Laurence Nerbonne – Le ciel est beau regarde les nuages

Laurence Nerbonne, een Canadese popzangeres en kunstenares uit Quebec, heeft een opmerkelijke reis in de muziekwereld gemaakt. Na haar debuutalbum ‘XO’ in 2016, waarvoor ze de Juno Award voor Francophone Album of the Year won, viel ze ook op als winnares van de 2016 SOCAN Songwriting Prize voor het nummer ‘Rêves d’été’. Daarnaast heeft ze haar talent ook in de filmwereld laten zien, met haar muziek in de film ‘Niagara’ uit 2022. Met haar veelzijdige artistieke talenten, zowel op muzikaal als visueel gebied, blijft Laurence Nerbonne een boeiende en invloedrijke figuur in de hedendaagse muziekscene. Haar nieuwe album is lekker poppy. ‘Hometown’ heeft zeer zeker hitpotentie. Ook ‘Chat Sauvage’ met Canadese rapper Koriass is een echte oorwurm. Ze doet zelfs een ‘Beyonce’ op het album, met het nummer ‘Cowgirl’ dat samen met Candese legende Mitsou zingt. Een echt popalbum dat te leuk is voor alleen de Canadese markt. Retecommercieel dit. (Jan Vranken) (7/10) (Nerbonne Inc, licensed STE-4)

Distorted Force – Angelic Bloodshed

Distorted Force is een Griekse progressieve (death)metalband en bestaat 15 jaar. ‘Angelic Bloodshed’ is het zevende album van deze Grieken. Het album telt acht nummers met in totaal een dik uur aan muziek. Houd je van commerciële meezingnummers dan kun je ‘Angelic Bloodshed’ beter links laten liggen. Volgens eigen zeggen maakt de band muziek voor muzikanten. Zo ver wil ik persoonlijk niet gaan maar het is wel muziek voor een select publiek. Denk aan bands als Opeth, Fates Warning, Anathema en Death met invloeden van klassieke componisten zoals Bach. Een leuk album voor de liefhebber van progressieve metal. Goed, maar niet essentieel. (Ad Keepers) (7/10) (Soman Records)

Omar Souleyman – Erbil

Omar Souleyman, de Syrische trouwzanger, staat bekend om zijn energieke interpretatie van dabke, een traditionele muziekstijl. Met meer dan 500 cassetteopnames van zijn live-optredens en een opvallende verschijning, heeft hij wereldwijde bekendheid vergaard door zijn bizarre live-optredens en festivaloptredens. Zijn achtergrond blijft gehuld in mysterie, maar zijn nieuwste album ‘Erbil’, uitgebracht op 29 maart, blijft zijn unieke geluid verder uitdragen.Dit is een album dat je gehoord en ondergaan moet hebben. Onweerstaanbare Midden-Oosten dance, die enerzijds een beetje als een gimmick over kan komen, en die gewoon immens goed en lekker groovend in elkaar zit. Dit is de soundtrack voor je volgende feestje. Als je de kans krijgt Omar eens ook een van de zomerfestivals te gaan zien, moet je dat zeker overwegen. (Jan Vranken) (8/10) (Mad Decent)

Sonata Arctica – Cold Clear Beyond

De laatste paar albums van deze power metal band zijn niet al te goed ontvangen. Een album met een mindere productie en een album met veel rustige songs. De akoestische albums werden dan wel weer beter ontvangen en nu brachten ze onlangs weer een nieuwe plaat uit met ook louter nieuw materiaal. Dit album gaat qua sound terug naar de begin- en hoogtijdagen van Sonata Arctica. Power metal en met symfonische elementen. ‘Dark Empath’ is daar een mooi voorbeeld van. De stijgende lijn wordt voortgezet met dit zeer solide ‘Cold Clear Beyond’. Er zijn wel rustpuntjes te vinden, maar dat is weer terug in de juiste dosis. Dit album kan als een soort comeback worden gezien, dus mocht je de band ‘’hebben afgeschreven’’ dan is dit wellicht de plaat om ze weer te omarmen. (Rik Moors) (8/10) (Atomic Fire Records)

Carley Arrowood – Colors

Carley Arrowood’s muzikale tocht is er een van doorzettingsvermogen en aangeboren talent. Van haar eerste stappen, op jonge leeftijd, met de viool tot haar professionele optredens met gerenommeerde bluegrass-acts, ze hebben haar gebracht tot het aanstormende bluegrass talent dat ze nu is. Met haar debuutalbum ‘Goin’ Home Comin’ On’ in 2022 vestigde Carley zich als een opkomende kracht in de wereld van akoestische en bluegrass muziek. Nu, met haar tweede album ‘Colors’, dat op 29 maart 2024 uitkomt, markeert Carley een nieuwe fase in haar muzikale reis. Met een belofte van een unieke mix van traditionele bluegrass en moderne invloeden, belooft ‘Colors’ een intrigerende luisterervaring te worden. Het album is erg goed geproduceerd en blinkt uit door prachtige vocale arrangementen, prachtig fiddle spel van Carley en ook haar stem klikt als een klok. Dit is een prachtig album dat prima kan dienen als opstapje voor mensen die nog niet zo gewend zijn aan bluegrass. Deze gaat het goed doen in de huidige bluegrass hype. Prachtig album. (Jan Vranken) (7/10) (Crossroads Entertainment & Marketing Inc)