Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, juli 14
    Trending
    • Kokoroko – Tuff Times Never Last
    • Niet zomaar een concert: Stray Kids schrijft K-popgeschiedenis
    • Live Aid: 40 jaar later, de dag die de wereld veranderde
    • Chef’Special brengt emotie en energie naar Royal Park
    • Album recensie overzicht: Jethro Tull, Wet Leg en meer
    • Album recensie overzicht: Hans Zimmer, Karla Harris en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 11 Juli 2025
    • The Weeknd zet records neer in San Francisco
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»Concertverslag»Diederik Nomden geeft met Roots persoonlijk inkijkje in zijn muzikale leven in Beauforthuis
    Concertverslag

    Diederik Nomden geeft met Roots persoonlijk inkijkje in zijn muzikale leven in Beauforthuis

    By Peter van Cappelle24 maart 2025

    Hij heeft al ruim 25 jaar een indrukwekkende cv als muzikant in verschillende bands als Daryll-Ann, Johan, akward i, Royal Parks, maar misschien verwierf hij wel de meeste bekendheid in de afgelopen 10 jaar met het Beatles-coverproject The Analogues. Ondertussen heeft hij ook drie solo-albums gemaakt in de afgelopen 6 jaar. Zijn meest recente album ‘Sooner/Later’ verscheen onlangs. Waar hij afgelopen najaar met The Analogues nog drie keer in de Ziggo Dome speelde, doet hij nu een intieme theatertour onder de naam ‘Roots’. Hierin geeft hij een persoonlijk inkijkje in zijn persoonlijke muzikale ontwikkeling. Deze zondagavond stond hij daarmee in het Beauforthuis in Austerlitz.

    Dat het een persoonlijk verhaal werd, bleek al vanaf de eerste drie covers die hij volledig solo speelde. Te beginnen bij de Tim Hardin klassieker ‘How Can We Hang On To A Dream’ achter piano, wat hij had leren kennen toen het in 1987 werd gebruikt in de film ‘Zoeken naar Eileen’. Een Beatles-cover kon ook direct niet ontbreken bij het verhaal hoe ‘Rocky Raccoon’ van ‘The White Album’ het meest makkelijke nummer was voor een beginnend gitarist om te spelen van dat hele album, omdat het maar vier akkoorden heeft.

    Vervolgens nam hij het publiek mee hoe ondersteboven hij raakte van het album ‘Wish You Were Here’ van Pink Floyd. Omdat ‘Shine On You Crazy Diamond’ solo niet te reproduceren was, speelde hij op twaalfsnarige gitaar de titeltrack. Om daarna enigszins licht beschaamd zijn eerste eigen geschreven nummer ooit te spelen: ‘My Misery’. Al klonk dat nog beter dan een gemiddeld eerste liedje van iemand.

    Voor wie zijn solowerk kent kwam er meer achtergrond bij liedjes. Zoals hoe het nummer ‘Wastelands’ van zijn vorige album ‘Parallel Universe’ in feite al in 1996 was geschreven, en qua akkoorden licht geïnspireerd was op ‘Free As A Bird’ van The Beatles.

    In de tweede helft kwam meer eigen materiaal aan bod. Zoals de titeltrack van zijn vorige album ‘Parallel Universe’. Maar ook van zijn nieuwste album het nummer ‘Little Child’. Ook hierbij werd het voorzien van persoonlijke verhalen. Zoals het nummer ‘Carolina’ dat hij schreef voor een vriendin. Of hoe hij het optimistische ‘Nothing Can Hurt Me Today’ schreef nadat er in zijn studio was ingebroken.

    De cirkel maakte hij vlak voor de toegift rond met een Nederlandstalig nummer over zijn geboortegrond: ‘Oldambt’, dat hij op verzoek schreef voor een musical. Maar ook met een nummer waarover hij vertelde dat hij dit zo vaak had geoefend, dat vrienden bijna de vriendschap ervoor zouden opheffen. Dat bleek ‘Blackbird’ van The Beatles te zijn. Een toegift volgde met een mooie sobere pianoversie van ‘Witchita Lineman’ van Glen Campbell, en als laatste een eigen nummer: ‘Say That You Will’.

    Het is een groot contrast met de shows die hij met The Analogues in de Ziggo Dome deed, maar tegelijkertijd houdt hij die stap klein door een enkel Beatles-nummer tussendoor te spelen. Terwijl hij hier ook kan laten horen wat hij verder nog in huis heeft. Want Diederik heeft zelf meer te bieden dan alleen maar Beatles-covers. Daarin biedt hij in ‘Roots’ een mooie, maar ook vermakelijke balans die zeker de moeite waard is.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAmong The Saints viert feest in Hechtel-Eksel
    Next Article Sziget Festival voegt Little Simz, FKA Twigs en meer toe aan line-up

    Related Posts

    Kokoroko – Tuff Times Never Last

    Niet zomaar een concert: Stray Kids schrijft K-popgeschiedenis

    Live Aid: 40 jaar later, de dag die de wereld veranderde


    RSS Muzikantenbank
    • Drummer en Bassist zoeken band
    • Zanger(es) gezocht voor FUNK/ROCK band
    • Zangeres zoekt muzikanten voor rockband
    • Soloproject Sicko.Octovianus
    • Ben jij een gitarist met liefde voor betekenisvolle muziek?
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.