Son Mieux is in de afgelopen twee jaar een van de snelst groeiende bands van Nederland geworden. Met een uitverkochte show in de AFAS Live, optredens als Ambassadeur van de Vrijheid, een samenwerking met DI-RECT en twee aankomende shows in de Ziggo Dome lijken de Hagenezen populairder dan ooit. Aan het einde van hun clubtour troffen wij de energieke band in een uitverkocht Paradiso. Was Son Mieux slechts een hype of is de band voor grote dingen voorbestemd? Dat laatste blijkt na vanavond het geval te zijn.

De avond opende met voorprogramma The Indien, een andere talentvolle band uit Den Haag onder leiding van Rianne Walther. Dit jaar brachten ze een gelijknamig debuutalbum uit, door Maxazine met een 8 beoordeeld. De band speelde nummers van dit nieuwe album en live klonk de muziek uitgebreider, vooral op het gebied van percussie en gitaar. Ook The Indien lijkt in de groei van hun carrière te zitten, wat hen een perfecte partner maakte voor die andere Haagse band die na hen volgde. The Indien is een aanrader!

Met een reeks lichtflitsen kondigde Son Mieux hun komst aan. Het publiek klapte mee op de maat van de flitsen, een duidelijke hint dat men begreep wat er verwacht werd. Langzaam kwamen de bandleden op, maar leadzanger Camiel liet nog even op zich wachten. Toen toetsenist Michiel vervolgens de eerste tonen van de discohit ‘This Is The Moment’ inzette, kwam de leadzanger met volle energie het podium op. Hiermee kreeg hij de zaal onmiddellijk aan het dansen en daar lag de kracht van hun recente muziek: mensen in beweging brengen.

Dat de band in Nederland is doorgebroken, bleek overduidelijk. In een bomvolle Paradiso zong het publiek luidkeels nummers mee terwijl Camiel flamboyant over het podium vloog. De energie op het podium is voor Son Mieux minstens net zo kenmerkend als de muziek waarmee ze bekend waren. Alles wees erop dat hun concerten een feest waren, zo bevestigde de leadzanger later zelf ook. Hij vroeg het publiek om de wereld even buiten te laten en samen met de band het moment te vieren, wat met applaus werd ontvangen.

Overigens speelde elk bandlid binnen Son Mieux minimaal een dubbelrol op het podium. Zo wisselde Camiel bijvoorbeeld tussen percussie en gitaar, Maud tussen viool en trompet, en Timo tussen basgitaar en synth. Daarnaast zong elk bandlid mee, waardoor de samenstelling van geluiden constant fris bleef. Tel daarbij op dat de bandleden elkaar op het podium opzochten, en er ontstond een energieke chaos die geen moment verveelde.

Natuurlijk was er ook ruimte voor emotie. Zo werd het theatrale ‘Heavy Water’ door Camiel met lichaamstaal uitgebeeld, terwijl de band hem daar alle ruimte in gaf. En voordat de band ‘Feels’ speelde, een nummer uit de begintijd van de band, legde de zanger uit dat dit nummer niet meer van de setlist mocht verdwijnen. “Het is zo belangrijk om een thuis te vinden, ik heb lang naar een thuis gezocht,” bekende hij aan de zaal. In het nummer zong hij over de liefde voor zichzelf terugvinden en hoe dat voor hem als thuiskomen voelde.

Vanaf de monsterhit ‘Multicolor’ gingen alle lagen van Paradiso echt los en pakte Son Mieux de zaal in. Het laatste nummer werd ingeleid met een korte lichtshow om vervolgens ‘Tonight’ te starten, momenteel met stip de bekendste meezinger van de band. De flitslampjes op de telefoons gingen de lucht in, het publiek genoot ten volste en zo kwam er een prachtig einde aan een mooi feest in Amsterdam.

Of toch? De band kwam vrolijk terug op het podium om ‘Nothing’ en hun andere hit ‘Dancing at the Doors of Heaven’ te spelen. Met een luid applaus van bijna een minuut kreeg Son Mieux alle bevestiging die zij konden wensen om in die andere grote Amsterdamse zaal, de Ziggo Dome, hun feest te vieren. En zoals hun muziek zelf aangaf – dit was het juiste moment voor hun beste tijd.

Foto’s (c) Tyron Rosheuvel

Deel: