Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    dinsdag, mei 13
    Trending
    • Big Dega – Un Disordine Qualsiasi
    • John Engels ontvangt Lifetime Achievement Edison
    • Win kaarten voor Soul! Power! Live! in De Pul
    • Album recensie overzicht: Femi Kuti, Butthole Surfers en meer
    • Gary Barlow gunt fans zitpauze in Manchester
    • KRS-One onderwees Hip Hop-cultuur in de Q-Factory
    • Album recensie overzicht: Kali Uchis, Andre 3000 en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 9 Mei 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Iggy Pop – Free
    Iggy Pop Free
    CD Recensie

    Iggy Pop – Free

    By Perry Hermans28 september 2019

    Iggy Pop is het levende bewijs van wat de tripartide-eenheid in popmuziek kan aanrichten nadat je er een half leven aan blootgesteld bent. Zijn levensverhaal in seks, drugs en rock-‘n-roll is letterlijk terug te lezen op het bevrijde lichaam van de Godfather of Punk. Het mag als een wonder worden gezien dat hij inmiddels zijn muzikale collega’s ruimschoots heeft overleefd. 72 jaar en ouder worden, in deze rauwe uithoek van het popuniversum, is namelijk niet iets wat je zonder kaakslag of Pogostoot bereiken kan. Ook al slaat hij tegenwoordig niet meer als een wild kind om zich heen, hij lijkt nog steeds tegendraads en in bezit van voldoende energie om een achttiende solo-album uit te brengen.

    Met zijn nieuwste album ‘Free’ neemt Iggy Pop afstand van zijn voorgaande werk en leeft zich op het eerste gehoor verrassend uit met een a-typisch geluid. Het geluid is namelijk rustiger, ambienter en jazzy op nummers als ’Sonali’en ‘Page’ die in positieve zin uitblinken op het album. De credits voor deze sound kunnen vooral worden toegeschreven aan trompettist Lenan Thomas die vrijwel in zijn eentje artistiek het album naar een gemiddeld nivo tilt. Zonder deze bijdrage zou het album overgeleverd zijn aan de grillen van een zanger die vrijwel zijn hele leven heeft gewijd aan het ritme van maximaal drie akkoorden. Karig dus en rauw. Gelet op voorgaande mag het als een een knappe prestatie worden beschouwd dat juist het rauwe effect de nummers op het album een bepaalde charme geeft die niet als vervelend wordt ervaren.

    Daarnaast heeft Iggy Pop op onder andere ‘We Are The People’ en ‘Do Not Go Gentle In That Good Night’ zijn vocalen ontnomen van de zang maar tegelijkertijd ingeruild voor het spoken word. Een iets betere zet zo blijkt, want in het nummer ‘James Bond’ doet de zang het nummer de das om, en is zelfs in staat luisteraar te irriteren. Het album ‘Free’ opent met dezelfde titel. Er zijn simpele soundscapes te beluisteren en met behulp van ambiente trompetgeschal weet het nummer toch niet te overtuigen. Met ook nog eens welgeteld twee ingesproken zinnen heeft dit nummer onvoldoende diepgang.

    Het nieuwe album van Iggy Pop kan worden aangemerkt als een zogenaamd concept-album zonder centraal thema maar voornamelijk vormvrij. De zanger spreekt hier en daar beschouwelijk de luisteraar toe en gebruikt hiervoor teksten van o.a. Lou Reed en Dylan Thomas. Velen zullen dit album muzikaal vooral associeren met ‘Blackstar’ van zijn goede vriend David Bowie. Dit is niet geheel correct. Het album leunt zeker, voor wat betreft spoken word, aan tegen Gill Scott-Herons laatste album ‘I’m new Here’. We kunnen alleen maar hopen dat het leven van de zanger niet hetzelfde pad neemt als dat van eerdergenoemde artiesten waarin ze op het laatste album een donker einde van hun leven aankondigden. Op het laatste nummer ‘The Dawn’ vertelt hij dan ook:

    “…Because the dark is like a challenger
    And he will point out the sore point
    The wanting point
    In my stage of the game
    He’ll point out memories
    Basic, basic memories
    The few moments that make life any fucking good
    And he’ll put those in my face
    In the dark…”

    Wat het ook moge zijn, het album ‘Free’ legt het aan kwaliteit af tegen de hiervoor genoemde twee waarme vergeleken is. Voor de zanger hoeft dit geen probleem te zijn. Zoals een echte punker betaamt vraagt hij de vrijheid niet, maar neemt ze. Ook als dit betekent dat het eindproduct middelmatig en onsamenhangend is. In de punkwereld is middelmaat immers koning en hij The Godfather. So what, i’m free! (5/10) (Loma Vista Recordings)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleThe Lighthouse lanceert hun debuutalbum ‘Whatever Comes Our Way’
    Next Article Show van metal band Sabaton verplaatst van Lotto Arena naar Sportpaleis

    Related Posts

    Big Dega – Un Disordine Qualsiasi

    John Engels ontvangt Lifetime Achievement Edison

    Win kaarten voor Soul! Power! Live! in De Pul


    RSS Muzikantenbank
    • (Pop) punk drummer zoekt band
    • Drummer 67 voor country-, indy-rockband
    • Pop/Rock band zoekt dringend solo-gitarist , zanger of keyboarder.
    • Coverband Delight zoekt gitarist of toetsenist
    • Bassist zoekt leuke band.
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland
    Maxazine is er ook in andere talen:












    Consent

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.