Gyedu Blay Ambolley brengt een nieuw album uit, getiteld ’11th Street, Sekondi’. De laatste release van deze legende uit Ghana laat de trots van zijn afkomst zien, en zijn talent om Highlife (een muziekstroming uit Afrika) met andere genres zoals Rap, Afro-Funk en disco te mixen. Zijn debuut album ‘Simigwa’ is een Highlife-klassieker en is heruitgebracht door het Mr Bongo label. Vorig jaar heeft ‘Analog Africa’ een selectie van zijn Afro-Funk experimenten uit de jaren ’80 genaamd ‘The Message’ uitgebracht.

Na zijn optreden bij het Le Guess Who festival in Utrecht in november 2018, als onderdeel van zijn Europese tour, komt de Ghanese Highlife ster en vermaard saxofonist, zanger en gitarist Gyedu-Blay Ambolley terug met ’11th Street, Sekondi’, zijn 12e album sinds zijn debuut in 1973. Hij heeft opgetreden met Afrobeatlegende Fela Kuti en Highlife-bandleider Ebo Taylor. Soundway Records heeft de wereld geherintroduceerd met zijn kenmerkende stijl die op ‘Simigwa’ te horen is.

Highlife, dat gestart is in Sierra Leone en Liberia, vond voedingsbodem in Ghana in de jaren ’40 toen verschillende muzikanten samen kwamen, omdat zij genoeg hadden van de foxtrot- en quickstepfeesten die werden gehouden door de Engelse kolonisten. Het begon met Big Band blazers en vrolijke teksten die populair werden dankzij artiesten als E.T Mensah. Dit maakte de weg vrij in het begin van de jaren ’50 en ’60 voor gitaargedreven, sociaal bewuste en dansbare Afro-Funk hits. Het was toen dat Ambolley’s kenmerkende baritonvocalen de muziekscene betraden, onder het toeziend oog van mentor en persoonlijke vriend Ebo Taylor. Als begenadigd fluitist, drummer, gitarist en zanger ging Ambolley spelen bij ‘Tricky Johnson’s sextet’, een band die geleid werd door E.T Mensah’s voormalig gitarist. Dit werd vervolgd door het samen spelen met de legendarische Sammey Lartey’s Railways band, en daarna samen met Taylor in de Stargazers en de Uhuru dance band.

Ambolley’s muzikale ontwikkeling werd ook onder de aandacht gebracht door de populaire radio show in de jaren 60 ‘Voice Of America Jazz Hour’, een programma met artiesten als Miles Davis, John Coltrane en Ella Fitzgerald. Deze invloeden en zijn onbevreesde mix van Highlife met Funk, Blues, Soul en Disco kwamen samen op zijn solo album ‘Simigwa’. De muzikant zegt dat zijn uitgesproken stijl niet alleen een nieuwe stijl heeft gecreëerd, maar dat het ook de voorloper is van commercieel opgenomen Rap, 6 jaar voor ‘Rappers Delight’ van The Sugar Hill Gang.

De nummers van Ambolley, die in het Engels en Fanti zijn, verschenen op platen in de VS en UK. Nadat Soundway Records muziek van hem gebruikte voor de ‘Ghana Soundz’ compilatie in 2002 kwamen ook zijn albums ‘Party Time’ en ‘The Sekondi Man’ onder de aandacht en werden opnieuw uitgebracht. Het is hieraan te danken dat zijn carrière een nieuwe vlucht heeft genomen, en dat hij weer optreedt op prestigieuze festivals als Montreaux en Le Guess Who? in Nederland

Ambolley’s laatste album, ’11th Street, Sekondi’ is vernoemd naar een gebied in West-Ghana waar hij op is gegroeid. Het is een terugblik op dit gebied en de muzikale stijlen waarmee hij groot is gebracht. ‘Black Woman’ is een Funky nummer waarmee het album wordt geopend,  met een tenor sax solo van Ambolley. Nummers als ‘Little Small Girl’ laten duidelijk de invloed van James Brown horen. Soul, Jazz en Blues worden vertegenwoordigd, omdat Ambolley ervan overtuigd is dat muziek vermakelijk moet zijn voor allerlei soorten luisteraars. Zijn nieuwste album komt uit op 29 november.

Deel: