Ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van ‘Wish’ van The Cure wordt het album op 7 oktober opnieuw uitgebracht in een deluxe jubileumuitgave. Voor zanger en frontman Robert Smith en mastering-expert Miles Showell een mooie kans om het materiaal van toen nog eens door de vingers te laten gaan en in de vermaarde Abbey Road Studio’s opnieuw te masteren. Daarbij werden ook lang vergeten opnames onder handen genomen, die nu voor het eerst worden uitgebracht op CD.

Het negende studio-album van de band kwam uit in 1992 en bracht drie uiterst succesvolle singles voort. De nummers ‘High’, ‘A Letter To Elise’ en het welbekende ‘Friday I’m In Love’ kwamen voort uit een uiterst vruchtbare opnameperiode van de band in het begin van de jaren negentig, waarbij ze tijdens twee sessies zo’n veertig nummers wisten op te nemen.

Smith had destijds een duidelijk beeld voor ogen van wat het geluid van het album moest zijn: “The overall sound was in my head from the start. We used a pretty small palette of sounds, as we did with Disintegration, but managed to create a lot of different kinds of song with it. I think Kiss Me was more of a reference than Disintegration.” Dertig jaar na dato ziet hij een andere kant van het album, die hij bijna was vergeten. “There’s a side to the album which I had kind of forgotten, a very gentle, yearning thing which is quite beautiful. Trust is one of the best things we’ve ever done I think, it’s played with great feeling, and To Wish Impossible Things is another gorgeous, melancholic piece… in fact it could well be my favourite song on the record.”

De deluxe jubileumeditie van ‘Wish’ verschijnt in verschillende uitgaves, waaronder een CD, een 3CD en een 2LP. The Cure maakt zich ondertussen op voor een nieuwe tournee, die vanaf oktober door Europa trekt.

Deel: