Theo van Niel Jr. – Self-Education

‘Self-Education’ is het tweede instrumentale soloalbum van multi-instrumentalist Theo van Niel Jr. Het bijzondere ‘Introduction’ maakt me nieuwsgierig naar ‘Anxiety Express’. In dit up-tempo nummer speelt blackjazz saxofonist Jørgen Munkeby . Dit vormt een mooie combinatie/afwisseling met de rock/metal. De sfeer in ‘Sierra’ is heel anders, meer zomers. Ook nu zijn er onverwachte wendingen en details. Het zeer gevarieerde gitaarspel van Theo vormt de hoofdrol, regelmatig hoor je diverse laagjes tegelijk. Soms zelfs langzaam en snel ‘door elkaar’, maar de balans blijft. Het geluid is goed verdeeld over de koptelefoon. Daarnaast is het contrast tussen hoge en lage tonen goed hoorbaar. Dat komt vooral mooi naar voren in ‘On The Clock’. De nummers bevatten niet alleen gedetailleerd drumwerk (door Shane Gaalaas), bas en natuurlijk lekker veel gitaar. Maar een aantal nummers heeft leuke geluidjes/gesampelde elementen. Zoals het gesampelde Glockenspiel aan de start van ‘Ave Maria’. Een groot deel van de synthesizer partijen is geprogrammeerd. ‘Self-Education’ is een mooi complex album met veel diversiteit. (Esther van Kessel-Tamerus) (8/10) (Eigen productie)

Ibibio Sound Machine – Pull the Rope

Het nieuwe album ‘Pull the Rope’ is als een opzettelijk overdreven buffet van muzikale geneugten, perfect afgestemd op de hunkerende dansvloer. Met een scherpe blik op het creëren van een muzikaal festijn, nodigt dit meesterwerk van ritme en melodie de luisteraar uit om de kabel los te laten en zich te laten meevoeren op een golf van extase. Het is alsof de artiest(en) achter dit album een meesterkok zijn, bedreven in het mengen van de juiste ingrediënten om een smaakexplosie te creëren die het gehemelte betovert en de ziel in beweging brengt. Achter de glinsterende synths en pulserende beats schuilt ongetwijfeld een diepgaand begrip van de menselijke drang naar feestvreugde en loslaten. ‘Pull the Rope’ is niet alleen een soundtrack voor feesten; het is een uitnodiging tot een ritueel van uitbundigheid, een ode aan de momenten waarop we onszelf verliezen in de cadans van het leven. Met een koele en nuchtere waardering van 8 uit 10, is dit album een culinaire sensatie die het proberen waard is voor iedereen die dit jaar een dansvloer wil doen schudden. (Elodie Renard) (8/10) (Merge Records)

Nubiyan Twist – Find Your Flame

De muziek van Nubiyan Twist onthult een intrigerende muzikale reis die culmineert in het nieuwe album ‘Find Your Flame’. De band, onder leiding van Tom Excell, heeft een rijke geschiedenis van genre-overschrijdende experimenten, en deze nieuwste release belooft geen uitzondering te zijn.
‘Find Your Flame’ wordt treffend beschreven als een heerlijk jazzy album dat zowel dansbaar is als geschikt voor de late avond met een goed glas wijn. De prachtige arrangementen getuigen van een diepgaand begrip van muzikaliteit en een verfijnd gevoel voor esthetiek. Het album lijkt te balanceren op de grens tussen jazz en popmuziek, wat het des te boeiender maakt. Het is een meeslepend werk dat zowel traditionele jazzliefhebbers als fans van eigentijdse popmuziek zal aanspreken. Terwijl de muziek de luisteraar meeneemt op een reis van ritme en melodie, is het duidelijk dat Nubiyan Twist een niveau van vakmanschap heeft bereikt dat zeldzaam is. Elk nummer op het album is doordrenkt met een onmiskenbaar gevoel van plezier en avontuur, waardoor het moeilijk is om stil te blijven zitten. Er staan mooie collabs op met onder andere, de onvermijdelijke Nile Rodgers, maar ook met Mamani Keita. In een tijd waarin muzikale grenzen steeds vager worden, is ‘Find Your Flame” een verfrissend voorbeeld van creatieve vrijheid en artistieke excellentie. Het is een album om van te genieten, of je nu een fervent jazzliefhebber bent of gewoon op zoek bent naar nieuwe geluiden om te verkennen. (Jan Vranken) (8/10) (Strut Records)

MDou Moctar – Funeral for Justice

MDou Moctar heeft met zijn nieuwe album ‘Funeral for Justice’ een meesterwerk afgeleverd dat zijn beste werk tot nu toe belichaamt. Het album is politiek geladen en doordrenkt van een diepe muzikale motivatie. Moctar’s gitaarwerk is fenomenaal en overstijgt alle verwachtingen, waardoor hij zichzelf neerzet als de meest onwaarschijnlijke gitaarheld van deze eeuw. De muziek op het album belooft niet alleen vuurwerk op de plaat, maar ook live. Naast de explosieve gitaarsolo’s biedt ‘Funeral for Justice’ ook ruimte om te genieten van de Mali-blues, zoals te horen is in het prachtige nummer ‘Takoba’. Het verhaal achter Moctar’s opkomst, van het bouwen van zijn eerste gitaar in een klein dorp in Niger tot zijn virale succes onder de cellulaire netwerken van West-Afrika, voegt diepte toe aan het album. Zijn evolutie als muzikant, van de rauwe klanken van zijn vroege werk tot de gelaagde composities van ‘Funeral for Justice’, getuigt van zijn onbetwistbare talent en toewijding aan zijn ambacht. (Jan Vranken) (9/10) (Matador Records)

Kamasi Washington – Fearless Movement

De nieuwe plaat van Kamasi Washington, ‘Fearless Movement’, is een verfrissende toevoeging aan zijn indrukwekkende oeuvre. Met twaalf nieuwe tracks biedt het album een dynamische mix van gedurfde arrangementen en samenwerkingen met enkele grootheden uit de muziekwereld, waaronder André 3000, Thundercat en zelfs George Clinton. Hoewel Washington vooral bekend staat om zijn jazzwerk, neemt ‘Fearless Movement’ een uitstapje naar een meer funky en toegankelijke sound. De grooves zijn meeslepend en de muziek bruist van energie. Het is duidelijk dat Washington zijn muzikale horizon verbreedt zonder zijn kenmerkende stijl te verliezen. Het album is een showcase van Washington’s virtuositeit op de saxofoon en zijn talent voor het creëren van rijke, gelaagde composities. De samenwerkingen voegen een extra dimensie toe aan de algehele ervaring, waardoor ‘Fearless Movement’ een boeiende luisterervaring wordt. Kortom, ‘Fearless Movement’ is een testament van Washington’s veelzijdigheid als muzikant en zijn vermogen om grenzen te verleggen binnen het genre van de moderne jazz. Het is een album dat zowel liefhebbers van jazz als nieuwkomers zal aanspreken, en een uitstekende aanvulling op zijn reeds indrukwekkende discografie. (William Brown) (8/10) (Shoto Mas Inc)