Gov’t Mule – The Tel-Star Sessions

mule_telstar_lp-cover-artAan de populariteit van gitarist en zanger Warren Hayens lijkt momenteel geen einde te komen. Of het nu is met zijn band Gov’t Mule of zijn zoveelste side-project. De magie rondom zijn status zorgt ervoor dat velen alles wat uit zijn handen en brein komt, per definitie goed vinden. Voor het label Mascot/Provoque een prima reden de release productie rondom Haynes door te laten draaien. In deze hoedanigheid verschijnt in augustus het nieuwe album ‘The Tel-Star Sessions’. Het betreft nog niet eerder verschenen opnamen van tijdens de vroege zomer van 1994 in de Tel-Stars Studio te Florida.

Geef ‘The Tel-Star Sessions’ eens een aantal luistersessies de kans en laat je verrassen door deze versie van ‘Blind Man In The Dark’ of de ZZ Top cover ‘Just Got Paid’. Enige twijfel die rest is de noodzaak om deze opnames op de markt te brengen. Kennelijk hoort het op peil houden van de platenproductie ook bij het fenomeen instituut. (Mascot / Provogue 8/10) (Door: Gerrit Harmsen, BluesZine.nl)

Ringworm – Snake Church

a0459075304_10-700x700Ringworm is een hardcore band uit Cleveland, Ohio opgericht in 1991. Eind juli verschijnt de zevende full-length album, na ‘Hammer of the Witch’ uit 2014 de tweede full-length via Relapse Records. Ringworm weet al jaren een aanstekelijke mix tussen thrash metal en hardcore te brengen en de nieuwe plaat, ‘Snake Church’, vormt hierop geen uitzondering.

Het album opent met het titelnummer ‘Snake Church’ een nummer dat perfect aangeeft wat je van dit gezelschap mag verwachten. Vette hardcore vol met thrash metal riffs met een zanger in James “Human Furnace” Bulloch die de woorden midden je gezicht in spuugt. Vol gas door met ‘Brotherhoood Of The Midnight Sun’, een heerlijk nummer waarbij je gewoonweg niet stil kan blijven zitten. Ringworm heeft met ‘Snake Church’ een lekker plaat weten te fabriceren, heerlijke hardcore thrash! (8/10, Relapse Records) (Door: Erik van Dijk, RockMuZine.nl)

The Ramona Flowers – Part Time Spies

548713.300The Ramona Flowers is een Brits vijftal uit Bristol, die haar naam heeft ontleend aan de naam van een van de hoofdpersonen uit de stripboekenreeks Scott Pilgrim’s. Het tweede album ‘Part Time Spies’ laat goed blijken waar de band voor staat: Aanstekelijke indierock / electropop met een hoog luistergehalte. Een typische Lowlandsband of wellicht iets voor de Pinkpoptent zullen we maar zeggen.

Vergeleken met het eerste album ‘Dismantle And Rebuild’ hebben de mannen de rock iets laten vallen, maar de invloeden van de oude Radiohead en U2 zijn nog steeds herkenbaar. De eerste single van de plaat, ‘Dirty World’, is geschreven uit frustratie toen fronman Steve Bird uit Londen moest verhuizen, vanwege de te hoge huizenprijzen. ‘Part Time Spies’ gaat verder over de meest normale dingen in het leven: dood, narcisme, scheidingen, selfies, het einde van de privacy en dronken worden. Samen met de opener ‘Dirty World’ is ‘Run like Lola’ een van de toptracks op het overigens in het algemeen erg sterke album. Voor wie The Ramona Flowers nog niet kent is ‘Part Time Spies’ een aanrader. Voor wie ze al wel kennen, is het een must. Dit kan wel eens de doorbraak van 2016 of 2017 worden! (9/10) (Distiller Records) (Door Norman van den Wildenberg)