalenverteller perfect samenvallen.

    Toch verliest ‘Rarely Do I Dream’ soms zijn greep op de luisteraar. De oude familiefilms die als inspiratie dienden, creëren een waas die intimiteit in de weg staat. Het album blinkt uit in zijn arrangementen en vertelkunst, maar mist de onderhuidse spanning die Youth Lagoons beste werk zo bijzonder maakte. Waar Powers vroeger zijn angsten en onzekerheden direct aansprak, vertelt hij nu verhalen die meer observeren dan blootleggen.

    Dit vijfde album toont een artiest die technisch gegroeid is, maar onderweg iets van zijn ruwe schoonheid heeft achtergelaten. De zanger klinkt zelfverzekerder, maar die zekerheid komt ten koste van de kwetsbaarheid die zijn stem ooit zo aangrijpend maakte. Het resultaat is een zeventig minuten durende rit door een Amerika dat tegelijk echt en denkbeeldig is – een reis die imponeert maar niet altijd raakt.

    Powers sluit het album af met een collage van VHS-fragmenten over pianoklanken, waarin zijn kinderstem opduikt: ‘This is Trevor’s story.’ Die laatste minuten onderstrepen wat er op het spel staat: de spanning tussen wie we waren en wie we worden, tussen het vertellen van verhalen en het leven ervan. ‘Rarely Do I Dream’ is een ambitieus werk dat deze spanning verkent, maar niet altijd oplost. Het resultaat is een fascinerende maar niet volledig geslaagde evolutie in Powers’ steeds groeiende muzikale wereld. (7/10)(Fat Possum records)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNieuwe namen voor NN North Sea Jazz Festival
    Next Article Michael Kiwanuka brengt perfectie in gehypnotiseerde AFAS Live

    Related Posts

    DeWolff eindigt jaar met hoogmis in TivoliVredenburg

    Originele gitarist Jethro Tull, Mick Abrahams overleden

    Hello Festival 2026 maakt line-up bekend


    RSS Muzikantenbank
    • Countryrockband in de aanbieding voor zangers en zangeressen!
    • Saxofonist gezocht
    • Gezocht muzikanten voor duo of trio
    • Gezocht muzikanten voor duo of trio
    • Drummer zoekt coverband
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.