Voor het eerst sinds lange tijd is er weer een nieuw album uit van een van Nederlands beste en meest gewaardeerde zangeressen: Mathilde Santing. Bij de jongere generatie zal bij het horen van haar naam wellicht niet meteen een bel gaan rinkelen, en zullen de ogen geen flikkering van herkenning laten zien, maar voor de mensen met wat meer levenservaring is het erg goed nieuws dat Mathilde weer terug is met een nieuw album.

Gedurende haar lange carrière won Mathilde Santing drie keer een Edison, een Gouden Harp en had ze commercieel hitsucces met nummers als ‘Wonderful Life’ en ‘Beautiful People’. Later ging Mathilde meer in het Nederlands zingen en werkte ze samen met bijvoorbeeld kunst fotograaf Erwin Olaf aan de videoclip van ‘De appels op de tafelsprei‘.

Nu komt Santing dus met ‘Troublemaker’, haar nieuwe album, waarop naast nieuw en erg sterk eigen werk ook twee fenomenaal mooi gearrangeerde en gezongen covers staan: ‘The tracks of my Tears’ van Smokey Robinson en ‘River Man’ van Nick Drake. Het album klinkt fantastisch goed. Productie was in handen van Attie Blauw, de legendarisch te noemen man achter producties van de Tröckener Kecks, The Gathering, Gorki, Frederique Spigt en Ellen ten Damme.

Verder verzamelde Mathilde de top van Nederlandse sessiemuzikanten om zich heen, om dit album het beste te laten worden dat ze ooit maakte. Martijn van Agt (Common Linnets, Anouk, Ilse DeLange) op gitaar, Aram Kersbergen (Kane, Metropole Orkest, Ilse DeLange, Trijntje Oosterhuis) op de bas, drummer Mats Voshol en toetsenist Roel Spanjers (Normaal, Captain Gumbo, Frederique Spigt, Ruben Hein) op toetsen. Een top bezetting dus op dit album.

Vanaf het eerste nummer ‘Give me a Reason’ begrijp je als luisteraar dat dit geen makkelijk wegluister-album wordt. Donker en dreigend. De stem van Mathilde betovert meteen. Qua zeggingskracht, intentie en presentie is dit van absoluut topniveau. Santing bezingt haar weg naar de ‘crossroads’ waar ze geen keuze wil maken.

“Something is left unspoken
The urge to be honest grows strong”

In de zes eigen composities geeft Mathilde Santing zichzelf bloot. De tracks zijn lyrisch, bij tijden neigen ze naar vertellingen als was het een film noir. De muziek betovert en is erg gevarieerd. Titelnummer ‘Troublemaker’ laat Mathilde zien op de toppen van haar kunnen als zangeres. Ingetogen, uitgesproken, in volledige controle van dynamiek vertelt ze haar verhaal. Fascinerend en spannend, geen moment vervelend.

In ‘However it hurts’ neemt de zangeres de luisteraar mee op een reis door haar eigen liefdesleven. Vragen worden opgeroepen, blijven veelal onbeantwoord, maar het voelt alsof je er naast staat, in die donkere club waar ze alleen maar bier en whiskey schenken. Mathilde Santing als muzikale verhalenverteller en cineast in je eigen fantasie. Zo hoort muziek te zijn.

‘Same old Story’ zit muzikaal erg goed in elkaar met een betoverend string arrangement en een onweerstaanbare groove met een soort van musical feel. Dit album heeft alles. ‘Troublemaker’ is een hoogtepunt in de carrière van Mathilde Santing. Hopelijk gaan we de zangeres met dit materiaal op tour zien gaan. (8/10) (Golden Label / M.A.R.S Worldwide)

Deel: