De Nederlandse indiepopgroep HAEVN komt voor de derde keer terug naar De Oosterpoort. De pas een paar jaar geleden opgerichte band heeft nu al bewezen een blijvertje te zijn. Een uitverkochte zaal in Paradiso en Koninklijk Theater Carré en headline-shows op festivals als Where The Wild Things Are, Indian Summer en Concert At Sea zijn het resultaat van de magische combinatie van cinematische melodieën en warme vocalen. Vrijdag 3 mei staat HAEVN in De Oosterpoort.

Zweem van ongeloof

De onverwachte start van het Nederlandse muziekduo HAEVN is tot op de dag van vandaag een aaneenschakeling van successen. Zelfs zo erg dat de mannen elkaar nog steeds elke dag even knijpen: ‘’Is dit wel realiteit?’’ De nuchtere houding en zweem van ongeloof bij Marijn van der Meer (zang) en Jorrit Kleijnen (toetsen) komt niet alleen door hun Nederlandse roots, maar vooral door hun plotselinge doorbraak in de serious music business. Terwijl Marijn nog werkte als copywriter en Jorrit als filmcomponist, kwam HAEVN in het internationale muziekcircuit terecht doordat twee songs werden gebruikt in de reclame van grote automerken Volvo en BMW.

Volvo en BMW

Het duo werkte samen met Tim Bran, de veelgeprezen producer achter London Grammar en Birdy. Deze samenwerking resulteerde in de singles Finding out More en Where the Heart is, die werden gebruikt in de advertentiecampagnes van Volvo en BMW. Deze massale exposure gaf de band een enorme boost en een tour was de logische volgende stap. Al snel vonden Marijn en Jorrit hun muzikale vleugels in gitarist Tom Veugen, drummer David Broeders en bassist Mart Jeninga: HAEVN was geboren.

Inspiratie

De oprijlaan naar die unieke HAEVN-sound kent vele inspiratiebronnen: van artiesten die ze zelf bewonderen tot (film)scènes. Met hun cinematische en meeslepende melodieën en warme stemgeluid nemen ze je mee in een oneindig droomlandschap. Marijn: ‘’We schrijven weleens muziek terwijl we naar een filmscène kijken. Waarbij we onszelf afvragen: wat voor muziek zou bij deze scène of dit gevoel passen? Het is een heel intuïtief proces, veel komt vanuit ons onderbewuste.’’

Eyes Closed

Het debuutalbum ‘Eyes Closed’, dat in mei dit jaar werd uitgebracht, is bedoeld om met je ogen dicht te beluisteren. Voor dit album moet je de tijd nemen.

Deel: