Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    zondag, december 14
    Trending
    • Studio 100 Sing-A-Long verovert Ahoy met nostalgische jeugdhelden
    • Árstíðir betovert de Cacaofabriek
    • Erik van den Berg – Elvis, wij waren erbij!
    • Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Grover Washington Jr. – ‘Just the Two of Us’
    • Queen Must Go On – Bevestigt nostalgie en vakmanschap
    • Album recensie overzicht: The National, DMX en meer
    • Tineke Postma, een fantastische muzikale verhalenverteller
    • Album recensie overzicht: Stray Kids, Sugar Ray en meer
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»Concertverslag»Crossover festival Cross-linx (de Doelen Rotterdam, 5-2-2014)
    Concertverslag

    Crossover festival Cross-linx (de Doelen Rotterdam, 5-2-2014)

    By Armelle van Helden8 februari 2014

    Cross-linx in de Doelen Rotterdam, dat is voor mij de eerste keer. De vorige keren was ik steeds in Utrecht. Bij binnenkomst valt me meteen de mooie, warme uitstraling van De Doelen op en veel mogelijkheden biedt qua ruimtes. Via de roltrap  ga ik naar de eerste verdieping, waar twee van de vier zalen zijn. Dan via een apart roltrappenhuis met uitzicht op het nieuwe centraal station naar de andere twee zalen. In de Willem Burger foyer draait een dj, er staan zes mensen met gekleurde bouwhelmen op, voor elke music mining een andere kleur. Music mining is de randprogrammering met bands op onverwachte plekken. In de kelder bijvoorbeeld, te bereiken via de dienstlift, waar ik Garrett Mendelow achter een drumstel aantref tussen de tafels en pallets. Mendelow speelt een drumset compleet gewijd aan componist en drummer Glenn Kotche van de Amerikaanse indie rockband Wilco.

    De 22-koppige orkest philhamonie zuidnederland begeleidt zowel Olafur Arnalds als José González, en vier van hen spelen nog samen met liedjes- en beeldkunstenaar Tim Fite. Bij Olafur Arnalds is het publiek muisstil. Wij zijn getuige van minimalistische IJslandse landschappen van verstilde muziek, voortgebracht door pianospel. Dan komt zanger Arno Dan het podium op die met zo’n iele en fragiele stem zingt en het muzikale landschap zo voltooid, dat ik een vergelijking met Sigur Rós niet kan onderdrukken.!

    Harpiste Lavinia Meijer speelt op hetzelfde tijdstip als Tim Fite. Zij bespeelt de harp soms alsof het een gitaar is ,ramt op de snaren bij het lied Karma Police van Radiohead. Ook songs van Olafur komen langs, ‘Een eer’ volgens Olafur. De uit Brooklyn afkomstige Tim Fite integreert net als Beck folk, hiphop en rock in pakkende, en toch altijd wat dwarse liedjes. Een van die liedjes is Copy Cat, waar alles waar Tim voor staat, bij elkaar komt: zelfgemaakte illustraties op een scherm van CopyCat die allerlei avonturen beleeft,. Het publiek moet ook mee doen en  massaal miauwen. Hilarisch!

    De Zweedse singer-songwriter José González, bekend van de Sony reclame waarin duizenden gekleurde ballen op zijn versie van Hearbeats (The Knife) door de straten van San Francisco stuiterden, begint zijn set alleen met gitaar, maar deze breidt zich steeds verder uit, eerst met drummer en pianist, totdat een compleet orkest achter hem staat. Het publiek luistert aandachtig naar de liedjes van onder andere zijn laatste nog uit te komen solo album.

    De Detroit Party Marching Band (DPMB) marcheert, springt en danst de Willem Burger Foyer binnen zodra José González de laatste noot gespeeld heeft. Het publiek blijft verrast staan. DPMB speelt allerlei muziekstijlen, zoals Balkan feestmuziek en New Orleans-funeral marches. Als een rattenvanger van Hamelen lokt zij ons mee via de roltrappen naar de eerste verdieping, waar het feest verder gaat. Door technische problemen begint het optreden van alleskunner Patrick Wolf meer dan een kwartier later dan gepland. Hij komt het podium op met een gezicht wat op onweer staat, maar draait gedurende de set gelukkig bij. Gitaar, piano en viool zijn geen geheim voor hem. Na nog een snelle blik op My Brightest Diamond haast ik mij naar de trein, balend dat ik de lichtvoetige, van bezetenheid bevangen en technisch ingenieuze muziek van zangeres Shara Worden voor vandaag moet laten voor wat het is.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTweede editie van Buma ROCKS! naar Nijmegen
    Next Article René Froger gaat soep uitdelen

    Related Posts

    Studio 100 Sing-A-Long verovert Ahoy met nostalgische jeugdhelden

    Árstíðir betovert de Cacaofabriek

    Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Grover Washington Jr. – ‘Just the Two of Us’


    RSS Muzikantenbank
    • Gitarist zoekt muzikanten
    • Band in wederopbouw zoekt drummer; Regio 079
    • Muzikanten gezocht voor INXS tribute band
    • Band in wederopbouw zoekt slag/solo gitarist; Regio 079
    • Bassist zoekt band
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.