Tijdens het oogsten van de tarwe maakte Jan Hoving tijd vrij zodat we hem namens Maxazine konden interviewen over de door hem opgerichte band The MoRR. De nieuwe band, die Hoving oprichtte na zijn tijd bij Vandenberg’s Moonkings.

Daar ging wel wat aan vooraf: Vandenberg’s MoonKings werd zo’n 7 jaar geleden opgericht door Ad (Vandenberg). Jan Hoving werd de zanger, samen met bassist Sem Christoffel en drummer Mart Nijen Es brachten de MoonKings drie albums uit. Het laatste album was ‘Rugged And Unplugged’ in 2018. Bovendien trok dit viertal volle zalen; niet alleen in Nederland maar ook in Japan ging het dak eraf.

Jan vertelde dat het bij Ad het al een tijdje kriebelde om weer onafgebroken op tournee te gaan. Ad wilde onder andere in Spanje gaan touren, als een soort verlate promotietour. Dat vond Jan mosterd na de maaltijd want ‘Rugged And Unplugged’ was toen al een jaar uit. Maar ook de kosten/baten lagen niet in verhouding. “Als de MoonKings een megahit hadden en overal werden gevraagd was het een ander verhaal. Dan had ik een manager in kunnen huren om de zaak draaiende te houden. Als je niet bekend bent kost touren in het buitenland vaak meer geld dan het oplevert”, aldus Jan. Bovendien viel het in een periode dat hij het erg druk had met het agrarische bedrijf dat hij ook nog had. Natuurlijk begreep Jan de visie van Ad, want een tour zou wel weer mogelijkheden bieden om op festivals te staan.

Dan moeten jullie helaas een andere zanger zoeken

Omdat de wens van Ad om uitgebreid te touren bleef bestaan, kwam er een meeting met het management om alle meningen te peilen. Eén van de dingen die absoluut nodig was, was dat het management de MoonKings vrij konden boeken. Dat was voor Jan echt niet mogelijk, want hij heeft niet alleen een eigen bedrijf, hij heeft ook een gezin met jonge kinderen. Daarom was zijn antwoord: ”Als jullie dat willen oké, hoe erg ik het ook vind, maar dan moeten jullie helaas een andere zanger zoeken.”

Als Mart en Sem mee zouden willen met Ad, moesten ze hun eigen band (Ten Times A Million) als het ware loslaten omdat de MoonKings voorrang zou krijgen. Dat ging hun wat ver, want ze hadden inmiddels een platendeal met ‘JuiceJunk Records’. Daarom werd besloten dat de MoonKings on hold zouden gaan en dat Ad onder zijn oude naam Vandenberg verder zou gaan. Deze oplossing was voor iedereen het meest comfortabel.

The Ministry of Rock & Roll

De positieve ondernemer ging niet bij de pakken neer zitten en belde Carlo Gentenaar, zijn maatje uit hun voormalige band Stonefly met de vraag: ”Wat dacht je ervan om die songs van die we hebben liggen op te nemen en uit te brengen?” “Ja gaaf, ik doe mee!”, was de reactie van Carlo. Daarna werden Sem en Mart gebeld. “Ik wilde Mart en Sem zeker op de plaat hebben, want ze spelen te gek! We hebben niet gerepeteerd voordat we de studio in gingen. Voor mij was het gewoon studio boeken en meteen spelen. Wel zijn er van tevoren wat demo’s gemaakt. Carlo is een geroutineerde muzikant en Sem en Mart natuurlijk ook. Je kunt tegen hun zeggen hoe ze iets moeten spelen en dan doen ze dat gewoon.”

Carlo kwam met de naam The MoRR (The Ministry of Rock & Roll), die ze eigenlijk al tijdens Stonefly hadden bedacht. Er waren plannen om de bandnaam te veranderen, maar omdat het duidelijk werd dat Stonefly zou eindigen, hebben ze er toen niks mee gedaan.

Now’s As Good Time As Any

Veel nummers van ‘Now’s As Good Time As Any’ komen uit de tijd van ‘Stonefly’, maar werden nooit officieel uitgebracht. Jan vertelde dat geluidskwaliteit niet goed genoeg was en dat het meer op een demo leek. Vol vuur vervolgt hij: “Het waren goede songs, zonde om te laten liggen. Het plan om ze ooit uit te brengen had ik al lang in mijn achterhoofd, en toen kwam het juiste moment. De nummers zijn opnieuw gearrangeerd, en opnieuw opgenomen. Alles is in dienst van het liedje, het is geen spierballenrock. The MoRR is géén MoonKings 2.0. Ik had tegen Mart en Sem gezegd dat ze er niet al hun power op los moeten laten. En daar hebben ze naar geluisterd, minder power maar wel met even veel drive!”

Jan heeft bewust ‘Now’s As Good Time As Any’ als album titel gekozen. “Want wat er ook aan de hand is, ook nu met de Corona, er zijn altijd goede momenten. Het maakt niet uit wanneer je een album uitbrengt, ieder tijdstip is goed.” Eén van de singles die al uitgekomen is, is ‘Ain’t Feelin’It’. ‘Now’s As Good Time As Any’  zelf komt 17 september uit.

We zitten met onze poten in de blues

Het mooie akoestische intro van ‘Scars’ raakt meteen. Bij navraag of de emotionele tekst autobiografisch is, is Jan even stil. “Ja”, antwoordt hij, “Als een relatie fout loopt.. doet dat zeer.. je hebt die relatie niet voor niks gehad. Als daar een einde aan komt, laat dat altijd een litteken achter. Het is op zich wel autobiografisch, maar veel luisteraars zullen zich er wel in herkennen.”

Kort gezegd gaan de nummers over liefde en het geluk of juist de pijn die hierbij kan horen. Over emoties zingen legt Jan het volgende uit: “Het onderwerp van ‘Ain’t Feelin’ it’ is niet zo tof, toch het heeft een positieve vibe. Je hoeft geen negatief gevoel te krijgen van iets dat droevig is. Als een song somber is kun je er meer emotie in leggen. Dat komt door de blues, onze muziek is blues gestoeld, nog meer dan de MoonKings omdat het iets meer easy listening is. We zitten met onze poten in de blues! Als het vrolijk is heb je al gauw happy clap muziek en daar hou ik niet zo van.”

Zo puur mogelijk dus hoe minder galm hoe liever

Jan had een proefmix laten maken van ‘Ain’t Feelin’ It’, maar het resultaat was niet wat hij zocht. “Veel muziek wordt plat ge-limited en er komt een bak galm op. Als je via de koptelefoon luistert hoor je de zang kilometers ver nog galmen. Bij mij moet het zo puur mogelijk, hoe minder galm en effecten, hoe liever dat ik het heb. Als je goede muzikanten hebt en alles wordt goed opgenomen, hoef je niet meer te hebben. Als je dat moet opleuken met allerlei effecten heb je iets niet goed gedaan. Als je onze plaat met koptelefoon luistert hoor je gewoon de organische sounds, dat vind ik heel gaaf.”

Na een stuk of drie proefmixen kwamen ze uit bij de Belg Werner Pensaert. Hij snapte meteen wat Jan zocht. Jan vertelde dat Werner zei dat ze de eersten waren die om minder galm vroegen. Dat pure zal (hopelijk vrij snel) ook bij live shows te zien zijn. Of er live shows komen, dat ligt een beetje aan hoe de plaat ontvangen wordt, maar vooral hoe de Covid verloopt in de nabije toekomst.

Jan staat volledig achter hoe hij ‘Now’s As Good Time As Any’ heeft opgenomen. Wel zal Jan tegen de tijd dat er opgetreden kan worden een beetje zenuwachtig zijn over hoe het live uit gaat pakken. “Bij de MoonKings was het lekker rocken met elkaar, knallen met die handel. MoonKings-fans wilden dat de band stond te vlammen. Dat zal bij The MoRR zeker anders zijn, met ‘softere’ muziek is dat toch een andere dimensie. Het is moeilijker om de aandacht vast te houden. Ik ben benieuwd hoe dat zal lopen, ik zie het als een uitdaging!”

Deel: