Na het overlijden van Harry Muskee is er in feite nog maar één echte blueslegende over in Nederland: Oscar Benton. Vanaf het moment dat Benton in 1968 het Loosdrechts jazzfestival won is deze bluesgigant niet meer weg geweest van de bluespodia. Met een nummer één-hit in Frankrijk met ‘Bensonhurst Blues’ en onnoemelijk veel concerten stopte Benton op 14 november 2010 met optreden. Het laatste concert in deze 42 jaar lange carrière is nu op CD/DVD gezet en aangevuld met nog meer fijne bluesnummers zoals alleen Benton ze kan brengen.

Het lange tourleven heeft zijn tol geëist bij de inmiddels 62-jarige zanger. Lichamelijk niet meer als voorheen is de stem van Benton echter nog wonderbaarlijk goed. Een verschil tussen de oude studio-opnames en het live optreden dat als tweede deel op de CD en op de DVD staat, is amper te herkennen en aandoenlijk bijna is het optreden op de DVD (hetzelfde als het tweede deel van de CD), waarop Benton op het podium rondstruint als een Nederlandse Solomon Burke, MeatLoaf of Joe Cocker. Artiesten die hun sporen al lang hebben verdiend en waarvan een ieder vindt dat het zo goed is. Artiesten die hun rust hebben verdiend en Oscar Benton hoort bij dat rijtje. Niet dat we hem niet graag nog een keer zouden willen zien optreden, maar je ziet duidelijk dat het goed is zo.

Artie Kaplan’s Bensonhurst Blues, die pas acht jaar na rerelease een wereldhit werd voor Benton, niet in de minste plaats door de rerelease op aangeven van acteur Alain Delon voor de film ‘Pour la Peau d’un flic’, is en blijft een trekker van Benton. Het publiek geniet dan ook duidelijk op deze live-uitvoering en zal komende kerst waarschijnlijk nog veel gehoord worden op de verschillende blues-zenders. Ook legendarisch is Benton’s uitvoering van ‘My sweet angel’ en persoonlijk mag deze worden verkozen tot het beste Nederlandse bluesnummer ooit. Dit is precies waarom blues ooit is uitgevonden.

Met zijn oude bandleden op het podium zie en hoor je Benton zoals blues hoort te zijn. Met Barrelhouse-leden Gus Laporte, Barrelhouse Baily (Han van Dam), die er al bij waren in de beginjaren, en andere fantastische muzikanten als Gé ‘Carlsberg’ van Dooren, Art Bausch (Blue Planet) en Johnny Laporte (ook Barrelhouse) en natuurlijk geproduceerd door producer van het eerste uur Tony Vos (Boudewijn de Groot), is ‘Oscar Benton is still alive!’ een must voor iedere Nederlandse bluesliefhebber. ‘Is still alive!’ is zo’n album dat met recht in de annalen van de Nederlandse bluesarchieven terecht mag komen, ware het niet dat we Benton liever nog even uit het archief houden! (8/10)

Deel: