Musicals worden door niet-liefhebbers vaak gezien als een toneelperformances voor homos en moeders met dochters. Totale onzin natuurlijk, aangezien de aantrekkingskracht van de vele musicals per jaar inmiddels vele miljoenen bezoekers heeft. Terecht, want musicals zijn een op en top totaalbeleving voor het hele gezin. Een van de laatste toevoegingen aan het diverse musicalrepertoire ging maandagavond in première in Theater Nieuwe Luxor in Rotterdam: The Prom.

Vier uitgedoofde Broadway-sterren doen alles om weer te gaan stralen en krijgen lucht van een provinciaal relletje. Emma wil maar één ding: met haar vriendin en liefde Alyssa naar de Prom, het feestelijke eindejaarsbal van haar school. Maar dat ligt moeilijk in haar conservatieve woonplaats. De ouderraad blaast het hele feest af. De ijdele artiesten grijpen hun kans om zelf weer in de spotlights te staan en trekken ten strijde. Maar wat begint als een slim zakelijk project om hun eigen imago op te poetsen, mondt uit in een emotionele reis met maar één einddoel: jezelf kunnen en mogen zijn!

Pia Douwes komt in The Prom terug na enkele jaren afwezigheid. Zware stemproblemen lieten Douwes voor langere tijd niet praten of zingen en het was nog maar de vraag of ze ooit haar hoge noot nog zou kunnen halen. Dit lukte de ster echter met verve, en het was de vraag waarom ze zich heeft laten verleiden tot een musical die vaak meer weg had van een schoolmusical dan van een topmusical. Niet dat het acteerwerk slecht was, maar het hoofdverhaal was wat magertjes, en zonder alle bijverhaaltjes toch echt te slap voor een avondvullende musical. Die bijverhaaltjes en de fantastische comeback van Douwes waren het echter die The Prom redde. Is dat helemaal eerlijk? Nee, niet helemaal, want niet alleen Douwes speelde een glansrol. Die glansrol was ook weggelegd voor Juliëtte van Tongeren, die de hoofdrol van Emma op zich nam. Van fragiel, angstig, weggepest tot sterke winnares, bleek Van Tongeren een van de grootste talenten voor Nederlands Musicalland. En ook Dennis Willekens en Barry Beijer speelden in The Prom de rol van hun leven.

En toch, The Prom was (in ieder geval op de première) een musical die het net niet helemaal maakte. Natuurlijk, het publiek was razend enthousiast. Logisch, want de comeback van Pia Douwes mag tot het hoogtepunt van musicaljaar 2022 genoemd worden, en de medestudenten in de zaal waren overdonderd door het spel van het ensemble dat bestond uit studenten van de Hoge School van de Kunsten, maar ondanks alle inspanningen en talenten meegenomen, ging er voor een première toch echt te veel mis. Opvallend veel versprekingen, foutieve decorwisselingen, gemiste choreografische symetriën en qua toonhoogte toch vaak gemiste zangpartijen, maakten van The Prom een musical die haar première toch zeker een handvol repetities of try outs heeft gemist.

The Prom zal zeker over enkele weken een musical zijn die een staande ovatie verdient, maar voor nu mistte het stuk helaas toch echt die emotionele momenten die de tranen van blijdschap over de wangen doet laten biggelen. En dat meegenomen had Douwes absoluut een grotere terugkeer verdiend.

 

Deel: