Donderdagavond stond The Haunted Youth voor een uitverkochte Muziekgieterij. De grote zaal was bomvol, en dat terwijl de band in eerste instantie geprogrammeerd was in de kleine zaal. In korte tijd is de Belgische groep rondom Joachim Liebens uitgegroeid tot een indie sensatie. Zij wonnen in 2021 De Nieuwe Lichting, de bandwedstrijd van Studio Brussel, waarna eerste single ‘Teen Rebel’ een radiohit werd. Afgelopen zomer speelden zij op verschillende grote festivals en bouwden een degelijke live reputatie op. Knap, met slechts een handvol singles op zak.

Joachim schrijft en produceert alle muziek zelf. The Haunted Youth is zíjn project, een verwijzing naar een moeilijke jeugd. Hij werd in verschillende instellingen opgenomen, bezocht veel psychologen en was op zoek naar zijn plek in de wereld. De teksten gaan voornamelijk over de duistere kanten van het leven. Ze hebben een sterke emotionele lading, maar wel met een troostend en hoopgevend randje. Muzikaal klinkt het dromerig en melancholisch, soms ook ruw en ongepolijst. Anti-pop, noemt hij het zelf. Hoewel hij niet zijn best doet om populair te zijn, spreekt zijn muziek toch een brede doelgroep aan. Het publiek in de Muziekgieterij was relatief jong, met zelfs een handvol kinderen in de zaal, maar ook de vijftigers waren goed vertegenwoordigd.

Als intro werd het instrumentale nummer ‘Dawn Of The Freak’ afgespeeld, de opener van het gelijknamige debuutalbum dat pas een week geleden is uitgekomen. De band kwam op en knalde meteen ‘Broken’ erin. Dit nummer wordt veelvuldig gedraaid op verschillende radiostations en werd dan ook enthousiast ontvangen. Andere hoogtepunten waren nieuwste single ‘I Feel Like Shit And I Wanna Die’ en het zeven minuten durende ‘Gone’. Het prachtige, breekbare nummer ‘Fist In My Pocket’ kreeg 1100 man muisstil. Joachim was niet bang zijn kwetsbaarheid te laten zien en maakte diepe indruk met enkel zijn stem en een akoestische gitaar.

Waar de pakkende indiepop op het album al binnenkomt, waren de nummers live extra overtuigend. Instrumentale stukken werden lang uitgesponnen en de bandleden gingen volledig op in de muziek. De lichtshow, vrij donker in voornamelijk rood- en blauwtinten, was ondersteunend aan de nummers en droeg bij aan de sfeer. Tegen het einde van de set speelde de band een cover van Oasis, ‘Cast No Shadow’. Tekstueel paste deze perfect bij de nummers van The Haunted Youth. Het publiek reageerde gemengd, zoals dat vaak gebeurt bij covers; een deel zong luidkeels mee, de rest haakte een beetje af.

Gelukkig volgde daarna ‘Coming Home’ als afsluiter, een ijzersterk nummer met een catchy gitaarloopje. Het werd lang gerekt en was voor velen waarschijnlijk het hoogtepunt van de avond. Dansend op ‘Since You’ve Been Gone’ van Kelly Clarkson verliet de band na iets meer dan een uur het podium. Kort, maar wat kun je als artiest nog meer doen als je door je nummers heen bent?

The Haunted Youth gaat de demonen in zijn hoofd te lijf met zijn muziek, die als therapie voor hem is. Daarmee heeft hij duidelijk gevonden wat hij de wereld te bieden heeft. Hij voert anderen mee op de betovering van zijn klanken en biedt troost aan hen die zich onbegrepen voelen. Het was een memorabele avond waarmee de band liet zien de grote zaal zonder twijfel te verdienen, en prima nog een maatje groter aan te kunnen.

Foto’s (c) Nadine Gijzen

Deel: