Begin mei verschijnt ‘Trugschluss’, het tweede album van de Vlaamse Jazzpunkband Kameel. Het instrumentale trio topmuzikanten Patrick Steenaerts (gitaar), Hans Mullens (bas) en Geert Roelofs (drums), breit met het album, dat op 7 mei 2022 zal uitkomen een sterk vervolg aan het fel gesmaakte debuutalbum ‘Barkas’, uit 2020.

Kameel is vaak boos, snedig, dreigend, scheef en hoekig (‘Von Grund auf am Zweig’, ‘Trugschluss’, ‘Black Bag’), dan weer beklijvend mooi (‘Charlie Tango’, ‘Big L.’), soms zelfs aanstekelijk dansbaar! (‘Tonny’, ‘Showgun’). Altijd zonder compromissen en met een stevige dosis humor. ‘Trugschluss’, wat zoveel betekent als ‘onverwachte wendingen binnen een compositie’, is een muzikale synthese van het onrustige, voortdurend veranderende leven van de voorbije twee jaar.

Voor de potige ‘in your face’ productie en mix tekende Dijf Sanders. Het instrumentarium bleef deze keer niet beperkt tot gitaar, bas en drums, maar werd flink uitgebreid met orgel, synths, contrabas, cello, strijkers, autoharp, field recordings en als je goed luistert zelfs een streepje zang. De opvallende hoesfoto is van de hand van kunstfotograaf Karel Fonteyne, internationaal bekend als modefotograaf in de jaren ’80 en ’90.

Morgen komt de eerste single van het album, ‘Tonny’, uit. Hierop komt het instrumentale trio verrassend dansbaar uit de hoek. ‘Tonny’ klinkt als een mix van De Raggende Manne, Fay Lovsky en Kraftwerk. Experimenteel maar toch herkenbaar, frivool, Cinematografisch en hypnotiserend. Vandaag hebben we de eer om ‘Tonny’ alvast aan jullie te tonen en laten horen in een exclusieve primeur:

Deel: