In het constant evoluerende landschap van de hedendaagse jazz zijn er weinig musici die culturele kruisbestuivingen zo verfijnd weten te orchestreren als Avishai Cohen. Na zijn Latin-geïnspireerde samenwerking met Abraham Rodriguez Jr. op ‘Iroko’ kiest de Israëlische basvirtuoos nu een verrassend andere richting met ‘Brightlight’ – een album dat de warmte van Tel Aviv verweeft met de kristalheldere esthetiek van de hippe Göteborgse jazzscene.
Het kloppende hart van ‘Brightlight’ is Cohen’s buitengewone trio, bestaande uit de briljante pianist Guy Moskovich en de dynamische Roni Kaspi op drums. Dit ensemble demonstreert een indrukwekkende veelzijdigheid, bewegend van subtiele interpretaties van klassieke werken tot meeslepende eigen composities. Moskovich’s arrangement van Liszt’s ‘Liebestraum No. 3′ springt er vooral uit – een ingenieuze herinterpretatie die het romantische meesterwerk door een moderne jazzlens bekijkt zonder het emotionele fundament aan te tasten.
De aanwezigheid van Kaspi achter de drums verdient speciale aandacht. Haar moderne ritmische benadering brengt een verfrissend perspectief op Cohen’s composities, waarbij ze hedendaagse beats naadloos verweeft met traditionele jazzelementen. In het nummer ‘Roni’s Swing’ – ongetwijfeld een eerbetoon aan haar – toont ze een opmerkelijk vermogen om generatiekloven te overbruggen.
De dubbele opnamelocaties – Tel Aviv’s Kicha Studios en Göteborg’s Nilento Studio – blijken meer dan een technische voetnoot. Onder co-productie van de Zweedse producent Lars Nilsson bereikt de opname een bijzondere synthese van muzikale benaderingen. De ruimtelijk ademende, vaak wat contemplatieve aard van de Scandinavische, zichzelf steeds vernieuwende jazztraditie vindt een natuurlijke synergie met Cohen’s mediterrane intensiteit. Dit is niet Cohen’s eerste ervaring met Nilento; zijn trio-album ‘Gently Disturbed’ uit 2008 werd er ook opgenomen. Stukken als ‘Chutzpan’ van dat album lijken nu bijna als schetsen voor de verfijnde sound die we op ‘Brightlight’ horen.
Cohen’s originele composities op dit album onthullen een componist op het toppunt van zijn kunnen. ‘The Ever and Ever Evolving Etude’ demonstreert zijn groeiende interesse in uitgebreide vormen, terwijl ‘Drabkin’ zijn vermogen toont om meeslepende narratieve bogen te creëren binnen het jazzidioom. De afwisseling tussen deze originelen en herinterpretaties van standards als ‘Summertime’ en ‘Polka Dots and Moonbeams’ resulteert in een doordachte en evenwichtige tracklist.
Bijzondere aandacht verdient Cohen’s interpretatie van ‘Summertime’. Waar George Gershwin honderd jaar geleden de brug sloeg tussen klassiek en jazz door de Afro-Amerikaanse gospeltraditie te incorporeren, beweegt Cohen zich nu, terugkerend op het snijvlak van jazz en klassiek zonder zich te laten beperken door genregrenzen. Deze artistieke vrijheid deelt hij met producer Nilsson, wiens werk met een vrije geest als bijvoorbeeld Dhafer Youssef vergelijkbare grensoverschrijdende kwaliteiten vertoont.
De albumopener ‘Courage’ vat de essentie van het album perfect samen: pulserende jazzenergie, voortgestuwd door Kaspi’s drums en Moskovich’ verfijnde toetswerk, bijeengehouden door Cohen’s intellectuele en muzikale visie. Het is een track die de luisteraar direct meeneemt in Cohen’s muzikale universum.
‘Brightlight’ vertegenwoordigt niet alleen een evolutie in Cohen’s kunstenaarschap, maar staat ook als een baken van mogelijkheden in het hedendaagse jazzlandschap. Het is een album dat vraagt om – en beloont met – herhaald luisteren, waarbij elke nieuwe beluistering nieuwe lagen blootlegt. Voor wie Cohen’s artistieke reis volgt, markeert ‘Brightlight’ een gedurfde stap voorwaarts die zijn positie tussen de meest ambitieuze jazzartiesten van nu verstevigt.
Dit is niet zomaar een nieuw album in Cohen’s oeuvre; het is een meesterwerk dat zijn onophoudelijke drang naar muzikale vernieuwing onderstreept. Door verschillende tradities te eren en tegelijkertijd nieuwe paden te verkennen, heeft Cohen met ‘Brightlight’ een tijdloos werk gecreëerd dat zowel toegankelijk als uitdagend is – een zeldzame combinatie die getuigt van zijn uitzonderlijke artistieke visie.(9/10) (RazDaz)