Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, juli 7
    Trending
    • Suzan & Freek tonen moed en muziek in Royal Park
    • Kane in de regen: een afscheid vol muziek, herinnering en verbondenheid
    • Anastacia schitterde op Nibe Festival dag 4
    • AIR laat muziek spreken in Eindhovens Klokgebouw
    • Album recensie overzicht: Tim Jago, Paul Carrack en meer
    • Win kaarten voor Hang Youth in Nieuwe Nor
    • Guus Meeuwis royaal in Royal Park
    • Neil Young energiek met jonge band in Mönchengladbach
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»‘Another Mississippi Sunday Morning’ – Parchman Prison Prayer
    CD Recensie

    ‘Another Mississippi Sunday Morning’ – Parchman Prison Prayer

    By Jan Vranken24 januari 2025

    In de vroege ochtenduren van een Mississippi-zondag, wanneer de wereld buiten de gevangenismuren nog sluimert, ontstaat er iets dat zich nauwelijks laat vangen in de conventionele taal van muziekrecensies. ‘Another Mississippi Sunday Morning’ is geen album in de traditionele zin – het is een document van menselijke veerkracht, een intieme glimp in een realiteit die de meesten van ons nooit zullen kennen. In de beruchte Parchman Farm gevangenis, waar de geschiedenis even zwaar weegt als de kettingen van het verleden, vonden twaalf mannen – van 23 tot 74 jaar oud – hun stem in een viering van gospel die ontdaan is van elke pretentie of kunstmatigheid. Het resultaat is een verzameling opnames die door hun pure noodzakelijkheid raken aan de essentie van wat muziek kan zijn wanneer ze ontstaat uit pure menselijke behoefte in plaats van artistieke ambitie.

    In een wereld waar de muziekindustrie vaak gedreven wordt door commerciële belangen, staat Ian Brennan op als een muzikale antropoloog, een verzamelaar van stemmen die anders verloren zouden gaan in de marges van onze globale cultuur. Als Grammy-winnende producer heeft hij zijn leven gewijd aan het documenteren van muziek op plekken waar de verharde wegen ophouden – van de stemmen van honderdjarige zangers in Azerbeidzjan tot de trance-percussie van Zuid-Soedan. Zijn reis naar Parchman Farm past in een levenslange missie om muziek vast te leggen die ontstaat uit pure noodzaak, ver weg van de gepolijste studio’s van de mainstream muziekindustrie.

    Het verkrijgen van toegang tot Parchman Farm voor deze opnames was een verzoeking op zich – een drie jaar durend proces van bureaucratische hindernissen en institutioneel wantrouwen. Maar Brennan’s vastberadenheid kwam voort uit een diep begrip van muziek als de meest effectieve vorm van sociaal werk, zoals hij zelf stelt: “Een enkele, naamloze one-hit wonder brengt meer troost aan de wereld dan bijna elke psycholoog in een heel leven kan hopen te bereiken.”

    ‘Parchman Prison Blues’ opent het album als een oeroude kreet, een woordeloze klaagzang die dieper snijdt dan welke geschreven tekst ook zou kunnen. Zes stemmen vervlechten zich in een improvisatie die doet denken aan de work songs van een eeuw geleden, maar tegelijk volkomen eigentijds aanvoelt in haar pure expressie van menselijk lijden. Het is een bijna fysieke ervaring – stemmen die opstijgen als rook uit het diepst van de ziel, zonder muzikale begeleiding die als schild zou kunnen dienen tussen de emotie en de luisteraar.

    ‘MC Hammer’ staat als een fascinerende brug tussen traditie en moderniteit. J. Robinson (34) en L. Stevenson (31) creëren hier iets werkelijk unieks: een spirituele rapcompositie die de energie van hedendaagse hiphop versmelt met de diepe wortels van gospelmuziek. Stevenson’s virtuoze beatbox vormt een organische ritmestructuur waarover Robinson’s teksten dansen tussen vreugde en verdriet, tussen het wereldlijke en het spirituele. Het is een moment van bijna uitbundige levensvreugde te midden van de donkerste omstandigheden – een bewijs van de ontembare menselijke geest.

    De albumafsluiter ‘Jesus Will Never Say No’ transformeert het gevangeniskoor tot een volwaardige gospelgroep die doet denken aan de rauwe intensiteit van The Como Mamas. Het is een vijf minuten durende reis die begint als een ingetogen pianogezang en uitgroeit tot een collectieve catharsis. De meerstemmige zang heeft die zeldzame kwaliteit die alleen ontstaat wanneer stemmen niet alleen technisch maar ook spiritueel versmelten.

    In een tijd waarin het Amerikaanse gevangeniswezen onder een vergrootglas ligt, vormt ‘Another Mississippi Sunday Morning’ meer dan een muzikaal document – het is een onthutsend testament van een systeem dat disproportioneel zwaar drukt op de Afro-Amerikaanse gemeenschap. De statistieken zijn onverbiddelijk: 32% van de gevangenen in staats- en federale gevangenissen is zwart, terwijl deze groep slechts 13% van de Amerikaanse bevolking vormt. Maar waar cijfers kunnen verdoven, daar snijdt de pure menselijkheid van deze opnames dwars door elke vorm van statistische afstandelijkheid heen.

    In de geschiedenis van muziekopnames zijn er zeldzame momenten waarop de grens tussen documentatie en transcendentie vervaagt – momenten waarop muziek niet langer slechts geluid is, maar een venster wordt naar de diepste kern van menselijke ervaring. ‘Another Mississippi Sunday Morning’ is zo’n moment. Met elke beluistering ontvouwt zich een nieuwe laag van betekenis, als een gebed dat dieper resoneert naarmate het vaker wordt herhaald. Deze twaalf mannen, gevangen binnen de muren van Parchman Farm maar vrij in hun muzikale expressie, hebben een document gecreëerd dat verder reikt dan de som van zijn delen. Een 9 dus, niet als beperking maar als erkenning dat ware grootsheid zich pas in de loop van de tijd bewijst – net zoals de stemmen op deze opname getuigen van een waarheid die zich niet laat vangen in cijfers of woorden. Deze muziek, geboren uit noodzaak en gedragen door geloof, staat als een testament van de onbreekbare menselijke geest, een herinnering dat zelfs in de donkerste hoeken van ons systeem, licht kan blijven schijnen.(9/10) (Glitterbeat Records)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKevin Hart naar Ziggo Dome
    Next Article Yorick van Norden pluist platenkast van Paul McCartney uit in theatershow

    Related Posts

    Suzan & Freek tonen moed en muziek in Royal Park

    Kane in de regen: een afscheid vol muziek, herinnering en verbondenheid

    Anastacia schitterde op Nibe Festival dag 4


    RSS Muzikantenbank
    • Roestig! zoekt een 2e gitarist, toetsenist
    • A capella kwartet zoekt bas
    • Quality Musicians Wanted!
    • Ervaren gitarist zoekt band
    • Gitarist zoekt (punk) bandje
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.