Toen Max Cavalera in 1996 uit Sepultura stapte, hield vriend en vijand hun hart vast. Zou het de metalzanger lukken het succes van de trashmetalband te evenaren, danwel te overtreffen? Met Nailbomb liet Cavalera al snel zien dat de zanger een drijvende kracht is achter succes, hoewel dat project geen lang leven was beschoren. Met Soulfly deed Cavalera het opnieuw en aangezien de band enkele weken geleden haar achtste album uitbracht, blijkt Soulfly na 14 jaar nog steeds een blijvertje.

Het nieuwe album, ‘Enslaved’ is net uit en de band was deze week in Nederland en we sprongen op de bank van zijn luxe tourbus voor het concert in de Effenaar in Einhoven. “Eindhoven… het voelt hier toch een beetje als thuiskomen, ik ben hier inmiddels al zo vaak geweest. Met Sepultura, Nailboms, Cavalera Conspiracy, Soulfly natuurlijk, ja het is natuurlijk de thuisstad van Dynamo Open Air, wow wat was dat gaaf destijds, 120.000 man publiek! Ja, de mensen bevallen me hier enorm. Sowieso is Nederland altijd erg cool om te spelen, we hebben veel fans hier, de fans zijn trouw, enthousiast en respecteren je.”

‘Enslaved’ is een Soulfly-album dat op het eerste gehoor iets anders klinkt dan de vorige albums. Max knikt, terwijl hij een slok van zijn cola drinkt. “We hebben op het album wat geëxperimenteerd, zijn inderdaad wat agressiever dan voorheen, mede doordat we gebruik hebben gemaakt van Zeuss (Chris Harris), die het album prouceerde.” Zeuss werkte eerder al samen met bands als Hatebreed, Agnostic Front, Madball en anderen, wat wellicht duidelijk maakt waarom het album wat ruiger klinkt. “Maar wel met het authentieke Soulfly geluid erin hoor”, verduidelijkt Cavalera, “we zijn er erg enthousiast over en gelukkig de fans ook.”

Het album lijkt wat op een conceptalbum. Een rode draad over slavernij, waarvoor Max een idee gebruikte dat hij al had in zijn nadagen van Sepultura. “Enslaved gaat over de machthebbers van de afgelopen 100 jaar en de slachtoffers die ze hebben gemaakt,” vertelt Cavalera, “maar ook de andere kanten van de verhalen laten we soms terugkomen. Pablo Escobar bijvoorbeeld, wordt in de Verenigde Staten gezien als de grootste drugsbaron die er bestaat, een warlord, maar in zijn thuisland Colombia wordt de man gezien als een soort van Robin Hood. Wie in Amerika een public enemy number 1 is, doet veel goeds voor de families van zijn medewerkers en de bevolking aldaar. Overal zit een verhaal achter wat we willen belichten.” Cavalera heeft het hierbij over het nummer ‘Plata O Plomo’, een track die verrassend weer een keer een Spaanse gitaar laat horen, iets wat Soulfly eerder deed op ‘Prophecy’. Live moeten we nog zien hoe we het doen, want Marc (Rizzo, Soulfly’s 2e gitarist) had daarvoor een doubleneck-gitaar, maar die is gebroken…Hij is druk op zoek naar een nieuwe, maar tot die tijd is het improviseren.” Hoe de band het doet is dus altijd anders, ‘Plata O Plomo’ blijft derhalve een nieuwe plubliekslieveling tijdens de concerten.

Met een nieuw album moest Cavalera ook weer op zoek naar enkele nieuwe bandleden. Drummer Joe Nunez maakte plaats voor Borknagar-drummer David Kinkade en Tony Campos van Asesino nam de plaats in van tijdelijke bassist Johny Chow, die alleen vorig jaar bij de band speelde tijdens de concerten. “Het is niet erg om met nieuwe bandleden aan de slag te gaan, het zorgt juist voor een uitdaging,” aldus de zanger, “wisselingen houden je scherp, zorgen voor nieuwe uitdagingen en experimenten, du sdat brengt de band ook naar nieuwe hoogten. Producer Zeuss is ook nieuw, maar het is iemand die enorm heeft geluisterd naar wat wij wilden en konden, maar ook hij heeft zijn eigen invloeden. Zo haalde hij dingen in ons naar boven waarvan we niet eens wisten dat ze in ons zaten. Met zijn productie en de nieuwe line-up denk ik wel dat we de beste Soulfly hebben neer kunnen zetten die er maar bestaat. Ik vind dat de band nog nooit zo goed heeft aangevoeld.”

Begin dit jaar bracht de band ‘World Scum’ voor 48 uur gratis te downloaden op het internet. Enkele weken later lekte ‘Gladiator’ uit. Twee compleet verschillende kanten van de vooruitgang via het internet. “ach, alles heeft zijn voor- en nadelen. Gloria (Max’ vrouw en onzichtbare drijvende kracht achter de zanger en Soulfly) kan er veel gemakkelijker mee overweg dan ik. Ze communiceert makkelijk via Facebook en email met zalen en concertorganisatoren en ook prive kan ze zo makkelijk contact houden met vrienden van ons in Indonesië. Qua muziek heeft het daarbij ook enorme voordelen voor nieuwe bands, zoals Lody Kong (de band van de zoons van Max en Gloria, die ook mee op tournee zijn en op album en concert meespelen.” Gloria Cavalera hoort de naam van haar zoons en komt meteen aanlopen om me een cd’tje van Lady Kong in mijn handen te drukken; We zijn benieuwd, volgens de trotse vader klinkt de band van zijn zoons meer als de oude Nirvana, de band van onder anderen Dave Grohl, waar hij enkele jaren geleden tussen door nog zelf mee heeft samen gespeeld. “Familie is erg belangrijk voor mij, ik zou Gloria en mijn zoons dan ook niet willen thuis laten als ik op tournee ben. Sommige artiesten houden muziek en privé gescheiden, zo ben ik niet. Je mag toch trots zijn op je familie? Zo kwam ik er pas geleden pas achter dat James Hetfield van Metallica een zoon heeft. Jee, ik stond verteld, daar had hij het nooit over. Ik kan me dat niet voorstellen.”

Terwijl de meeste videoclips de laatste tijd agressiever en agressiever worden, vind Cavalera dat er een verschil in clips is. “Sommige dingen zouden we nooit doen. We tonen bijvoorbeeld bij ‘World Scum’ concentratiekampen, een autoptie op de hersenen van John F. Kennedy, Lee Harvey Oswald tijdens zijn fatale schot, de duivel die Jesus Christus onthoofd enzo, maar we zouden nooit zinloos geweld in onze videoclips stoppen. Beelden uit de geschiedenis, de realiteit, daar mogen we ons niet voor afsluiten. Het is een soort van les, die hoort bij het thema op ‘Enslaved’.”

Deel: