Na een muzikale carrière van meer dan twintig jaar, succesvol, met samenwerkingen over de hele wereld, trekken drie hechte vrienden zich terug op een boerderij op een afgelegen, klein eiland. Ze maken samen muziek, gewoon ongedwongen na alles wat er al is gedaan. Wat er dan gebeurt, is prachtig vastgelegd op ‘Windflowers’, hun nieuwste album: “Een bloem die uit het niets ontstaat.” De ideale wereld van Efterklang.

Casper Clausen is goed gemutst. De zanger van Efterklang is een ideale gesprekspartner, die graag praat over de mooie dingen van het leven. En zeker ook over zijn mooie muzikale leven, samen met zijn vrienden Mads Brauer en Rasmus Stolberg. “Ik ontmoette Rasmus op een highschoolparty toen we zestien waren, ergens in de happy nighties. Math zat daar ook op school. In 2000 gingen we samen naar Kopenhagen.” Het werd het begin van Efterklang. “We vonden een geweldige studio en konden van ons baantje in een call center wat spullen kopen. We begonnen met optredens en brachten in 2003 onze eerste EP uit: ‘Springer’”. Volgens de charismatische zanger was dat hun eerste muziek waar ze echt achterstonden. “En op een bepaalde manier was die ook wel uniek. Natuurlijk werden we toentertijd geïnspireerd door anderen: postrock uit Canada en IJslandse bands als Múm, Björk en Sígur Ros, en door het Duitse Einstürzende Neubauten.” Het eerste full album kwam in 2004, ‘Tripper’. Van daar werd het een prachtige reis met live albums, EP’s, twee films en vele zijprojecten. En met ‘Windflowers’ als zesde studio album.

Het album, en eigenlijk het hele oeuvre van Efterklang, lijkt iets typisch Deens of Scandinavisch te hebben. Of bewegen we ons nu op glad ijs? “Daar zit ik dubbel in. Een puberaal, opstandig deel van mij zegt dat zoiets niet bestaat: een geografisch bepaalde sound, waar een wereld zonder grenzen mijn ideaal is. Maar nu ik vaker buiten Denemarken ben en het land meer van een afstand kan bekijken, dan Ik zie wel dat zowel onze muziek als ons artwork iets uitstralen van onze afkomst: hoe we iets creëren, hoe we met elkaar omgaan. Het is misschien minder het product, maar juist meer het proces dat ons typeert. Ook hier in Kopenhagen kan ik mezelf spiegelen in hoe de mensen hier muziek maken, en in onze kunst in het algemeen.”

Efterklang is nog steeds, na al die jaren ‘drie vrienden van highschool’. “We hadden grote dromen en vele zijn uitgekomen. We kunnen leven van onze muziek, we kunnen reizen en samenwerken met de meest fantastische muzikanten en orkesten.” Hiermee doelt hij onder andere op Het Deens Nationaal Kamerorkest en het Hamburgs Symfonieorkest. “En we hebben een geweldige studio, compleet met de beste instrumenten. Waar we onze eigen albums opnemen en mixen.” En waar Efterklang ook andere bands ondersteunt. “Zo ook met ons eigen label ‘Rumraket’.”

Casper is zichtbaar trots op wat ze hebben bereikt. Ook op hun nieuwste album ‘Windflowers’. “We proberen steeds een nieuw gebied te betreden. Hier was het de setting en daarmee ook het creatieve proces: drie vrienden in een boerderij op het kleine eiland Møn. ‘Windflowers’ is het resultaat van ons enthousiasme voor muziek en van gewoon ons zelf te kunnen zijn.” Het drietal ging steeds één of twee weken naar dit idyllische Deense eiland, waar de wind altijd lijkt te waaien.

“In de boerderij stond een grote piano, en ook zo’n oud, klein honky tonk pianootje, iets ontstemd. En boven stond een drumstel. Onze bas, gitaren en synth brachten we zelf mee.” Casper glundert als een klein kind. “Het werd echt een speelplaats. We konden inpluggen of stoppen wanneer we wilden. We improviseerden en werkten oude songs wat bij.” Het voelde anders dan anders. “Vroeger hadden we ook wel die passie en gedrevenheid, maar hadden we soms veel meer moeite om tot songs te komen.” Hij noemt het album ‘Parades’ (2007). “Ik ben er nog steeds heel trots op, maar ik herinner me nog goed de opofferingen. Ik weet niet of ik dat nu nog zou kunnen. Nu lijkt het veel gemakkelijker te gaan. ‘Windflowers’ is gewoon met veel plezier gemaakt samen met mijn vrienden, zonder de druk dat we iets moesten. Het was puur…”

De symbolische titel kwam pas later. “We zochten eerst naar bloemennamen: Lily of the Valley, Primerose. Maar het moest wat breder, zoals blooming flowers. Toen kwam we op Windflowers. Het zijn feitelijk anemonen, maar metaforisch weerspiegelt het een gevoel van lichtheid, genegenheid en plezier.” En het woord ‘wind’ bleek onbewust ook vaak de teksten binnen gewaaid. “Maar het was ook letterlijk, de wind die rond de boerderij raasde. ‘Windflowers’ is voor mij dan ook minder de letterlijke bloem, maar meer de bloem van de wind, een bloem die uit het niets ontstaat. Een beetje spiritueel, zoals bloemen op Japanse prenten.”

De sound van Efterklang is altijd gelaagd geweest en heeft vele kanten van waaruit je een song kunt binnenstappen. Toch is er wel zeker iets overkoepelend, iets waaraan je de Denen kunt herkennen. Als visitekaartje heeft Casper twee suggesties, die meteen hun tweetaligheid belichten. “‘Uden Ansigt’ (Zonder gezicht) is een mooie introductie op onze backcatalogus.” Het staat op het ‘Altid Sammen’ (2019), dat helemaal in het Deens is gezongen. “Voor mensen die niet zo thuis zijn in onze taal, raad ik ‘Black Summer’ aan, van het album ‘Piramida’ uit 2012. Een wat langer nummer, maar ook een mooie introductie op ons universum.” Casper is de zanger en schrijft de lyrics, in Deens en Engels. “Ik weet tevoren niet welke taal het wordt. Ik gebruik de stem, en daarmee ook de tekst, op dezelfde manier als de piano: ik ga op zoek naar klanken en de chemie daartussen. Vandaaruit ontstaat dan als vanzelf een Deense of juist een Engelse tekst.”

En er zit zeker een boodschap in de teksten. Soms meer verborgen, maar toch. Zo gaat ‘Hold Me Close When You Can’ over het gevoel om alleen met jezelf te zijn.” Behalve een tekst als product, ziet Casper een tekst ook als een persoonlijk proces. “Ik ben zelf ook nieuwsgierig naar de zinnen die in mijn hoofd ronddwalen en verder uitgroeien tot een song. Op ‘Windflowers’ heb ik hier nog meer op gelet dan voorheen. ‘Dragonfly’ gaat bijvoorbeeld over de liefde, het meest bezongen onderwerp aller tijden. Maar wat is dat, ’liefde’? Hoe kunnen we er anders naar kijken dan via dat banale woord ‘Love’? Ik word getriggerd door vragen waarom we hier zijn, of wat daarbuiten ons is. ‘Windflowers’ beschrijft een symbiose van jezelf met anderen en je omgeving.”

Naast de taal, heeft Efterklang nog een schijnbare tweespalt: akoestische versus elektronisch. Voor Casper zijn het echter twee zijden van dezelfde medaille. “We houden van die combinatie, die hybride sound. Op het vorige album ‘Altid Sammen’ is het toevallig wat meer akoestisch, met meer barok instrumenten. Op ‘Windflowers’ hebben we wat meer soft synths gebruikt.” Twee kanten die mooi samenvloeien bij Efterklang. ”We praten er eigenlijk niet zo over. Het zijn geen gescheiden werelden, het is één sound. Het gebeurt gewoon.”

Maar zelfs in de wereld van Efterklang zijn uitzonderingen. Als je het prachtige ‘Windflowers bijna helemaal hebt beluisterd. Op afsluiter ‘Åbent Sår’ gebeurt het… een koud, maar aangenaam briesje van elektro blaast door je haar. “We vroeger Axel Willner, AKA The Field, om er een soort ambient techno van te maken.” En toevallig of niet, is het ook het enige Deenstalige nummer op een volledig Engelstalig album. Ook dat kan dus. In de ideale wereld van Efterklang.

Foto’s binnen (c) Dennis Morton
Foto’s buiten (c) Peter Gramstrup

Deel: