Afgelopen zondag nam zangeres Luca Warmer het toegestroomde publiek in het Haarlemse theater De Liefde 90 minuten mee op een heerlijke reis door de jazzhistorie. De nadruk lag daarbij op het werk en leven van een aantal grote en belangrijke zangeressen zoals Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald en niet te vergeten Billie Holiday. Warmer ontpopte zich tijdens de show ook als een groot pleitbezorger voor meer jazz in ons leven. “We moeten een beetje af van die nieuwe preutsheid!”, riep ze het publiek uitdagend toe.

Wie misschien dacht dat Luca Warmer de toeschouwers zou vermaken met een gezellig middagje vol jazz standards vertolkingen, kwam bedrogen uit. Het publiek werd meegenomen in Warmers persoonlijke ontdekkingstocht door de ontstaansgeschiedenis van de jazz. Zij vertelde hoe ze al op jonge leeftijd thuis werd beïnvloed door de jazzmuziek die door haar vader thuis werd gedraaid en daardoor de drang ontwikkelde om artiest te worden. “Al toen ik in de wieg lag, was ik omringd door de klanken van jazz. Zo te kunnen zingen als al die grote zangeressen, zo vrij en zo bezield, dat leek mij het ultieme geluk”, vertelde Warmer hier eerder over. “Ik heb mezelf wel afgevraagd: wie ben ik om dit verhaal als witte vrouw te vertellen? Maar mijns inziens heeft muziek maling aan de scheidslijnen tussen kleuren, klassen, leeftijd en gender. Muziek verdeelt niet en oordeelt niet, muziek verbindt. De vrouwen uit de jazz zijn een onmisbare sleutel tot verbintenis.”

Indringende feiten

Het publiek genoot zichtbaar van de combinatie van zang en verhalen. De interpretaties van nummers zoals bijvoorbeeld ‘Send In The Clowns’ bij het item over Sarah Vaughan en ‘Lady Be Good’ bij het verhaal over Ella Fitzgerald vielen in de smaak. Een aantal teksten had Warmer zelfs vertaald naar het Nederlands. Absoluut een aanvulling op de hele show. De indringende feiten bij de levensverhalen van Nina Simone en Billie Holiday maakten ook diepe indruk. Warmer vermengde deze verhalen op een zeer aangename manier met haar eigen belevenissen in onder andere New Orleans. Als publiek zijnde kreeg je gelijk zin om naar deze bestemming af te reizen om hetzelfde te ervaren.

Eigen nummers

De muzikale samenwerking tussen Warmer en haar begeleiders was een genot. Achter de vleugel zat niemand minder dan pianist Sebastiaan van Bavel en op contrabas de onvolprezen Tomek van Leeuwen. Zelfs de kleine technische problemen met de microfoon aan het einde van het optreden werd luchtig door het drietal opgevangen. Het leek bijna of de snel toegeschoten technicus een rol had in de show. Warmer schuwde er niet voor om af te sluiten met twee eigen nummers: ‘Bring Back The Jazz’ en ‘Womanly’. Dit laatste nummer zou zomaar eens de titel kunnen gaan worden, voor haar aanstaande nieuwe album waarvoor zij binnenkort de studio in gaat duiken.

De eerst volgende voorstellingen van ‘Oh My Jazz’ van Luca Warmer zijn op 12 april te zien in Hofstede Lust & Lastte, Sommelsdijk en op 12 mei in Studio De Bakkerij, Rotterdam.

Foto’s (c) Rob Ouwerkerk

Deel: