De Ancienne Belgique in Brussel heeft sinds 2007 een concertreeks onder de noemer Rewind. Het concept is dat Belgische artiesten integraal hun klassieker ten gehoren brengen. Namen zoals The Kids, Arbeid Adelt!, The Scabs en Guido Belcanto zijn de revue gepasseerd.

Deze maal was er gekozen voor ‘The Ideal Crash’, het album van dEUS uit 1999. Het derde album van de Antwerpse band, na hun magistrale debuut ‘Worst Case Scenario’ en het even magistrale ‘In a Bar Under the Sea’. Van de toenmalige bezetting zijn alleen nog frontman Tom Barman en violist Klaas Janzoons over. Drummer Jules de Borgher is vervangen door Stéphane Misseghens in 2004. Danny Mommens is vervangen door basgistarist Alan Gevaert in 2005. En vorig jaar werd Bruno De Groote de nieuwe gitarist.

dEUS zijn al van begin heer en meester in de Belgische muziek scene en het was ook niet verwonderlijk dat er maar 1 optreden gepland zou worden, maar meerdere. In 24 uur ware n er 10.000 tickets verkocht en zo besliste men om 8 dagen te verblijven in de muziektempel van België. En aangezien dEUS altijd een leider is geweest, programmeren ze 8 verschillende voorprogramma’s. Op de laatste avond was viel de eer aan Arabnormal.

Younes Faltakh en Jonas Govaerts, beide van The Hickey Underworld, hebben een kersvers project opgestart. Zo vers dat het hun allereerste optreden was. Waarop Younes waarschuwde: als het fout ging is het de fout van het publiek. De set zat vol verschillende ritmes en melodieën door elkaar, vast gehouden door een krachtige drumspel. Het was een onderhoudende set, strak en zonder noemenswaardige fouten.

Een half uur later dan voorzien stapte de heren van dEUS op het podium. En de eerste tonen van de opener ‘Put the freaks up front’ klonken door de speakers. Opeens kwam er een groep dansers hun vergezellen. Verspreidden zich op het podium tussen de bandleden. Het was een prachtige choreografie en dat tussen een band die hun gang konden gaan. Na het eerste nummer verwelkomde Tom Barman ons en vertelde dat hij met een bronchitis zat opgescheept. En dat hij nog liever zijn rok -hij had een zwarte plooirok aan- op de Anspaglaan uit zou doen, dan dat hij dit optreden zou cancellen. Waarbij het publiek natuurlijk uit hun dak ging.

‘The Ideal Crash’ is een mooi variërend album met rock nummers, dansbare en ook rustige. Sister Dew klonk dan ook zuiver en mooi door de zaal. En zo speelde men het album af tot we kwamen aan het hoogtepunt: Instant Street. De toenmalige single die wekenlang op 1 heeft gestaan in de Afrekening van Studio Brussel. Een record dat nog wat jaren zou blijven staan. Dus de eerste gitaar klanken van Instant street werden met luid applaus en gejuich onthaald. Orgineel duurt het nummer een zestal minuten, met in het tweede deel een instrumentaal stuk. Weer vergezeld van de dansers. Een zalig ritme dat steeds wordt opgebouwd, deze keer zelfs langer tot een tien minuten. De zaal ontplofte. Ondanks dat zaal bruiste was het muistil tijdens ‘Magdalena’. En men vervolgde de tweede helft van het album tot afsluiter ‘Dream Sequence #1’.

Het publiek werd nog verwend met een paar toegiften. En niet de minste. Men begon met de klassieker ‘Hotellounge’. Dat luidkeels werd meegezongen. Gevolgd door Quatre Mains’ en ‘Fell off The Floor, Man’. En ze kwamen nog terug voor één klassieker; ‘Roses’. Weer geflankeerd door de dansers die het refrein in gebarentaal uitten.

Dat was het dan! 8 keer op een rij uitverkocht spelen in de Ancienne Belgique. Een absoluut record dat nog eens in de verf werd gezet. Men vroeg de band terug op het podium en elk van hun kreeg een ingelijste poster van het gebeuren.

dEUS heeft voor de zoveelste maal weer geschiedenis geschreven en hun iconische status wordt nu alleen nog maar verheven. Ze gaan nog een kleine Europese tour doen met dit album. Spelen oa op Rock Herk en Cactus Festival. En op 9 september komen ze naar de Muziekgieterij in Maastricht.

Deel: